2026-03-07, 13:51
Medlem
Riddars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
BMW, OPEL och AUDI har de sämsta förarna. På BMW verkar även de flesta valt bort blinkerspaketet när de beställde sin bil.

Är inte den där rätt gammal vid det här laget? Verkligen jätteoriginellt, aldrig hört den tidigare...

Vi kan nog konstatera att det inte beror på bil, utan snarare att så fort det sitter någon från MENA-regionen så väljs förutom blinkers även de flesta andra lagarna bort...
Citera
2026-03-07, 20:50
Medlem
Raggarspinns avatar
Förare av kinesiska volvobilar!
De tror att Volvo är bäst, alla kategorier.
Citera
2026-03-07, 23:04
Medlem
Abscess1122s avatar
Snubbar i vita firmabilor ska man hålla avstånd till. Sjukt risktagande snubbar. Antar kombination av att rusha för att tjäna pengar och inte världens skarpaste hjärnor bakom ratten skapar den föraren. Annars fruktar jag även kvinnor som kör Volvo SUVar. Man bara vet att den kvinnan vet att hon inte kan köra bil så hon valde den mest skyddade konstruktionen möjligt när kraschen oundvikligen kommer.
Citera
2026-03-08, 00:43
Medlem
deddds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag skulle vilja säga att sådana här trådar, men liknande tema och ämne, är bland de mest idiotiska trådar och diskussioner man kan se….

Varför det då…?
Jo för det lockar generellt sett fram de sämsta hos människan, och det flockas direkt en massa stollar som ska vräka ur sig sina åsikter som nästan enbart grundar sig på extremt subjektiva åsikter, och nästan bara egen konfirmationsbias och rikligt garnerat med egna fördomar och vanföreställningar.
Profilering existerar för att det fungerar. Vi har alla olika kvalitet på vår intuition, men den bäste i sitt område är bättre än den bästa AI:n. Olika folk drar sig till olika saker.
Se inlägget under dig:
[quote=94462976]
Folksam gjorde en studie på det här. BMW-förare var klart värst med tio gånger fler singelolyckor än Toyota-förare.
https://nyhetsrum.folksam.se/pressmeddelanden/bmw%E2%80%94de-risktagande-bilforarnas-favorit?id=6FFEDEF0FA47E7F0&d=2014-06-27
Orsaken den datan finns är för att de trott det kan finnas ett skillnad och det visade sig stämma.

Många nämner SUV:s och ja. Dyra SUV:s är nog de jag syftar på. SUV Porsche är i samma klass som SUV Volvos/ny-volvo.
Livrädd.

En gaspedalskär BMW kanske har större risk att döda mig de sekunder vi delar väg innan de blåser förbi mig. Men dessa jävla lyx-SUV:s behöver jag dela väg med under längre perioder, och fan vad obehagligt det är. Det är då jag önskar jag hade en gaspedalskärs bil så jag kunde fly faran.
Citera
2026-03-08, 09:43
Medlem
[quote=deddd|94478308]
Profilering existerar för att det fungerar. Vi har alla olika kvalitet på vår intuition, men den bäste i sitt område är bättre än den bästa AI:n. Olika folk drar sig till olika saker.
Se inlägget under dig:
Citat:
Ursprungligen postat av 94462976
Folksam gjorde en studie på det här. BMW-förare var klart värst med tio gånger fler singelolyckor än Toyota-förare.
https://nyhetsrum.folksam.se/pressmeddelanden/bmw%E2%80%94de-risktagande-bilforarnas-favorit?id=6FFEDEF0FA47E7F0&d=2014-06-27
Orsaken den datan finns är för att de trott det kan finnas ett skillnad och det visade sig stämma.

Många nämner SUV:s och ja. Dyra SUV:s är nog de jag syftar på. SUV Porsche är i samma klass som SUV Volvos/ny-volvo.
Livrädd.

En gaspedalskär BMW kanske har större risk att döda mig de sekunder vi delar väg innan de blåser förbi mig. Men dessa jävla lyx-SUV:s behöver jag dela väg med under längre perioder, och fan vad obehagligt det är. Det är då jag önskar jag hade en gaspedalskärs bil så jag kunde fly faran.

Tack för ett seriöst och vettigt svar på min lilla ”rant”…

Jag har sedan länge varit medveten om den undersökningen, och andra liknande undersökningar från andra organ och länder. Och jag säger heller inte emot den undersökningen, men den säger inte hela sanningen, och den ger heller inte alls grund för den abnorma generaliseringen som folk i tråden uppvisar när de i princip hela tiden drar ”alla” över en kam, både viss typ ab förare vad gäller etnisk härkomst, kön etc, och specifika bilmärken. Det är det jag ser som så fel, och visar på hur ”dum” människan är….

Jag själv är inte så korkad att jag ser till bilmärket och direkt drar de slutsatser vi ser att många gör i tråden. Utan jag samlar in mer info innan jag kan tänka mig en slutsats. Och då grundar jag mig faktiskt i princip alltid minst på själva bilmärket, utan har istället bilens ”utstrålning” skick hur den dök upp, hur situationen var eller är, var detta sker etc etc etc. Och inte minst, jag har vett noga att inte glömma att de bilar/förare som ev sticker ut, är extremt få sett till det totala antalet man ser runt sig.

Det betyder att om bilen p g a hur den körs, eller ser ut etc, kan fånga min uppmärksamhet, hur den placerar sig etc, säger mig att denna bör man nog hålla ett öga på…. Och det verkar vara en yngre förmåga, kille…. Hm…. Vad kommer att ske i kommande stund….? Därefter kanske jag noterar själva märket.

Vissa bilar kan ju utstråla mer av ”här kommer en fränputte till yngling….” Än här kommer en familjefar, mormor, familj etc. Fast det är samma bilmärke, ja i många fall t o m samma modell…..

Inte fan drar jag alla bilar av samma märke över en kam för det…. eller förare….

Och om det faktiskt finns en vettig statistisk grund för nåt, så är det lik förbannat ljusår från att kunna hävda sådant som majoriteten av åsikterna som postas i tråden gör, typ dra allt och alla över en kam….

Jag ser dagligen en mängd långt ifrån nordiska förare som beter sig helt ok, vänliga sansade hänsynsfulla i trafiken, ja de allra flesta faktiskt. Även om några av dem sticker ut mer negativt.

Samma gäller för alla bilmärken, och de båda könen. En mycket liten mängd sticker ut medan de allra flesta sköter sig rätt ok.

Och som avslutning, ingen är perfekt och felfri i trafiken, inte du inte jag, ingen. Vi gör alla missar ibland.
Och det är extremt vanligt att män hävdar att de kör bättre och säkrare än kvinnor, men det finns ingen statistik som stöder det, utan tvärt om…

Och yngre förare, mest män, hävdar att äldre personer kör sämre och är osäkrare i trafiken än dem, och inte heller det finns det statistik som stöder. Utan det är män som kör sänt och är mest olycksbenägna, särskilt de yngre männen, och oavsett vilket bilmärke de kör, eller hudfärg de har….
Citera
2026-03-08, 10:56
Medlem
Citat:
Och det är extremt vanligt att män hävdar att de kör bättre och säkrare än kvinnor, men det finns ingen statistik som stöder det, utan tvärt om…
Mjaa doktorn.........
Vi Bilägares sammanställning av försäkringspremier för olika förarkategorier visar samstämmigt att försäkringsbolagens största risker, baserat på premiens storlek, är yngre kvinnor (i Tesla) - den verkliga riskgruppen i trafiken.

I övrigt välformulerat, som vanligt, inlägg som jag vidimerar.
Citera
2026-03-08, 11:07
Medlem
Citat:

Och yngre förare, mest män, hävdar att äldre personer kör sämre och är osäkrare i trafiken än dem, och inte heller det finns det statistik som stöder. Utan det är män som kör sänt och är mest olycksbenägna, särskilt de yngre männen, och oavsett vilket bilmärke de kör, eller hudfärg de har….
Mjaa 2 ........
Efter att i drygt ett decennium morgon och kväll kört sträckan Södertälje till Brommaplan, inkl Essingeleden, vågar jag påstå att mörkhyade yngre män i AUDI och BMW tar större risker än andra förare.
Såväl vid snäva omkörningar som att hålla tillräckligt avstånd till andra bilar.

Min andra invändning till det i övrigt utmärkt bra, som vanligt, formulerade inlägget i tråden.
Citera
2026-03-08, 11:24
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:

Den Folksam studien hade faktiskt annat att säga där

https://mb.cision.com/Public/1524/9608434/b2818581808300e6.pdf

Där ser du att olycksfallen drar iväg när förare passerar 70+. Då försämras reflexerna, musklerna, sinnena och kognitionen. Så här verkar det som att även de äldsta är farliga i trafiken.
Citera
2026-03-08, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Mjaa doktorn.........
Vi Bilägares sammanställning av försäkringspremier för olika förarkategorier visar samstämmigt att försäkringsbolagens största risker, baserat på premiens storlek, är yngre kvinnor (i Tesla) - den verkliga riskgruppen i trafiken.

I övrigt välformulerat, som vanligt, inlägg som jag vidimerar.

Jag tippar på att det finns lite mer i den undersökningen att tänka på då den inte är helt samstämmig med vad Folksams undersökning säger.

För det är ju så, att man ofta får se på en rad undersökningar (och då sållat bort de med bristfällig metodik etc) och i deras samlade statistik försöka se en ”röd tråd”

Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Mjaa 2 ........
Efter att i drygt ett decennium morgon och kväll kört sträckan Södertälje till Brommaplan, inkl Essingeleden, vågar jag påstå att mörkhyade yngre män i AUDI och BMW tar större risker än andra förare.
Såväl vid snäva omkörningar som att hålla tillräckligt avstånd till andra bilar.

Min andra invändning till det i övrigt utmärkt bra, som vanligt, formulerade inlägget i tråden.

Och det sa jag väl heller inget direkt emot, utan framhävde snarare unga män i genre. Givetvis kan det finnas variationer i denna grupp, men igen, det blir i min skalle dumt att generalisera över ”alla” mörkhyade eller viss grupp av icke ljushyade, då det fortfarande är extremt långt ifrån ”alla”.

Vi måste vara vaksamma för hur konfirmationsbias påverkar människan

Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Den Folksam studien hade faktiskt annat att säga där

https://mb.cision.com/Public/1524/9608434/b2818581808300e6.pdf

Där ser du att olycksfallen drar iväg när förare passerar 70+. Då försämras reflexerna, musklerna, sinnena och kognitionen. Så här verkar det som att även de äldsta är farliga i trafiken.

Nu påstod jag heller inte att de äldre, i de högre åldersgrupperna skulle vara lika bra i trafiken och bakom ratten som den ”bästa” gruppen. Men fortfarande är de ändå inte lika farliga eller osäkra etc som den där yngsta gruppen som ju dessutom ska ha betydligt ”friskare” kropp och sinnen.

Sen får vi heller inte glömma att fundera på vad som var orsaken till olyckan.
Om t ex en åldring kör lite taffligt och krockar för att nån yngling inte besinna sig utan ska stressa med omkörning som går illa. Så kan ju det påverka skuldbördan men ändå kanske det blir en olycka för åldringen i statistiken. Om du hänger med i vad jag menar?
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in