2026-03-07, 06:31
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jo du kommer märka det när en AI tar ditt samtal när du ringer i framtiden. För det kommer inte vara någon kö och när samtalet är avslutat så kommer du tänka "vad trevlig hon var".

Hmm. Ja förmodligen. Blir nog mer att undvika tänka så. Man behöver nog inte ens ringa. Utan blir uppringd. Hej! Godmorgon. Det är din personliga sjuksköterska som ringer upp! Vi märkte på morgons scann, att din EKG var aningen oregelbunden. För säkerhets skull, är du bokad till en mer grundlig checkup kl 09. En ambulans kommer och ta dig upp innan. Under hela den processen kommer man någonsin få tala med en riktig människa? Högst osäkert.

Men kanske blir väldigt bra.
Citera
2026-03-07, 06:41
Medlem
Det är beklämmande.
Man måste ringa en telefonsvarare där de har ett tiotal tider att dela ut.
Ringer du fem minuter efter öppningstiden så är alla tider slut.
Blir du tilldelad en tid så ringer en undersköterska upp dig tio minuter efter bokad tid. Missar du samtalet så ringer personen en gång till efter någon halvtimme och sedan aldrig mer.

Lyckas du få personen på tråden så får du redogöra dina åkommor och denne person bestämmer sedan om du ens är värdig att få träffa en läkare.

Så, man får boka en tid för att prata med någon om att boka en tid till läkare.
Helt snurrigt och efterblivet.
Citera
2026-03-07, 07:01
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Jag kan boka via 1177.
Citera
2026-03-07, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Bara vissa som måste bevisa att de inte är robotar här.

Vad gäller vårdcentralen så har de inte tillräckligt med tider om alla bara skulle få boka själva. Man får tala med en sköterska, dels för att kunna bli avvisad, dels för att man faktiskt kan boka en längre tid om man har många saker man vill ta upp. Sedan måste de också få bestämma om du behöver en akuttid. OCH att de ska kunna säga ring 112 istället om det är något de anar är alldeles för akut.
Dom gör bokstavligen noll av det där.
Ringa vårdcentralen är värdelöst

1177 är mycket bättre, sinnessjukt bättre tom.
Där gör dom det du nämner
Citera
2026-03-07, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det är beklämmande.
Man måste ringa en telefonsvarare där de har ett tiotal tider att dela ut.
Ringer du fem minuter efter öppningstiden så är alla tider slut.
Blir du tilldelad en tid så ringer en undersköterska upp dig tio minuter efter bokad tid. Missar du samtalet så ringer personen en gång till efter någon halvtimme och sedan aldrig mer.

Lyckas du få personen på tråden så får du redogöra dina åkommor och denne person bestämmer sedan om du ens är värdig att få träffa en läkare.

Så, man får boka en tid för att prata med någon om att boka en tid till läkare.
Helt snurrigt och efterblivet.
Precis! Därför använder jag digitala tjänster om jag kan, Dr Kry tex, har tagit 20 minuter från det jag har ringt in tills jag har talat med en doktor, i det samtalet fixas recept tex till apoteket så det är bara att hämta ut.
Problemet är att försvare av systemet ylar om att det tar resurser från vc då de får betala 500 kr per besök då det tas av den summan som de får för att jag är listad där.
Alltså de får pengar en summa årligen för att ge mig usel service och långa köer på tider, när någon privat aktör dyker upp som fixar det snabbt och enkelt blir de förbannade.

Men, det blir ju en mindre som ringer och stör dem och vill ha en telefontid för att kunna bli granskad om man ska få gå vidare i kön mot att få träffa en läkare och få hjälp.

Ok det finns underligheter hos läkarapparna med som att vissa företag verkar ha fakturerat lite väl frikostigt osv men det är fan så mycket mera smidigt system.

Jag tror detta är mer framtiden än dyra vc. Perfekt för dem som bor på landet eller är riktigt dålig.

En digital läkare som vid behov även kan göra hembesök vore perfekt för övrigt.
Senast redigerad av little-dreams 2026-03-07 kl. 07:49.
Citera
2026-03-07, 08:29
Medlem
doncroces avatar
Trodde inte ens det fanns vårdcentraler för svenskar längre, men tydligen finns dom.
Citera
2026-03-07, 08:58
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Trodde inte ens det fanns vårdcentraler för svenskar längre, men tydligen finns dom.

Varför skulle det inte finnas? Vad ligger till grund för ditt påstående?
Citera
2026-03-07, 11:12
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Varför skulle det inte finnas? Vad ligger till grund för ditt påstående?

Sist jag var på en vårdcentral var det inga svenskar där, och jag känner nog ingen svensk som besöker en vårdcentral, alla verkar ha privata alternativ idag.
Citera
2026-03-07, 11:20
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Min har man kunnat boka online sen tio år tillbaks minst. Så måste vara olika det där.

Men kan förstå att man kräver telefonsamtal för då kan man filtrera bort alla idioter som bokar tid för skitsaker och tar upp resurser.
Citera
2026-03-07, 11:35
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Sist jag var på en vårdcentral var det inga svenskar där, och jag känner nog ingen svensk som besöker en vårdcentral, alla verkar ha privata alternativ idag.

Okej, du menar att vårdcentralerna är fulla av invandrare?
Utveckla gärna.
Citera
2026-03-07, 11:48
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Vårdcentralen har jag aldrig haft några problem med. Där kommer man alltid fram och de ringer alltid upp.

Om man däremot behöver komma i kontakt med specifika mottagningar är det ju hopplöst. Man kan ofta avboka sina besök på 1177 om man gör det i god tid. Men sen är det stopp. Vill man avboka dagen innan går det inte. Och omboka finns knappt som val överhuvudtaget och finns valet kommer man till bokningskalendern, men inga bokningar finns tillgängliga. Vilket medför att man måste ringa mottagningen ändå. Problemet där är att det är många som ringer och man kommer inte fram, vilket i sin tur medför att man får avboka genom det automatiska telefonsystemet eller telefonsvarare, vilket den aktuella mottagningen nu använder sig av. Sen får man eventuellt en ny tid bokad, men då har man ju alltså inte pratat med någon för att komma överens utan får det man får. Och är det en ny tid som inte heller passar, ja, då är man ju där igen... Att knappt kunna komma fram på telefon för att prata med någon för att kunna avboka och boka en ny tid som faktiskt passar. Det är ju en sak att inte kunna boka en vanlig tid på en vårdcentral. Men har man redan en tid bokad för en specifik typ av besök är det stört att inte kunna göra en ny bokning online eller kunna skicka en förfrågan med önskemål 2026.
Citera
2026-03-07, 11:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Du får bara söka för en sak i taget, annars får man nog boka nåt annat.

Det där med ”11 veckor senare” kör väl alla VC med? Det handlar ju om att alla vill komma in akut för något som självläker på några dagar, då kör de den attityden utåt.

Du har väl en husläkare?
Hur får man en "husläkare"?
Är det lika med privatläkare?

Där jag bor får man vara glad om man får en telefontid inom de närmaste dagarna.
Oftast får man autosvar att det inte finns några tider öht. och att man får återkomma nästa dag..
Har man väl fått en tid får man prata med en skötetska. Har man tur får man en tid om 2-3 veckor.

Sjukvården är likt det mesta i landet på dekis.
Det finns en "elit" inom sjukvården som jobbar ärslet av sig vid svårare sjukdomsfall.

Men är man inte döende eller svårt sjuk, ja då är det vänta som gäller..och hoppas på tur..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in