2026-03-06, 19:50
Medlem
Har ni också varit där, man har gottat sig lite fast man har slutat och inte borde, så råkar man göra bort sig, den här gången var det en vit kråka som avslöjade mig.. nu till problemet.

Min familj främst min mor kastar bara skit och berättar hur fel jag gjort samt att efter nästan 2 års drogfrihet (på kåken) så ska ett återfall inte kunna hända.. att jag gör ett snedsteg är inte så konstigt med tanke på mitt egentliga mående samt världsläge… vill ju bara må bra ju men får liksom världens bajsmacka och det är så synd om henne, hon mår dåligt och lägger det på mig.. även fast jag försöker förklara att jag har haft den här problematiken i 13 år.. det går inte över på en natt direkt och att misstag sker, att det är en del av tillfrisknandet..

Har ni liknande erfarenheter? Kom gärna med tips om hur jag ska hantera detta.

Kärlek kamrater
Citera
2026-03-06, 19:53
Medlem
Upp igen! Håll dig ren och nykter och jobba tillbaka förtroendet från dig själv och dina närstående.

Det är den enda du kan göra. Det är det enda som finns att göra.
Citera
2026-03-06, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hankthetank51
Upp igen! Håll dig ren och nykter och jobba tillbaka förtroendet från dig själv och dina närstående.

Det är den enda du kan göra. Det är det enda som finns att göra.

Tack för svar. Det är tanken, gillar inte att inte vara på den ”goda” sidan.. familjen är viktig.
Citera
2026-03-06, 20:24
Medlem
En person som inte lider av beroendesjukdomen har väldigt svårt att förstå den fysiska allergin och mentala besattheten som innebär att sjukdomen tar kontrollen över dig innan du blir frisk.

Att det inte är du som gör valet att supa och knarka sålänge du är sjuk. Det är sjukdomen.

Det är ungefär som att undra varför någon som brutit benet inte bara tar sig i kragen och springer ett maraton. Den enda skillnaden där är att ett brutet ben syns på utsidan.

Det enda jag kan tänka mig fungerar ifall du själv inte kan förklara det för henne är att ta med henne på öppna 12-stegsmöten och be henne gå på medberoendemöten. Alternativt att du ber henne läsa Stora boken.
Citera
2026-03-06, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DylanRieder
En person som inte lider av beroendesjukdomen har väldigt svårt att förstå den fysiska allergin och mentala besattheten som innebär att sjukdomen tar kontrollen över dig innan du blir frisk.

Att det inte är du som gör valet att supa och knarka sålänge du är sjuk. Det är sjukdomen.

Det är ungefär som att undra varför någon som brutit benet inte bara tar sig i kragen och springer ett maraton. Den enda skillnaden där är att ett brutet ben syns på utsidan.

Det enda jag kan tänka mig fungerar ifall du själv inte kan förklara det för henne är att ta med henne på öppna 12-stegsmöten och be henne gå på medberoendemöten. Alternativt att du ber henne läsa Stora boken.

Tack för svar, uppskattar din tid. Har försökt förklara just det men hon blir bara arg och hugger.. känns sådär faktiskt. Iofs så dricker hon vin varje dag så hon borde faktiskt haja, hon lägger mycket vikt på att det är illegalt också vem bryr sig ärligt talat..

Vad är stora boken för något? Aa/na grejs?
Citera
2026-03-06, 20:31
Avstängd
Återfall är en del av beroendeproblematiken. Dock bör du ju sluta nu direkt, om du haft två rena år på kåken.
Citera
2026-03-06, 20:32
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Vad fan menar du med "en vit kråka"?
Citera
2026-03-06, 20:32
Medlem
Pripps0.0s avatar
Vadå vit kråka som avslöjade dig? Hade det inte varit ett återfall om du inte blev avslöjad?

Du har precis kommit ut från fängelset och börjar supa direkt, och du är förvånad över att din mor blir förbannad, ledsen och besviken!?

Dra den där om ditt mående och världsläget för någon som tror på sagor.

Du ville droga och är nu lack för att du blev avslöjad och fick skäll.
Väx upp!
Citera
2026-03-06, 20:37
Medlem
Oavsett om du väljer att sluta eller inte så är det dags att du börjar ta ansvar för dina handlingar.
Det är därför ingen står ut med er pundare, för ni kör alltid med era förbannade perfekta ursäkter.

Personligen så skiter jag i vad du stoppar i dig. Men du förtjänar några riktigt feta bitch-slaps för att du är så hal och äcklig med din mor.
Du skyller ifrån dig som en äkta sociopat och jag hoppas att du blir bokstavligen rövknullad av dina egna laddbrushor om du inte bättrar dig.

Men visst, återfall är en del av tillfrisknandet. Men du kan antagligen inte festa på alkohol utan att bli hjärndöd igen, så det är lika bra du lägger ner det. Rök lite hasch på kvällen om du verkligen måste, men skit i resten.

Men framförallt sluta bete dig som ett smuts och som en fitta, så kommer du också att kunna se dig själv i spegeln en vacker dag.
Citera
2026-03-06, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke

Vad fan tror du?? En vit fågel? Tänk längre än näsan..

Där fick du ett nyckelord också.. varsågod
Citera
2026-03-06, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke

Han hade dragit tjack eller ladd och det fanns väl nåt vitt kvar i näsan, som ett slags kråka?

EDIT: Efterbliven fråga, men jag dömer inte, HÅ
Citera
2026-03-06, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NykterPundare
Vad fan tror du?? En vit fågel? Tänk längre än näsan..

Där fick du ett nyckelord också.. varsågod

Den hjärndöda pundaren väljer att svara på den enda av kommentarerna som var lika hjärndöd som pundaren själv. Case in point.

EDIT: TS, jag tror dina ledtrådar tips flög över HurtÅkes huvud som ett smuggelplan från Colombia, eller en Cessna laddad med snabba skor.
Senast redigerad av busy-signal 2026-03-06 kl. 20:47.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in