Jag vill flyga till Wien och hade tänkt resa direkt Arlanda-Wien med Austrian Airlines.
Anta att jag heter ex. MÅNSSON i efternamn, hur hade ni skrivit ut efternamnet i onlinebokningen?
Som det står i passet/Nationellt ID: MÅNSSON?
Eller som det står längst ned: MAANSSON?
Alternativt: MANSSON?
Vilket alternativ hade ni valt? Och finns det ett korrekt sätt sätt att stava på, så att jag inte blir nekad ombordstigning?
Tack på förhand.
Enligt ICAO, som reglerar detta, rekommenderas AA eller A att användas. Se sidan 24 i pdf, länkad nedan. Vanligast enligt praxis är AA för Å, AE för Ä och OE för Ö. Det följer efternamnets stavning i pass och nationellt ID. Lufthansa (inklusive Austrian) lär föredra AA.
Enligt ICAO, som reglerar detta, rekommenderas AA eller A att användas. Se sidan 24 i pdf, länkad nedan. Vanligast enligt praxis är AA för Å, AE för Ä och OE för Ö. Det följer efternamnets stavning i pass och nationellt ID. Lufthansa (inklusive Austrian) lär föredra AA.
Följer man den standarden så brukar det funka överallt. Ibland kan det bli lite krångel men det brukar alltid ordna sig med möjligen lite manuell hantering. Nu har jag inga Å, Ä, Ö i mina namn, men har kollegor som har det, och det kan bli lite gnissel någon enstaka gång. Någon gång hade idioterna på bokningsservice anställt ett riktigt pucko som gjorde ett Å till AO. Blev lite knöligt när vi bytte plan. Jobbar man med bokningar så ska man fan ha koll på hur det ska bokas.