2026-03-07, 15:17
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Finns inget förbud mot detta! Ordet neger finns förövrigt med i SAOL, vissligen med en kommentar att det kan anses nedsättande mot negrer.
Det måste finnas en annan förklaring till varningen.

Jo du kan säga neger tom på Facebook. Personligen undviker man ordet men finns inga regler mot att använda det.

Men mods tar väl till detta:

Citat:
1.03. Hets mot folkgrupp

Det är förbjudet att hota eller uttrycka missaktning för en folkgrupp eller annan grupp av personer, med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller könsöverskridande identitet.
Dölj förtydligande av denna regel.

Denna regel omfattar innehåll som bryter mot lagen om hets mot folkgrupp, vilket forumet är juridiskt förpliktat att ta bort. Samtidigt görs vissa undantag för majoritetsbefolkning och normativa grupper, exempelvis etniska svenskar eller heterosexuella, då dessa enligt rättspraxis anses vara mindre mottagliga för hat eller diskriminering jämfört med minoriteter. Dessa undantag är dock inte förankrade i lagtexten, utan baseras på rättsväsendets tolkning av lagen och att det i praktiken visat sig omöjligt att få en fällande dom vid hets mot dessa grupper.

Men som sagt neger ska vara ok att använda dig av.
Citera
2026-03-07, 15:50
Medlem
grungewhores avatar
Moderatorers godtyckliga utdelande av varningar tycks väldigt ojämnt. Ofta nån åker på en varning för den här typen av inlägg, när man sedan tittar så är hela tråden besudlad av liknande inlägg men bara ett eller ett par är borttagna.

Känns mer som att moderatorer tröttnar på att rensa, tar ut missnöjet på ett par i tråden och sedan lämnat skiten åt sitt öde.
Citera
2026-03-07, 16:10
Medlem
Zeimines avatar
du diskuterar inte brottet utan hurfärg och ras.
Citera
2026-03-07, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Man skulle vilja få en motivering faktiskt.

När du formulerar dig så låter du nedlåtande mot den grupp människor som identifieras som negrer. Kanske anses inte det tillhöra trådens topic?

Annars så är ju reflektionen du uttrycker sannolikt del av topic (som avgränsningen alltid har gått till här på Flashback).
Jag tror att du slog huvudet på spiken där. TS kommentar bidrog noll till tråden. Kommentaren i fråga är den absolut värsta typen av kommentar när man vill läsa relevant information/diskussion i en tråd.
Citera
2026-03-07, 16:17
Medlem
HaveFuns avatar
Helt befogad varning. Det är folk som dig som sänker ned standardarden på detta forum med offtopic. Andra är mer duktiga att dölja sin offtopic med att slänga in några saker som är ontopic, men inte ens det klarade du.
Citera
2026-03-07, 16:20
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbeskinhead
Jag tror att du slog huvudet på spiken där. TS kommentar bidrog noll till tråden. Kommentaren i fråga är den absolut värsta typen av kommentar när man vill läsa relevant information/diskussion i en tråd.

Njae. TS tanke är faktiskt intressant för tråden. Det måste jag säga. Däremot så kan jag tänka mig att moderatorn såg rött när det formulerades på det viset. För den som gråter mycket så tror jag det är en "hemsk" formulering.

Frågan är dock om det ska modereras efter yttrandefrihet eller grinandes. Även om jag själv tycker att TS uttryck drar åt att låta nedvärderandes så anser jag inte att det är Flashbacks sak att lägga sig i så länge man säger sig vara för yttrandefrihet.

Men vi får väl se vad moderatorn har för motivering till varningen när hen kommer in i tråden.

Än så länge så är det lite dåligt gensvar från högre ort i tråden faktiskt.
Citera
2026-03-07, 16:20
Medlem
Citat:

Vad menar du? Att säga få skriva neger och vara rasist är ju höjdpunkten av att vara medlem här? Det enda som slår det är att vara snabbast med att gissa "invandrare" när ett brott begåtts.

Till TS: Den är befogad under den regel mod angivit. Det är inte direkt någon rakteforskning att tolka ditt inlägg.
Citera
2026-03-07, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Njae. TS tanke är faktiskt intressant för tråden. Det måste jag säga. Däremot så kan jag tänka mig att moderatorn såg rött när det formulerades på det viset. För den som gråter mycket så tror jag det är en "hemsk" formulering.

Frågan är dock om det ska modereras efter yttrandefrihet eller grinandes. Även om jag själv tycker att TS uttryck drar åt att låta nedvärderandes så anser jag inte att det är Flashbacks sak att lägga sig i så länge man säger sig vara för yttrandefrihet.

Men vi får väl se vad moderatorn har för motivering till varningen när hen kommer in i tråden.

Än så länge så är det lite dåligt gensvar från högre ort i tråden faktiskt.
Jaja väldigt intressant för tråden.
Senast redigerad av tobbeskinhead 2026-03-07 kl. 16:28.
Citera
2026-03-07, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
För det första så var mitt inlägg den första eller andra kommentaren, för det andra skrev jag babbe i Polen i tråden i jämförelsen med neger i Sverige 1960, för det tredje, djungelneger eller sandneger, same shit
Ja det låter absolut som du tramsade loss i tråden. Helt klart en befogad varning.
Citera
2026-03-07, 16:31
Medlem
Fantens avatar
Är TS känd för att 'blattetramsa'? I så fall kan Varningen kanske vara befogad.
Citera
2026-03-07, 16:35
Avstängd
OnkelUnkass avatar
Citat:
Ja det låter absolut som du tramsade loss i tråden. Helt klart en befogad varning.

Som sagt, det är inte trams att kommentera det idiotiska i en kriminells beteende i en tråd som handlar om att en kriminell gripits. Jag är f ö genuint nyfiken varför en brun person försöker gömma sig i ett land där han omöjligt kan smälta in i mängden när det finns en och en halv kontinent (plus flera länder i Europa) där han betydligt enklare kunnat försvinna. I Polen kan han inte ens gå in i en matbutik utan att alla närvarande börjar stirra.
Citera
2026-03-07, 16:35
Avstängd
OnkelUnkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Är TS känd för att 'blattetramsa'? I så fall kan Varningen kanske vara befogad.

Du är fri att ögna igenom mina kommentarer för att bilda dig en uppfattning i frågan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in