Citat:
Ursprungligen postat av
45Lokar
Det är beklämmande.
Man måste ringa en telefonsvarare där de har ett tiotal tider att dela ut.
Ringer du fem minuter efter öppningstiden så är alla tider slut.
Blir du tilldelad en tid så ringer en undersköterska upp dig tio minuter efter bokad tid. Missar du samtalet så ringer personen en gång till efter någon halvtimme och sedan aldrig mer.
Lyckas du få personen på tråden så får du redogöra dina åkommor och denne person bestämmer sedan om du ens är värdig att få träffa en läkare.
Så, man får boka en tid för att prata med någon om att boka en tid till läkare.
Helt snurrigt och efterblivet.
Precis! Därför använder jag digitala tjänster om jag kan, Dr Kry tex, har tagit 20 minuter från det jag har ringt in tills jag har talat med en doktor, i det samtalet fixas recept tex till apoteket så det är bara att hämta ut.
Problemet är att försvare av systemet ylar om att det tar resurser från vc då de får betala 500 kr per besök då det tas av den summan som de får för att jag är listad där.
Alltså de får pengar en summa årligen för att ge mig usel service och långa köer på tider, när någon privat aktör dyker upp som fixar det snabbt och enkelt blir de förbannade.
Men, det blir ju en mindre som ringer och stör dem och vill ha en telefontid för att kunna bli granskad om man ska få gå vidare i kön mot att få träffa en läkare och få hjälp.
Ok det finns underligheter hos läkarapparna med som att vissa företag verkar ha fakturerat lite väl frikostigt osv men det är fan så mycket mera smidigt system.
Jag tror detta är mer framtiden än dyra vc. Perfekt för dem som bor på landet eller är riktigt dålig.
En digital läkare som vid behov även kan göra hembesök vore perfekt för övrigt.