2026-03-06, 16:20
Medlem
Skickade i måndags in en ledighetsansökan då jag behöver vara ledig nu på måndag. Fick ingen återkoppling så idag skickade jag ett sms och frågade om jag fick det beviljat men då ringde chefen, ett samtal som jag missade. Jag ringde då upp i efterhand men då blev det att tuta upptaget och jag fick ett automatsvar om att han skulle ringa tillbaka, vilket han inte har gjort och han slutar 15 idag.

Fick det förmodligen inte beviljat eftersom han ringde mig i stället för att svara "det går bra" på sms men vill ju vara på den säkra sidan.

Är det okej att ringa eller smsa chefen på helgen? Vill ju helst veta innan söndag.
Citera
2026-03-06, 16:21
Medlem
kristofferGs avatar
Vi är endast människor som försöker leva ett liv på denna jord, bara att ringa tycker jag, inget konstigt.
Citera
2026-03-06, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slowliving
Är det okej att ringa eller smsa chefen på helgen? Vill ju helst veta innan söndag.

SMS är ok tycker jag, brukar SMSa min chef då och då om det är något extra ordinärt. Någon enstaka gång även när han haft semester. Har aldrig ringt, det är ju mer påträngande.
Citera
2026-03-06, 16:35
Medlem
Dirk.Coetzees avatar
Jag hade ringt och snackat med min chef om jag inte hade fått nåt besked innan helgen!
Citera
2026-03-06, 16:44
Medlem
Självklart har du rätt att få ett besked. Oavsett om det är ja eller nej. Ring fram till 18.
Citera
2026-03-06, 16:45
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Självklart har du rätt att få ett besked. Oavsett om det är ja eller nej. Ring fram till 18.

Knäck några öl och vänta tills 22-23 tiden i stället.
Citera
2026-03-06, 16:49
Medlem
Loikkaris avatar
Det är ju vanligt, man sitter med telefone i handen i 6 timmar, sedan blir man skitnödig och går till toan för 5 minuter. Medans man sitter på toastolen ringer telefonen och samtalet du väntat kommer utan att du hinner svara.

Jag tycker du kan ringa och svarar chefen inte skriver ett SMS där du säger att du inte fått svar på din fråga om ledighet
Citera
2026-03-06, 17:43
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Nämen vafan ring! Börja med att säga "ursäkta att jag stör så här pass sent en fredag", förklarar läget och ställer din fråga. Sen önskar du chefen en trevlig helg också
Citera
2026-03-06, 17:49
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slowliving
Skickade i måndags in en ledighetsansökan då jag behöver vara ledig nu på måndag. Fick ingen återkoppling så idag skickade jag ett sms och frågade om jag fick det beviljat men då ringde chefen, ett samtal som jag missade. Jag ringde då upp i efterhand men då blev det att tuta upptaget och jag fick ett automatsvar om att han skulle ringa tillbaka, vilket han inte har gjort och han slutar 15 idag.

Fick det förmodligen inte beviljat eftersom han ringde mig i stället för att svara "det går bra" på sms men vill ju vara på den säkra sidan.

Nu vet jag inget om din roll men tycker att det är på gränsen oseriöst att din chef inte återkommit.
Han/hon är din yttersta supporter och har som roll att göra ditt jobb smidigt och effektivt.

Ring, ring bara du slog en signal.
Svarar han så är det dennes business...
Citera
2026-03-06, 18:03
Medlem
TheJesuits avatar
Ring under under mello så räddar du honom från den av hans familj påtvingade pinan under en stund. Han kommer vara mer än välvilligt inställd, du har ledigheten som i en liten ask. Kanske får du även lite högre lön.
Citera
2026-03-06, 18:17
Medlem
exoticspices avatar
Ring ikväll men inte efter 20.00 för att få besked så vet du inför helgen. Jag tror ändå att du får ledigt eftersom chefen inte ringde tillbaka som lämnades i meddelandet när det var upptaget.

En vecka är lång tid för att kunna lämna ett enkelt svar.

Lycka till o hoppas på ledighet.
Citera
2026-03-06, 19:12
Medlem
Beror på om du har en bra relation med din chef om inte så ring tidigt på måndag morgon!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in