Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Frågan vill du betala för dessa rika ska få fri hemresa? Om de inte swishar så kommer notan på oss alla skattebetalare. Det är ju säkert redan billigt sett till vad det faktiskt kostar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kämpendahl
Som skattebetalare känner jag att hellre i solidaritetens namn lägger dem på andra ställen än på folk som varit på lyxsemester i Dubai, något många svenskar bara kan drömma om. I övrigt önskar jag en källa på vilka EU-länder som evakuerar gratis? Sedan tycker jag förstås att de som evakueras borde kunna få betala senare istället för i förskott.
Staten har en grundläggande skyldighet att bistå svenska medborgare i nöd särskilt i kris- eller krigssituationer. Det handlar inte om “lyxsemester” utan om skyddsansvar samma princip som gäller vid naturkatastrofer, pandemier eller andra nödlägen.
När UD genomför evakueringar gör det i statens regi och inte som en affärsverksamhet. Att begära förskottsbetalning via Swish innan avresa väcker därför rimliga frågor om prioriteringar. Andra EU-länder som Tyskland och Frankrike har ofta evakuerat medborgare utan förskottskrav och låtit eventuella kostnader regleras i efterhand.
Att hjälpa svenskar i kris är inte “att subventionera rika” det är att leva upp till den statliga solidariteten som ska gälla alla medborgare oavsett var man råkar befinna sig när kriget bryter ut. Staten förväntas inte tjäna pengar på sin räddningsinsats.