2026-03-06, 18:24
Medlem
Jag har en ide på ett mobilspel som jag tror kan gå med vinst inom ett par år. Är det lönsamt att starta eget företag och anlita några frilans spelutveklare?

Jag har ingen lust att lära mig att koda själv. Men jag kan gärna göra det administrativa samt reklam för spelet.

Är det lönsamt med privata spelaktörer i svergie?
Citera
2026-03-06, 18:29
Medlem
Beror väl på vad din idé är. Dela gärna med dig så kanske jag kan svara på din fråga.
Citera
2026-03-06, 18:32
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Du kan säkert betala någon som kodar ditt spel men sen är frågan hur mycket du är beredd att satsa.
Det räcker inte bara med att släppa ett spel på appstore för att det ska börja sälja utan sen kommer den dyra delen att få igång surret med antingen reklam eller att du helt enkelt låter rätt personer testa och skriva om spelet.

Enligt AI så kommer det ca 1200-1500 nya appar på appstore varje dag, alla är inte spel men det är lätt att försvinna i mängden kan man säga.
Citera
2026-03-06, 19:24
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Utan att avslöja för mycket, vad är det för genre?
Citera
2026-03-06, 20:40
Avstängd
StorFetAnkas avatar
Det administrativa blir ju då att ladda upp det färdiga spelet i app butikerna, göra beskrivning till det, reklam, svara på omdömen osv. Det kräver en del teknisk kompetens det också. Å givetvis måste du starta företag om du ska kunna betala utvecklarna vitt. Tror få är villiga att jobba svart i den här branschen. Räkna med att det blir dyrt å, en kodare vill ha 1000:-/timmen som konsult. Sen behöver du också grafiska designers, ljudtekniker, röstskådespelare, nån som kan skriva en story, projektledare osv.

Ju mer du gör själv desto billigare blir det, men ska du låta nån annan göra i princip allt så behöver du ett team på kanske ett dussintal personer för en liten indie studio, som sedan jobbar ett par månader minst för att få fram ett någorlunda fungerande spel. Ja kanske ett par år om du vill få till ett bra spel. Då landar notan på ett par miljoner minst. Något du aldrig lär få igen i reklam pengar.
Citera
2026-03-06, 20:54
Medlem
Diamondgrits avatar
Det finns två frågor här.
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkelement
Är det lönsamt att starta eget företag och anlita några frilans spelutveklare?
Första frågan är, surprise, helt CP och dessutom besvarad av TS själv. Ja om du går med vinst, vilket du ju tror, är det lönsamt. Sen är ju frågan om du har rätt eller inte. Svårt att svara på, även om du berättar om din spelidé, eftersom det beror mer på ren tur än spelets kvalitet om det blir populärt eller inte.

Citat:
Andra frågan har svar ja, det finns svenska företag som tjänar pengar på att utveckla och sälja spel. Du har allt från lite större företag som Paradox till småaktörer som ändå omsätter massor. Minecraft är världens mest sålda spel och det utvecklades i Sverige, ursprungligen av en ensam kodare, även om det blev fler sen.
Men det betyder inte att alla spelföretag lyckas såklart.
Citera
2026-03-07, 20:38
Medlem
KalleXs avatar
Använd AI för att koda spelet och fixa grafiken, det finns hur mycket youtube videos som helst som visar hur man kan göra.
Citera
2026-03-09, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkelement
Jag har en ide på ett mobilspel som jag tror kan gå med vinst inom ett par år. Är det lönsamt att starta eget företag och anlita några frilans spelutveklare?

Jag har ingen lust att lära mig att koda själv. Men jag kan gärna göra det administrativa samt reklam för spelet.

För 10-15 år sen var det lite mera "vilda västern" i mobilsfären men idag är den överbelamrad, aktörerna är väl etablerade och konkurrensen är stenhård. Frågan är om du har någon faktiskt uppfattning om vad "administration" och "reklam" är i detta sammanhang för annars är du bara någon med en idé som du tycker verkar kul men ingen uppfattning om hur den ska realiseras. Och om du inte har väldigt djupa fickor och stor riskvilja så skulle jag starta smått och testa. Som tidigare postare föreslog - du kan AI-koda en prototyp och testa och se om folk gillar först.
Citera
2026-03-10, 22:19
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Företagande och företagsekonomi --> Systemutveckling
/Moderator
Citera
2026-03-12, 08:40
Medlem
Vänta 6-12 månsder så kan du säkert göra det på en dag med ai. Utvecklingen rasar, kommer typ nya ai siges med nya lösningar nästan varje dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in