Igår, 09:10
Medlem
https://imgur.com/a/Uj2ZSMJ

Hej, har golvvärme i hallen (märke t2 som bilden visar ) som fungerar i alla år som vi levt här (11 år ) men när jag kom ner i morse så var golvet kallt men fortfarande på , den var inställt på 20 grader som alltid . Jag försökte starts om den och när den gör det så hör man en klick när det ska köra igång med en kod som visar u 1.2 väldigt snabbt.

Jag är inte så insatt i el eller golvvärmen men vad tror ni det skulle kunna vara . Som sagt den gick från fungerande till inget värme över natten . Tackar för alla tips . Mvh
Citera
Igår, 09:40
Medlem
Jordgubbes avatar
Är ingen expert på den där men läser nu i instruktionsboken på sid 34 där felkoderna nämns och (1) är "wrong flor sensor" och (2) är "short circuit on floor sensor" men lite osäker varför du har ett "u" framför då det där ser ut som felkodern har "er". Där nämns också att omstart sker genom att hålla in lilla knappen till höger om onoff-knappen, om du nu vill testa det. Men manualen har du redan kanske.
Citera
Igår, 09:41
Medlem
Från AI
Steg för att lösa problemet
​1. Starta om systemet (Power Cycle)
​Det enklaste första steget är att göra termostaten strömlös en stund.
​Slå av säkringen till golvvärmen i elcentralen.
​Vänta i cirka 5–10 minuter.
​Slå på säkringen igen. Ibland räcker detta för att nollställa elektroniken.
Citera
Igår, 09:46
Medlem
laxen69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04

Hej, har golvvärme i hallen (märke t2 som bilden visar ) som fungerar i alla år som vi levt här (11 år ) men när jag kom ner i morse så var golvet kallt men fortfarande på , den var inställt på 20 grader som alltid . Jag försökte starts om den och när den gör det så hör man en klick när det ska köra igång med en kod som visar u 1.2 väldigt snabbt.

Jag är inte så insatt i el eller golvvärmen men vad tror ni det skulle kunna vara . Som sagt den gick från fungerande till inget värme över natten . Tackar för alla tips . Mvh

Om du har en multimeter så skulle du ju kunna mäta (bryt strömmen innan).
Dels på golvvärmeslingan om den är hel.
Dels på tempgivaren i golvet om den visar rimlig resistans.
Vad som är rimlig värden får man googla sig fram till.

Om detta är överkurs så är det svart att hjälpa till, u1.2 verkar inte vara någon känd felkod enligt internet.
Citera
Igår, 10:02
Medlem
Jordgubbes avatar
Du kan inte komma över en värmekamera och se om det är beckmörkt eller lyser upp särskilt i nån del av golvet?
Citera
Igår, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Du kan inte komma över en värmekamera och se om det är beckmörkt eller lyser upp särskilt i nån del av golvet?
får kolla lite om jag kan fixa en sån 👍
Citera
Igår, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq32
Från AI
Steg för att lösa problemet
​1. Starta om systemet (Power Cycle)
​Det enklaste första steget är att göra termostaten strömlös en stund.
​Slå av säkringen till golvvärmen i elcentralen.
​Vänta i cirka 5–10 minuter.
​Slå på säkringen igen. Ibland räcker detta för att nollställa elektroniken.

Hur vet man exakt vilken säkring är till just golvärme ?
Citera
Igår, 12:26
Medlem
Citat:
Hur vet man exakt vilken säkring är till just golvärme ?

Är det inte märkt på din elcentral så rekommenderar jag att du bryter all ström hemma istället för att vara helt säker om du inte har koll på installationen.
Citera
Igår, 16:24
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:

Det är mjukvaruversionen som visas vid uppstart, ingen felkod.
Antingen är det fel på termostaten, värmekabeln eller ev givare i golvet.
Felsökning kräver ingrepp och att du kan hantera erforderliga verktyg.
Citera
Igår, 17:40
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag tar nu fasta på att du skriver att du hör ett klick när du startar den.

Det kan vara något av följande fel:

I den där regulatorn du fotat är det ett litet relä, det är det du hör som klickar, det är alltså en liten kontakt som drar och sluter strömkretsen när regulatorn "kallar på värme". Detta lilla relä kan fungera så tillvida att det drar, men kontakten fungerar inte, detta är något som händer till slut med nästan alla dylika regulatorer, tro mig, jag har bytt ut hundratals dylika eller snarlika genom åren.

Alternativ två är att det är avbrott i värmekabeln som ligger i golvet. Det skulle jag säga är mindre sannolikt.

Du skulle kunna prova knacka på regulatorn med skaftet till en skruvmejsel, då kan strömkretsen slutas om du har tur, då är det bara köpa en ny och byta, för den kommer att gå sönder igen.
Citera
Igår, 22:49
Medlem
Verkar funka nu efter att jag stängt av elen och satt på igen. Tack alla för hjälpen 🫡
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in