2026-03-06, 20:47
Medlem
Tror inte det finns någon renodlad tråd om elbilsbonusen 2026? Vad tycker ni om den? I min mening är den totalt galen och felställd.

Citat:
Vem kan söka?
Plats: Du ska bo i en landsbygdskommun eller i ett annat område med begränsad tillgång till kollektivtrafik.

Inkomst:
Ingen i hushållet får ha en så hög inkomst att de betalar statlig inkomstskatt. Hushållets samlade inkomst får inte överstiga 80 procent av medelinkomsten i Sverige.

Fordonshistorik:
Ingen i hushållet får ha ägt eller leasat en elbil eller laddhybrid under de senaste 12 månaderna innan ansökan.

För det första. Jag betalar inte statlig inkomstskatt (riktigt än) samt min fru har bara några få tusenlappar i ersättning per månad pga lågvarig sjukskrivning. Trots låg inkomst så tjänar vi tyligen för mycket för att omfattas. Vilka ska då omfattas? De som inte har råd med en ny elbil? Verkar vara det som gäller, för om jag tycker det är lite dyrt med ny elbil och att klara av det så lär det vara ännu värre för de som detta gäller för, vilket alltså inte är mig.

För det andra: Jag bor visserligen i en stad, men inte mitt i staden. Jag har ändå 1,2 mil till jobbet och buss är inte ett verkligt alternativ. Dels går inte busen helt bra till så det blir mycket gående till fots samt att den totala resetiden blir för lång till och från jobbet med buss plus gående. Ändå omfattas jag inte av den delen heller för att jag bor nära nog en stad? Vem fan har kommit på denna idioti?

Sen får man inte heller haft en elbil innan. Varför inte? Vem fan kom på det? Så om jag tidigare haft en elbil, men nu inte längre har råd med det så ska jag alltså inte få någon hjälp utan det är bättre att jag köper en utsläppande bensinbil trots att jag vill ha elbil? Hur är det bra för klimatet? Vem gynnar det?

På alla tre frågeställningarna så tycker jag regeringen totalt har misslyckats. De har visserligen lyckats om målet är att dämpa elbilsomställningen vilket alla tecken tyder på att de vill. De sänker bränslepriserna rejält samtidigt som de tar bort alla incitament för att skaffa elbil. Med andra ord, de vill inte ha elbilar, eller hur?
Citera
2026-03-06, 20:57
Medlem
stilichos avatar
Jag läser inte svenska nyheter märker jag nu.

Vem har föreslagit detta och när ska det införas? Var kan jag läsa mer om detta förslag?

Edit: Här kan man läsa mer om elbilspremien:
https://www.naturvardsverket.se/bidrag/elbilspremien/

1300 kr i månaden i 3 år för den som införskaffar en elbil. Och bilen måste kosta minst 65 kkr. Oerhört byråkratiska regler. Jag passar nog även om jag tekniskt sett antagligen uppfyller kraven.
Senast redigerad av stilicho 2026-03-06 kl. 21:01.
Citera
2026-03-06, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag läser inte svenska nyheter märker jag nu.

Vem har föreslagit detta och när ska det införas? Var kan jag läsa mer om detta förslag?

Ansökan börjar 18 Mars, precis som tidigare är det naturvårdsverket som sköter det.

https://www.naturvardsverket.se/bidrag/elbilspremien/
Citera
2026-03-06, 21:51
Avstängd
StorFetAnkas avatar
Känns som ett sånt där godhetsknarkande bidrag man inför för att kunna peka på att man gjort något. Men i realiteten så kommer ingen som uppfyller kraven att köpa elbil givetvis. Elnätet är redan begränsat som det är på landsbygden, billigaste elbilen med någorlunda räckvidd landar på minst 500k, vilket få har råd med, å begagnatmarknaden har inget med tillräcklig räckvidd. Bensinen är ju till och med billigare än elen just nu å när det blir strömavbrott så är det ju faktiskt praktiskt att kunna sätta sig i bensinbilen å starta motorn för att hålla värmen. Kanske köra en sväng å.

1300:-/må i 3 år hade ju annars kunnat användas till bättre kollektivtrafik på landsbygden, det behövs inte mer än att bussen går mellan två större samhällen, något som redan finns och används flitigt, sätt in en extra buss på samma linje som kör in till varje samhälle bara å gör ett stopp vid varje kyrka, eller varför inte bara införa kyrkobussar som cirkulerar en gång i timmen å stannar utanför varje kyrka längs med vägen. Nästan alla har gångavstånd till en kyrka.

Om kollektivtrafiken är så dålig att man måste ha bil oavsett, ja då kommer folk att köra överallt eftersom att det är billigare. Då är det ju inte så konstigt om bussarna rullar tomma.
Citera
2026-03-06, 21:56
Medlem
Abscess1122s avatar
Jag har gjort en tråd om detta tidigare (blev därefter tyvärr flyttad till ett forum där folk har noll intresse för elbilar) och lyfte samma dilemma. För mig är hela elbilsbonusen bakvänt. Om nåt så är det just fattigare personer på vischan som bör hålla kvar på sina gamla dieselbilar. Det är folk som kör till och från stadscentrum som i första hand bör elektrifiera. Det är i städer utsläpp gör störst skada och oftast där vi hittar förare mer öppna för elbilar.
Det faktum att man bara räknar med ca 100k bidragstagare här säger allt. Man förväntar sig ingen förändring av detta. Det är bara nåt skit man fick pengar av EU att göra. Åkessonregeringen har hitills visat noll intresse att gynna klimatvänliga köp.
Citera
2026-03-06, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Jag har gjort en tråd om detta tidigare (blev därefter tyvärr flyttad till ett forum där folk har noll intresse för elbilar) och lyfte samma dilemma. För mig är hela elbilsbonusen bakvänt. Om nåt så är det just fattigare personer på vischan som bör hålla kvar på sina gamla dieselbilar. Det är folk som kör till och från stadscentrum som i första hand bör elektrifiera. Det är i städer utsläpp gör störst skada och oftast där vi hittar förare mer öppna för elbilar.
Det faktum att man bara räknar med ca 100k bidragstagare här säger allt. Man förväntar sig ingen förändring av detta. Det är bara nåt skit man fick pengar av EU att göra. Åkessonregeringen har hitills visat noll intresse att gynna klimatvänliga köp.

Exakt, de på landsbygden gör bäst i att behålla sina dieselbilar. Det vinner dom nog mest på, men det är dom som bor nära städer, men kanske inte exakt i städerna som måste pendla, det är dom som skulle vinna mest på dettta, men dom omfattas ju inte ens.

Det slår återigen helt fel. Förra elbilsbonusen krävde ju att man skulle skrota en bil för att få några tusenlappar i stöd. Det gick så klart helt fel eftersom de som skrotar bilar är ju knappast dom som har råd att köpa nya bilar i allmänhet.

Nu gör man samma miss en gång till. Man försöker rikta bonusen till de som tjänar minst, men de som tjänar minst har inte råd att köpa elbilar. Varför i helvete gör man samma misstag två gånger?
Citera
2026-03-06, 22:22
Medlem
BAB7s avatar
Jag bor visst i "fel" kommun.
Och faller dessutom på att jag redan kör elbil.

Priserna på elbilar I Sverige är också mycket högre än i de flesta andra europeiska länder.

1+1 är som bekant 2.
Så då får det väl bli en bensinbil nästa gång istället.
Citera
2026-03-06, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag bor visst i "fel" kommun.
Och faller dessutom på att jag redan kör elbil.

Priserna på elbilar I Sverige är också mycket högre än i de flesta andra europeiska länder.

1+1 är som bekant 2.
Så då får det väl bli en bensinbil nästa gång istället.

Exakt, de tycker att eftersom du redan har elbil och bor på fel ställe så rekommenderar dom dig att skaffa en skinande ny bensinbil.

Är inte det konstigt val av regeringen. De uppmanar folk att skaffa nya bensinbilar. Varför? har man något att vinna på att det finns mycket bensinbilar? Jo ja skatten på bränsle så klart.
Citera
2026-03-07, 04:04
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Exakt, de på landsbygden gör bäst i att behålla sina dieselbilar. Det vinner dom nog mest på, men det är dom som bor nära städer, men kanske inte exakt i städerna som måste pendla, det är dom som skulle vinna mest på dettta, men dom omfattas ju inte ens.

Det slår återigen helt fel. Förra elbilsbonusen krävde ju att man skulle skrota en bil för att få några tusenlappar i stöd. Det gick så klart helt fel eftersom de som skrotar bilar är ju knappast dom som har råd att köpa nya bilar i allmänhet.

Nu gör man samma miss en gång till. Man försöker rikta bonusen till de som tjänar minst, men de som tjänar minst har inte råd att köpa elbilar. Varför i helvete gör man samma misstag två gånger?
Jag tror det är mer politik än logik bakom detta. Åkessonregeringen lever på röster från just denna grupp av fattigare människor på landet. Så nu väljer man att prioritera sina egna väljare över den grupp av människor som mer gynnas av elbil. Det är också katastrofalt för oss som inte kan få bidraget - sannolikt kommer begagnade marknaden tömmas på prisvärda bilar och kvar blir överprisade nya bilar eller självexploderande Renault Zoes. När dessa bidrag utformas så orättvist blir resultatet att vi som inte inkluderas får betala ännu mera. Detta är nog den dummaste elbilsstöd jag nånsin sett utformas.
Citera
2026-03-07, 09:42
Medlem
Facades avatar
Faktiskt en mycket välställd fråga.
Nya bilar idag är otroligt dyra och nya elbilar idag är det helt sinnessjuka priser på.
Så vem, med mindre än 80% av medelinkomst, har ens råd att köpa en?

Och sedan är väl grejen den att det är så trasig marknad att det är fullkomligt uppenbart att många inte vill betala för en elbil.
Citera
2026-03-07, 10:21
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Tror inte det finns någon renodlad tråd om elbilsbonusen 2026? Vad tycker ni om den? I min mening är den totalt galen och felställd.

För det första. Jag betalar inte statlig inkomstskatt (riktigt än) samt min fru har bara några få tusenlappar i ersättning per månad pga lågvarig sjukskrivning. Trots låg inkomst så tjänar vi tyligen för mycket för att omfattas. Vilka ska då omfattas? De som inte har råd med en ny elbil? Verkar vara det som gäller, för om jag tycker det är lite dyrt med ny elbil och att klara av det så lär det vara ännu värre för de som detta gäller för, vilket alltså inte är mig.

För det andra: Jag bor visserligen i en stad, men inte mitt i staden. Jag har ändå 1,2 mil till jobbet och buss är inte ett verkligt alternativ. Dels går inte busen helt bra till så det blir mycket gående till fots samt att den totala resetiden blir för lång till och från jobbet med buss plus gående. Ändå omfattas jag inte av den delen heller för att jag bor nära nog en stad? Vem fan har kommit på denna idioti?

Sen får man inte heller haft en elbil innan. Varför inte? Vem fan kom på det? Så om jag tidigare haft en elbil, men nu inte längre har råd med det så ska jag alltså inte få någon hjälp utan det är bättre att jag köper en utsläppande bensinbil trots att jag vill ha elbil? Hur är det bra för klimatet? Vem gynnar det?

På alla tre frågeställningarna så tycker jag regeringen totalt har misslyckats. De har visserligen lyckats om målet är att dämpa elbilsomställningen vilket alla tecken tyder på att de vill. De sänker bränslepriserna rejält samtidigt som de tar bort alla incitament för att skaffa elbil. Med andra ord, de vill inte ha elbilar, eller hur?
Elbilar är väl inget självändamål ?
Varför ska mina skattepengar betala att andra människor ska flasha med nya bilar ?
De ska gå till vård , skola , rättsväsende och omsorg , allt annat är slöseri med skattemedel .

Staten ska inte lägga sig i vad folk kör för bilar , varken genom att straffbeskatta eller subventionera .
Citera
2026-03-07, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Elbilar är väl inget självändamål ?
Varför ska mina skattepengar betala att andra människor ska flasha med nya bilar ?
De ska gå till vård , skola , rättsväsende och omsorg , allt annat är slöseri med skattemedel .

Staten ska inte lägga sig i vad folk kör för bilar , varken genom att straffbeskatta eller subventionera .

Det har ju med miljö och klimat att göra från regeringens sida.
Finns miljömål inom EU att nå upp till och om inget görs så kommer man misslyckas med detta och få böter och massor av skattepengar går upp i rök.

Du ville väl inte att skattepengar går upp i rök?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in