Det här med lågt barnafödande i Sverige har ju blivit en diskussion. De flesta vill se ett högre barnafödande. Men är det verkligen en god ide? Ge mig gärna argument emot detta för att ändra mitt tankesätt
Jag tänker på följande:
Ekonomi och levnadskostnader
Kostnader för boende, mat, kläder, fritidsaktiviteter och utbildning har ökat. Det krävs två heltids inkomster för att klara ekonomin, mindre tid finns för familj, vila och närvaro. Föräldrar riskerar utbrändhet och konstant stress. Om man inte vill gå in i väggen kan man behöva gå ner i arbetstid, vilket påverkar ens pension och inkomst (inkomsten behövs för att ha råd med barnen). Barn gör det svårare att bygga ekonomisk trygghet (sparande, bostad, buffert).
Klimat och miljö
Varje människa innebär framtida konsumtion och utsläpp. Oro för klimatförändringar och resursbrist. Frågan om vilken värld barnet kommer växa upp i.
Sociala medier och digital påverkan
Psykisk ohälsa hos unga kopplad till sociala medier. Skärmtid, beroende och dopaminloopar. Cybermobbning och ständig jämförelse. Svårighet att skydda barn från digitalt innehåll. Skyddar man barnen från allt detta så hindrar det att de kan "hänga med" i det vännerna gör samt den kunskap inom teknik som behövs idag inom arbete mm.
Hälsa, gener och sjukdomar
Ansvar att inte föra vidare gener man själv upplever orsakat lidande. Så som ärftliga sjukdomar, psykisk ohälsa, neuropsykiatriska diagnoser, kroniska sjukdomar.
Så, barn ger mening och relationer som inget annat och samhället behöver nya generationer samtidigt som framtiden alltid varit osäker men människor har ändå fått barn.
Men, är det moraliskt problematiskt att skapa liv som kan lida?