2026-03-07, 10:39
Medlem
Axel46s avatar
Hej, pratat med en kollega i veckan om den nya Samsung Galaxy S26 Ultra. Efter detta får jag upp jätte mycket reklam på den på mina olika social medier som Youtube ads innan en video eller i flödet på Instagram eller X (Twitter). Detta utan att jag sökt på Samsung Galaxy S26 Ultra varken på min telefon eller dator. Men ändå får jag samma reklam på två olika enheter. Hur kan det olika sociala medierna veta att jag har varit intresserad av den nya Samsung Galaxy S26 Ultra utan att ens söka på den? Kan det vara så att det avlyssnade mitt samtal med min kollega eller vad kan det beror på? Har haft andra liknande saker hända fast utan att jag sökt eller ens pratat om det utan bara tänkt på: Kanske man ska grilla idag. Boom sedan får jag upp reklam på både nya grillar, samt här kan du köpa nya gasoltuber.

1: Har någon varit med om samma ?

2: Hur kan ads komma upp om varken man sökt på en produkt eller tjänst?

3: Får ens enheter avlyssnas i ett syfte att marknadsföra produkter?

4: Vilka är bakom detta?
Citera
2026-03-07, 10:47
Medlem
kjellkritisks avatar
https://internetkunskap.se/artiklar/integritet/sa-anvands-riktad-annonsering-mot-dig-i-flodet/ beskriver hur dina spår på nätet orsakar det.

Så ja det får de!

Citat:
Ursprungligen postat av Axel46
Hej, pratat med en kollega i veckan om den nya Samsung Galaxy S26 Ultra. Efter detta får jag upp jätte mycket reklam på den på mina olika social medier som Youtube ads innan en video eller i flödet på Instagram eller X (Twitter). Detta utan att jag sökt på Samsung Galaxy S26 Ultra varken på min telefon eller dator. Men ändå får jag samma reklam på två olika enheter. Hur kan det olika sociala medierna veta att jag har varit intresserad av den nya Samsung Galaxy S26 Ultra utan att ens söka på den? Kan det vara så att det avlyssnade mitt samtal med min kollega eller vad kan det beror på? Har haft andra liknande saker hända fast utan att jag sökt eller ens pratat om det utan bara tänkt på: Kanske man ska grilla idag. Boom sedan får jag upp reklam på både nya grillar, samt här kan du köpa nya gasoltuber.

Citera
2026-03-07, 10:50
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Var läskigt för några år sedan när man insåg det. Man kunde prata med någon kompis om XX (mellan fyra ögon) för att det ska komma upp som första resultat på mobilen när man skulle googla något.
Citera
2026-03-07, 10:54
Medlem
StorFetAnkas avatar
Så länge du är inloggad på Google på nån enhet, å den enheten har en mikrofon så avlyssnar den allt du säger. Även Meta, Apple och Microslop avlyssnar allt och kan skilja din röst från andras röster. Meta kör en avlyssningstjänst på din telefon som stjäl data från andra appar också, inklusive din bank app där de kan se hur mycket pengar du har och vad du handlar.

Det finns massor av sätt a sno informationen, och allt berättigas genom användaravtalet som du inte läste (ingen läser det) men skrev på ändå. De utnyttjar alla kryphål i GDPR och säljer dessutom informationen mellan varandra. Tittar du på produkten i en webbutik så kan du räkna med att både Google och Meta har spionskript med på sidan som ser vad du gör. Cloudflare som nästan alla sajter använder som CDN idag avlyssnar allt och alla också, de dekrypterar trafiken mellan dig och sajten och extraherar data däremellan.

Kör du Microslop Windows så tas en skärmbild var 3:e sekund, samt bilder via din enhets kameror och all text extraheras sedan från bilderna och lagras lokalt i öppen text. Google maps spårar varje steg du tar och ser om du vart i närheten av en Samsung butik, samt hur länge du stannat till där.
Citera
2026-03-07, 11:10
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Var läskigt för några år sedan när man insåg det. Man kunde prata med någon kompis om XX (mellan fyra ögon) för att det ska komma upp som första resultat på mobilen när man skulle googla något.
Mm å är fortfarande lika creepy tycker jag.
Citera
2026-03-07, 11:21
Medlem
Axel46s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
Så länge du är inloggad på Google på nån enhet, å den enheten har en mikrofon så avlyssnar den allt du säger. Även Meta, Apple och Microslop avlyssnar allt och kan skilja din röst från andras röster. Meta kör en avlyssningstjänst på din telefon som stjäl data från andra appar också, inklusive din bank app där de kan se hur mycket pengar du har och vad du handlar.

Det finns massor av sätt a sno informationen, och allt berättigas genom användaravtalet som du inte läste (ingen läser det) men skrev på ändå. De utnyttjar alla kryphål i GDPR och säljer dessutom informationen mellan varandra. Tittar du på produkten i en webbutik så kan du räkna med att både Google och Meta har spionskript med på sidan som ser vad du gör. Cloudflare som nästan alla sajter använder som CDN idag avlyssnar allt och alla också, de dekrypterar trafiken mellan dig och sajten och extraherar data däremellan.

Kör du Microslop Windows så tas en skärmbild var 3:e sekund, samt bilder via din enhets kameror och all text extraheras sedan från bilderna och lagras lokalt i öppen text. Google maps spårar varje steg du tar och ser om du vart i närheten av en Samsung butik, samt hur länge du stannat till där.

1: Hur skyddar man sig emot detta?

2: Är det bara företag som kan köpa eller få tillgång till denna data?

3: Köper även stater denna data för påverka tex val?
Citera
2026-03-07, 11:45
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
1: Hur skyddar man sig emot detta?

2: Är det bara företag som kan köpa eller få tillgång till denna data?

3: Köper även stater denna data för påverka tex val?
Du byter ut tjänster från Microslop, Google, Apple och Meta mot bättre alternativ:

Microslop Windows -> GNU+Linux (valfri distribution, alla respekterar din integritet).

Apple -> PC och Android telefon

Google -> Mail: Proton/Tuta, Sök: Brave, Chrome: Brave, Android: Google fri Android t.ex Linage OS/Graphene OS eller liknande. Fairphone, Nokia, Doro exempelvis för telefoner som bygga inom EU och respekterar din integritet. Installera också uBlock origin (tillägg) i alla webbläsare så blockeras mycket av Googles och Metas spion program.

Meta -> Telegram/Signal/session i ställt för messenger, stäng Facebook kontot helt, kör en telefon utan Google och Meta bloat så försvinner Metas spiontjänster.

Använd inte AI.

Samtliga av dessa skumraskföretag säljer all din privata information till högstbjudande. Även stater köper och säljer personuppgifter och självklart försöker de också påverka val.
Citera
2026-03-07, 12:07
Medlem
Citat:

De spionerar på dig. Lyssnar genom mikrofonen, tittar genom kameran, ser vad du söker på. Vad de du träffar regelbundet söker på etc.
Citera
2026-03-07, 12:22
Medlem
Citat:

Men då kanske du kan ge någon källa på att de gör det? Det borde ju finnas något avsnitt i användaravtalet där det står att de får göra det.

Är för övrigt inte källkoden till android öppen? I så fall borde ju någon kunna peka på var den där avlyssningen sker i källkoden.

Vidare kan man ju fundera på hur Meta får tag på informationen som Google snappar upp. För det är ju så på en androidlur att en applikation måste ha permissions för att använda mikrofonen för att kunna använda mikrofonen.
Citera
2026-03-07, 13:31
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Men då kanske du kan ge någon källa på att de gör det? Det borde ju finnas något avsnitt i användaravtalet där det står att de får göra det.
Bara att läsa avtalet, se specifikt "prviacy policy" där de enligt GDPR är skyldiga att deklarera hur de samlar in din data och vad den används till. Bunkra upp ordentligt med svart kaffe och frisk luft för det krävs mycket fokus när du ska navigera deras vaga termer där de aktivt försöker vilseleda dig med käbbel i hopp om att du inte märker något.

Citat:
Är för övrigt inte källkoden till android öppen? I så fall borde ju någon kunna peka på var den där avlyssningen sker i källkoden.
Android bygger på Linux kärnan som är öppen, efter det installeras tillverkarens unika drivrutiner, dessa är proprietära. Sedan har du Googles appar, även de proprietära, och slutligen all den bloat som tillverkaren skickar med, även det proprietärt och körs som system appar så att du inte kan avinstallera från telefonens egna gränssnitt, du måste roota telefonen och avinstallera via ADB.

Citat:
Vidare kan man ju fundera på hur Meta får tag på informationen som Google snappar upp. För det är ju så på en androidlur att en applikation måste ha permissions för att använda mikrofonen för att kunna använda mikrofonen.
Det gäller bara tredjepartsappar, systemappar har full behörighet att göra vad fan de vill. Det är därför som t.ex Facebook appen kommer förinstallerad och inte kan avinstalleras, det kan du själv verifiera.
Citera
2026-03-07, 13:41
Medlem
Citat:
Bara att läsa avtalet, se specifikt "prviacy policy" där de enligt GDPR är skyldiga att deklarera hur de samlar in din data och vad den används till. Bunkra upp ordentligt med svart kaffe och frisk luft för det krävs mycket fokus när du ska navigera deras vaga termer där de aktivt försöker vilseleda dig med käbbel i hopp om att du inte märker något.

Du verkar vara väldigt vag med var någonstans det står i avtalet. Är det något syfte med det? Det låter ju nästan som att det trots allt inte står något sånt i avtalet. Annars hade du ju rimligen kunnat plocka fram vilket avtal det är och exakt var någonstans det står - för det är ju sånt man mer eller mindre vet om man faktiskt vet att det står i avtalet.

Citat:
Android bygger på Linux kärnan som är öppen, efter det installeras tillverkarens unika drivrutiner, dessa är proprietära. Sedan har du Googles appar, även de proprietära, och slutligen all den bloat som tillverkaren skickar med, även det proprietärt och körs som system appar så att du inte kan avinstallera från telefonens egna gränssnitt, du måste roota telefonen och avinstallera via ADB.

Nu kommer jag inte ihåg hur mycket av googles kod som var proprietär, men jag har för mig att väldigt mycket av det var öppet.

Vad gäller drivrutiner och mobiltillverkarnas tillägg så kan ju google knappast förlita sig på att man lägger in avlyssningen där för att kunna få tillgång till det.

Citat:
Det gäller bara tredjepartsappar, systemappar har full behörighet att göra vad fan de vill. Det är därför som t.ex Facebook appen kommer förinstallerad och inte kan avinstalleras, det kan du själv verifiera.

Har du någon källa på det? Att facebook skulle vara en systemapp som får göra lite vad f*n de vill?

Alltså notera att bara för att någonting är förinstallerat av tillverkaren så behöver inte det betyda att de har någon slags carte blanche att göra vad som helst.
Citera
2026-03-07, 14:00
Medlem
Fantens avatar
Jag har två Google-högtalare, haft Android sedan typ 3.0 eller så och använder flitigt Gmail.

Jag får bara reklam för saker jag har köpt. Aldrig sett reklam för något jag har pratat om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in