2026-03-07, 13:54
Medlem
cutepsychos avatar
Det här med lågt barnafödande i Sverige har ju blivit en diskussion. De flesta vill se ett högre barnafödande. Men är det verkligen en god ide? Ge mig gärna argument emot detta för att ändra mitt tankesätt

Jag tänker på följande:

Ekonomi och levnadskostnader
Kostnader för boende, mat, kläder, fritidsaktiviteter och utbildning har ökat. Det krävs två heltids inkomster för att klara ekonomin, mindre tid finns för familj, vila och närvaro. Föräldrar riskerar utbrändhet och konstant stress. Om man inte vill gå in i väggen kan man behöva gå ner i arbetstid, vilket påverkar ens pension och inkomst (inkomsten behövs för att ha råd med barnen). Barn gör det svårare att bygga ekonomisk trygghet (sparande, bostad, buffert).

Klimat och miljö
Varje människa innebär framtida konsumtion och utsläpp. Oro för klimatförändringar och resursbrist. Frågan om vilken värld barnet kommer växa upp i.

Sociala medier och digital påverkan
Psykisk ohälsa hos unga kopplad till sociala medier. Skärmtid, beroende och dopaminloopar. Cybermobbning och ständig jämförelse. Svårighet att skydda barn från digitalt innehåll. Skyddar man barnen från allt detta så hindrar det att de kan "hänga med" i det vännerna gör samt den kunskap inom teknik som behövs idag inom arbete mm.

Hälsa, gener och sjukdomar
Ansvar att inte föra vidare gener man själv upplever orsakat lidande. Så som ärftliga sjukdomar, psykisk ohälsa, neuropsykiatriska diagnoser, kroniska sjukdomar.

Så, barn ger mening och relationer som inget annat och samhället behöver nya generationer samtidigt som framtiden alltid varit osäker men människor har ändå fått barn.

Men, är det moraliskt problematiskt att skapa liv som kan lida?
Senast redigerad av cutepsycho 2026-03-07 kl. 13:56.
Citera
2026-03-07, 14:05
Medlem
franges avatar
Å andra sidan skapas det bruna barn i parti och minut, så skaffar vi inga vita barn så kommer det enbart vara bruna kvar på jorden om ett par generationer. Är det verkligen önskvärt att den vita rasen utrotas?

Överbefolkningen på jorden handlar framförallt om bruna bortsett från kineserna, du har 1,45 miljarder indier att ta hänsyn till, flertalet länder i Afrika förökar sig närmast exponentiellt numera så Afrika förväntas fördubbla sin befolkning från 1,5 miljarder idag till 3 miljarder till år 2070.
Senast redigerad av frange 2026-03-07 kl. 14:10.
Citera
2026-03-07, 14:05
Avslutad
Allt du räknade upp är bara några saker (ganska milda såna) som gör livet till ett lidande och att existensen i sig själv är meningslös då även människan kommer att dö ut nån gång. Så visst, den antinatalistiska filosofin är helt sund, men det är ganska meningslöst att fundera så mycket på det. Skaffa inte barn men njut av livet när man ännu är ung, frisk och har ekonomin i skick. När det gäller det låga barnafödandet, så handlar det till stora delar om att man helt enkelt inte vill ha barn och då är det bra för alla att man avstår. Det har alltid funnits barn som farit illa på grund av föräldrar som varit riktigt kassa, antingen på grund av inkompetens eller knepig personlighet. Folk som verkligen vill ha barn och klarar av uppgiften kommer självklart inte att bry sig om ekonomi, krig, miljöproblem eller gängkriminalitet.

Själv har jag alltså inte barn och kommer aldrig att skaffa barn.
Senast redigerad av Nocol333 2026-03-07 kl. 14:13.
Citera
2026-03-07, 14:07
Avstängd
UniktAnvNamns avatar
Det har rent objektivt aldrig varit så bra att leva som människa just nu!

SJukvård har gått framåt, välståndet har ökat, tjänster och utbud är bättre, det har blivit bättre!

Problemet idag är att unga är skärmförstörda och inte kan skilja på verkligheten och sociala kaosmedier där allt handlar om klick, ljuga och skrämmas för att generera klick.

Under första hälften av 1900-talet genomled Europa 2(!) världskrig med över 100 miljoner döda, lunginflammation var en dödsdom, ett benbrott ledde ofta till amputation vart 3:e barn såg inte sin 5 årsdag och en skitsak som diabetes var en dödsdom, samtidigt var elektricitet och telefoni en lyx i många delar av både Sverige och Europa.

Ni unga måste sluta tro att eran tillvaro är så hemsk och det vidrigaste som någonsin existerat, er narcissism tillsammans med gråtrunkande hjälper ingen!

Skaffa barn och familj, det ger mening och skapar mening med livet samtidigt som du hjälper landet och att behålla Sverige svenskt!
Citera
2026-03-07, 14:09
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Å andra sidan skapas det bruna barn i parti och minut, så skaffar vi inga vita barn så kommer det enbart vara bruna kvar på jorden om ett par generationer. Är det verkligen önskvärt att den vita rasen utrotas?

Det var en bra poäng. Men känns det inte redan som att den vita rasen är utrotad snart i Sverige?
Citera
2026-03-07, 14:10
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Ni unga måste sluta tro att eran tillvaro är så hemsk och det vidrigaste som någonsin existerat, er narcissism tillsammans med gråtrunkande hjälper ingen!

Sant! Hur löser vi det då? Säg att jag är narcissist, hur slutar jag vara det?
Citera
2026-03-07, 14:12
Avstängd
OnkelUnkass avatar
Du missade "invandringen" Lilla Pelle och Lilla Klara kommer tvingas sitta i en skolklass med genskadade och hyperagressiva muhammedaner från Mellanöstern, när de blir äldre kan Pelle se fram emot att misshandlas och förnedringsrånas av Achmed och Mohammed på väg hem från fotbollsträningen samtidigt som Klara blir våldtagen av Mojtaba, Ali och Omar
Citera
2026-03-07, 14:14
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Du missade "invandringen" Lilla Pelle och Lilla Klara kommer tvingas sitta i en skolklass med genskadade och hyperagressiva muhammedaner från Mellanöstern, när de blir äldre kan Pelle se fram emot att misshandlas och förnedringsrånas av Achmed och Mohammed på väg hem från fotbollsträningen samtidigt som Klara blir våldtagen av Mojtaba, Ali och Omar

Du, den missade jag faktiskt! Den oroar faktiskt sönder mig!
Citera
2026-03-07, 14:21
Avstängd
OnkelUnkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Du, den missade jag faktiskt! Den oroar faktiskt sönder mig!

Det främsta skälet till varför jag och frugan valt bort barn Det finns ingen framtid i Sverige för vita människor.
Citera
2026-03-07, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange

Överbefolkningen på jorden handlar framförallt om bruna bortsett från kineserna, du har 1,45 miljarder indier att ta hänsyn till, flertalet länder i Afrika förökar sig närmast exponentiellt numera så Afrika förväntas fördubbla sin befolkning från 1,5 miljarder idag till 3 miljarder till år 2070.

Vill man se mänskligheten överleva så ur utvecklingen där grupper med IQ<80 så är inte fler från MENA/Afrika ett bra recept.
Citera
2026-03-07, 14:37
Avstängd
UniktAnvNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Sant! Hur löser vi det då? Säg att jag är narcissist, hur slutar jag vara det?

Sluta konsumera nyheter och sluta sitt klistrad vid mobilen!

Världen pågår och snurrar där ute, att du vet exakt vart frontlinjen går i Ukraina eller exakt hur många barn som dött i Palestina betyder ingenting och imponerar inte på någon, släpp den egocentrerade oron och lev livet fritt från skärmar!
Citera
2026-03-07, 14:40
Medlem
Om inte vi skaffar barn så kommer Afrika göra det. Och med tanke på den eviga tillväxten där eliten, storföretagen och industrin konstant jagar nya gröna siffror så kommer vissa alltid lobba för att importera brunt folk.

Förvisso har de flesta börjat inse nu att kostnaden för den liberala mångkulturella drömmen är för stor, att kulturutbytet är för skadligt och att den vanliga hårt arbetande människan får betala priset. De enda som vinner på denna import är eliten och möjligen politiker som tjänar röster på att försätta människor i beroendeställning till ens parti via bidrag.

Vårt samhälle har blivit för extremt, karriär och konsumtion triumferar allt. Folk har sedan länge övergett drömmen om familj och barn. Varför satsa på familj om man inte kan förse familjen med en dräglig tillvaro?

Men samhället står ju nu inför ett stort skifte. För mer än hundra år sedan skedde den industriella revolutionen, sedan i relativ närtid informationsåldern och nu är vi i början på nån form av AI-revolution. Ingen motsäger sig att AI är på väg att ta alla jobb och att den enda vägen framåt är medborgarlön.
Det lär bli en skakig resa dit men låt oss säga att vi är där, ingen behöver arbeta och alla får en dräglig medborgarlön.
Vilket samhälle kommer vi få då?

När alla incitament för att göra karriär och arbete är försvinner så kommer folk ha all tid i världen till att umgås, bygga meningsfulla relationer och skaffa många barn.
Det blir en återgång till det liv vi människor faktiskt var ämnade till att leva och inte en slav under gigantiska organisationer.

Det är det utopiska scenariot, det finns givetvis många andra scenarion som är betydligt dystrare som kan utspela sig. Men med tanke på var vi är just nu och vart det bär så ser jag endast detta som lösningen på barnafödandet.
Senast redigerad av korvstofft 2026-03-07 kl. 14:43.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in