2026-03-07, 18:13
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsyttrande
Vet inte varför entreprenörskap skulle hänga ihop med hög utbildning?

Finns gott om entreprenörer med låg utbildning och låg IQ. Även om entreprenörssakpet i sig inte är särskilt lönsamt eller begåvat. Finns ju gott om egenföretagare/småföretagare som i praktiken tjänar mindre i timlön mot en genomsnittlig anställd.

Underhållande att du blev kränkt och även lyckades med ett intellektuellt självmål

Ditt svar tyder på en infantil inställning, äkta jantelagssosse som vill bli matad med nappflaska, helt värdelös för sig själv och omvärlden.

Du jagar timlön och drömmer om trygghet, medan den som är ingegör in i märgen vill SKAPA.
Citera
2026-03-07, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Nu kan ju en eftergymnasial utbildning vara en master på KTH eller en kandidat i genusvetenskap från Södertörn.
Ändå viss skillnad.

Det verkar vara ett globalt fenomen, i USA är 40% av arbetslösa högutbildade, definierat som en 4 årig college-degree.

Länkar till artikeln finns längre bak i tråden.
Citera
2026-03-07, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8686
https://www.sydsvenskan.se/ekonomi/akademiker-arbetslosa-foretag-vill-ha-yrkesfolk/

I Stockholm som exempel är nästan varannan inskriven arbetslös hos arbetsförmedlingen en person med eftergymnasial utbildning.

Vad har vi för tankar över det här?

Lågkonjukturen visar tecken på återhämtning men arbetsmarknaden verkar fortfarande vara väldigt efter.
Kulturvetare, skådespelare och folk som studerat genusvetenskap är säkert i majoritet
Citera
2026-03-07, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anarquisten
AI och robotisering tar över allt fler jobb och jag tror det är rätt kört för akademiker, kontorsråttor och pappersvändare framöver, samtidigt som fysiska jobb/hantverk kommer hänga kvar längst.

Och vem ska hantverkarna utföra jobben åt, när pengarna inte finns för att köpa tjänster.
Till slut brister hela systemet.
Citera
2026-03-07, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Kulturvetare, skådespelare och folk som studerat genusvetenskap är säkert i majoritet

Nepp, datavetare, matematiker, naturvetenskap samt fysiker är med i topplistan.
Citera
2026-03-07, 20:35
Medlem
Detta är ju anektotiskt men i min närhet så har i princip alla som gick någon form av yrkesgymnasie jobb (el/bygg/vvs/mekaniner/målare) etc etc medans jag känner flera som gick studieförberedande sen kanske något inom högskola som är arbetslösa.

Har själv ett yrke där om jag ej får anställning så kan jag bara öppna företag och sälja tjänsten själv istället. Jag skulle aldrig utbilda mig till något där man är beroende av en anställning för att enkelt kunna få inkomst.

Bör även säga att jag gick studieförberendande och studerat ett yrkesprogram efter gymnasiet.
Citera
2026-03-07, 20:47
Medlem
Om du har ett hantverkaryrke så kan du tjäna lite extra svart, men vem vill anlita en genusvetare eller löneadministratör svart för jobb i hemmet?
Smällen blir högre för akademiker som blir arbetslösa.
Nu har även A-kassan försämrats och speciellt aktivitetsstödet för långtidsarbetslösa har nästan avskaffats, ingen kan leva på 6000:- månaden.
Om det funnits massor med jobb så hade försämringen av A- kassan varit befogad.
Nu blir det nästan som om man pissar på dom som ligger längst ner.
Dom flesta som drabbats av den stora försämringen är äldre svenskar som på ålderns höst blir arbetslösa och kan inte ta ut pension än för åldersgränsen för pensionsuttag har också höjts.
Citera
2026-03-07, 23:18
Medlem
JohnnyDungeons avatar
I Indien är arbetslösheten högre bland högskoleutbildade än bland analfabeter. Det är en total mismatch mellan utbildningsväsen och arbetsmarknad, och ett av skälen varför det dräller av dem här.
Citera
2026-03-07, 23:26
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Tror det är grym skillnad i olika landsändar också. Min tandläkare var arbetslös i 9 månader efter att ha flyttat till Skåne från norra Sverige. Fick jobbet i konkurrens med två dussin andra. Vid senaste tillsättningen var det över 30 sökande tandläkare! Tandläkare var villiga att pendla i timmar varje dag och nyexaminerade vill ta ett jobb som sekreterare bara för att få in foten. Och vi snackar alltså uselt betalda Folktandvården i en obetydligt liten ort i Skåne!

Räknar själv med att bli arbetslös om ett halvår, sådär optimistisk över att behöva söka...
Citera
2026-03-09, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy

En stor del har också köpt diplom utomlands och räknar det som högutbildad när dom kommer hit till Sverige! Tyvärr för dom så genomskådas det oftast!
Citera
2026-03-09, 11:59
Medlem
TwinkleSmashs avatar
Högutbildad eller "högutbildad"? Går man en massa skräpkurser som Genus och dylika, så är man inte högutbildad.
Citera
Igår, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TwinkleSmash
Högutbildad eller "högutbildad"? Går man en massa skräpkurser som Genus och dylika, så är man inte högutbildad.

Det är konkurrens om alla jobb idag.
Den som suger av chefen bäst vinner.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här