Igår, 16:04
Medlem
Kapa byråkratin, ta mer ansvar och ge dig själv tid till eftertanke – den passningen skickar mångmiljardären Fredrik Lundberg.

”Mellanchefer bör undvikas, liksom kollektivt beslutsfattande”, skriver han i Lundbergföretagens färska årsredovisning.

Frågeställning: Har Lundberg rätt i att mellanchefer är överflödiga?

https://www.di.se/nyheter/fredrik-lundberg-sagar-mellanchefer-bor-undvikas/
Citera
Igår, 16:12
Medlem
a-mortals avatar
Nej, mellanchefer kan bidra till stöd och koordinering på en lägre nivå. Lärare är som mellanchefer. Hur skulle skolan se ut utan lärare? Inte skulle skolan fungera utan lärare.
Citera
Igår, 16:27
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Nej, mellanchefer kan bidra till stöd och koordinering på en lägre nivå. Lärare är som mellanchefer. Hur skulle skolan se ut utan lärare? Inte skulle skolan fungera utan lärare.
Fast de är inte mellanchefer, däremot kan man anställa någon i skolan som koordinerar lärarna för varje årskurs och någon eller några som koordinerar koordinerarna. Och sen kan man sitta i möten dagarna i ända och koordinera koordineringarna så man inte hinner med att koordinera och anställa några till för att lösa det. Då har man stora problem.

Frågan är också hur väl skolan faktiskt fungerar även med lärare och vilka som faktiskt agerar som de chefer de ska föreställa.
Senast redigerad av EnCarte Igår kl. 16:29.
Citera
Igår, 16:48
Medlem
FNLSs avatar
Tror inte vår högste chef har tid för mig och 13 tusen andra
Citat:
Ursprungligen postat av kretinsky7
Kapa byråkratin, ta mer ansvar och ge dig själv tid till eftertanke – den passningen skickar mångmiljardären Fredrik Lundberg.

”Mellanchefer bör undvikas, liksom kollektivt beslutsfattande”, skriver han i Lundbergföretagens färska årsredovisning.

Citera
Igår, 16:49
Medlem
Moondooms avatar
Vad är en mellanchef här? Allt under VD?
Blir jobbigt att vara VD i stora företag då 😃

Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Tror inte vår högste chef har tid för mig och 13 tusen andra
Slog mig med en minut 🙂
Citera
Igår, 16:55
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:

Var väl precis det som PG Gyllenhammar gjorde, han gick o snackade med människorna på golvet, och verkligen lyssnade, tog in deras önskemål. Alla mellanchefer blev tvärsura men till ingen nytta. Så det ligger absolut något i detta.
Citera
Igår, 18:28
Medlem
grungewhores avatar
För de uppenbart aspiga personerna i tråden: jag tror personen ifråga avser termen "middle management".
Citera
Igår, 19:35
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:

Artikeln är låst ärthjärna. Kan du citera ur artikeln och förklara vad han menar med att det inte ska finnas några mellanchefer samt att vi inte ska ha något kollektivt beslutsfattande? Hur går det ihop?
Citera
Igår, 19:52
Medlem
Ja mellancheer är totalt onödigt, men är tydligen "modernt" nu för tiden.

Det kontor jag jobbar för är en del av ett globalt företag som finns i väldigt många länder i världen, i alla fall i alla världsdelar.

Det kontor jag jobbar för har ca 500 anställda just nu. Tror det finns 100 chefer, helt seriöst.

För 10 år sedan var vi kanske bara 400 anställda men hade ungefär 40 chefer från låga till höga chefer.
Det har blivit en explosion av antalet chefer där man skapar en massa nya positioner som inte behövdes för 10 år sedan och jag tror nog man kan klara sig utan dom idag också. Kanske behövs några fler, men inte över 100% fler.

Om något så borde AI, som även vårt företag använder flitigt resultera i att mindre chefer behövs, men det verkar bli tvärtom. Dålig företagsledning ser jag det som. Man går ut med att man vill spara sjukt mycket pengar och att folk ska vara försikta med spendering, men samtidigt tänker man inte alls på de stora utgifterna som är löner, alltså för mycket chefer.
Citera
Igår, 20:02
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
En lärare är väl ingen "mellanchef" utan en del av produktiv personal i företaget skolans verkssamhet, lika som en maskinoperatör är produktionspersonal på en industri.

Ser du elever som "anställda" kanske?

För att anknyta till trådens ämne, ja det finns för många mellanchefer som knappt tillför något produktivt till verksamheten.
Senast redigerad av sykkelpump Igår kl. 20:05.
Citera
Igår, 20:03
Medlem
Moondooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
För de uppenbart aspiga personerna i tråden: jag tror personen ifråga avser termen "middle management".
Duktig idiot.

Nu har vi varken artikeln - som är låst - eller en definition av ”middle management”, som du gissar avses i den.

Om vi nu gissar att det är ”middle management” som avses, vad betyder det och vad gör man med administration av ledigheter, sjukskrivningar, medarbetarsamtal, one-to-one samtal, hälsosamtal och bara simpelt ”leda och fördela arbetet” i större företag, utan mellanchefer?

Att det ofta finns för många mellanchefer är en sak, varje liten ”avdelning” på fem personer behöver inte en egen ”chef”, men att det blir så är p.g.a. att varje nivå av chefer är för slöa för att sätta sig in i saker, så de behöver en ”chef” under sig för att rapportera vad dom där fem personerna egentligen uträttar.
Senast redigerad av Moondoom Igår kl. 20:08.
Citera
Igår, 20:04
Medlem
sykkelpumps avatar
. Felpost
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto