2026-03-07, 09:51
Medlem
Jag vill flyga till Wien och hade tänkt resa direkt Arlanda-Wien med Austrian Airlines.

Anta att jag heter ex. MÅNSSON i efternamn, hur hade ni skrivit ut efternamnet i onlinebokningen?

Som det står i passet/Nationellt ID: MÅNSSON?
Eller som det står längst ned: MAANSSON?
Alternativt: MANSSON?

Vilket alternativ hade ni valt? Och finns det ett korrekt sätt sätt att stava på, så att jag inte blir nekad ombordstigning?

Tack på förhand.
Citera
2026-03-07, 09:54
Medlem
ICA-muppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cziffrapino
Jag vill flyga till Wien och hade tänkt resa direkt Arlanda-Wien med Austrian Airlines.

Anta att jag heter ex. MÅNSSON i efternamn, hur hade ni skrivit ut efternamnet i onlinebokningen?

Vilket alternativ hade ni valt? Och finns det ett korrekt sätt sätt att stava på, så att jag inte blir nekad ombordstigning?

Tack på förhand.

Du skriver kort och gott stora ”A”
Citera
2026-03-07, 10:05
Medlem
Apanluktardiesels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICA-muppen
Du skriver kort och gott stora ”A”

Vid bokning brukar det gå att skriva ”Å” som senare brukar bli ”AA” på biljetter mm.
Citera
2026-03-07, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apanluktardiesel
Vid bokning brukar det gå att skriva ”Å” som senare brukar bli ”AA” på biljetter mm.

Kan du svara på om detta alltid sker automatiskt? Eller bara med vissa flygbolag?
Citera
2026-03-07, 11:10
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Kan du svara på om detta alltid sker automatiskt? Eller bara med vissa flygbolag?
Vem fuck bryr sig?

Du ska till wien inte afrikas safari apor

De har garanterar sett ÅÄÖ innan
Citera
2026-03-07, 12:13
Medlem
Umarells avatar
Citat:

Tack på förhand.
Enligt ICAO, som reglerar detta, rekommenderas AA eller A att användas. Se sidan 24 i pdf, länkad nedan. Vanligast enligt praxis är AA för Å, AE för Ä och OE för Ö. Det följer efternamnets stavning i pass och nationellt ID. Lufthansa (inklusive Austrian) lär föredra AA.

https://www.icao.int/sites/default/files/publications/DocSeries/9303_p3_cons_en.pdf
Senast redigerad av Umarell 2026-03-07 kl. 12:18.
Citera
2026-03-07, 19:51
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umarell
Enligt ICAO, som reglerar detta, rekommenderas AA eller A att användas. Se sidan 24 i pdf, länkad nedan. Vanligast enligt praxis är AA för Å, AE för Ä och OE för Ö. Det följer efternamnets stavning i pass och nationellt ID. Lufthansa (inklusive Austrian) lär föredra AA.

https://www.icao.int/sites/default/files/publications/DocSeries/9303_p3_cons_en.pdf
Följer man den standarden så brukar det funka överallt. Ibland kan det bli lite krångel men det brukar alltid ordna sig med möjligen lite manuell hantering. Nu har jag inga Å, Ä, Ö i mina namn, men har kollegor som har det, och det kan bli lite gnissel någon enstaka gång. Någon gång hade idioterna på bokningsservice anställt ett riktigt pucko som gjorde ett Å till AO. Blev lite knöligt när vi bytte plan. Jobbar man med bokningar så ska man fan ha koll på hur det ska bokas.
Citera
Igår, 13:44
Medlem
Citat:

Mitt råd är att titta i passet hur "maskintexten " dvs den längst ner på passet som flygbolag och
immigration swipar när du visar pass.

Där kommer du se att tex Ö skrivs ut som OE.
Citera
Igår, 14:10
Medlem
Umarells avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Mitt råd är att titta i passet hur "maskintexten " dvs den längst ner på passet som flygbolag och
immigration swipar när du visar pass.

Där kommer du se att tex Ö skrivs ut som OE.
Som jag skrev, alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in