[quote=deddd|94478308]
Profilering existerar för att det fungerar. Vi har alla olika kvalitet på vår intuition, men den bäste i sitt område är bättre än den bästa AI:n. Olika folk drar sig till olika saker.
Se inlägget under dig:
Citat:
Ursprungligen postat av 94462976
Folksam gjorde en studie på det här. BMW-förare var klart värst med tio gånger fler singelolyckor än Toyota-förare.
https://nyhetsrum.folksam.se/pressmeddelanden/bmw%E2%80%94de-risktagande-bilforarnas-favorit?id=6FFEDEF0FA47E7F0&d=2014-06-27
Orsaken den datan finns är för att de trott det kan finnas ett skillnad och det visade sig stämma.
Många nämner SUV:s och ja.
Dyra SUV:s är nog de jag syftar på. SUV Porsche är i samma klass som SUV Volvos/ny-volvo.
Livrädd.
En gaspedalskär BMW kanske har större risk att döda mig de sekunder vi delar väg innan de blåser förbi mig. Men dessa jävla lyx-SUV:s behöver jag dela väg med under längre perioder, och fan vad obehagligt det är. Det är då jag önskar jag hade en gaspedalskärs bil så jag kunde fly faran.
Tack för ett seriöst och vettigt svar på min lilla ”rant”…
Jag har sedan länge varit medveten om den undersökningen, och andra liknande undersökningar från andra organ och länder. Och jag säger heller inte emot den undersökningen, men den säger inte hela sanningen, och den ger heller inte alls grund för den abnorma generaliseringen som folk i tråden uppvisar när de i princip hela tiden drar ”alla” över en kam, både viss typ ab förare vad gäller etnisk härkomst, kön etc, och specifika bilmärken. Det är det jag ser som så fel, och visar på hur ”dum” människan är….
Jag själv är inte så korkad att jag ser till bilmärket och direkt drar de slutsatser vi ser att många gör i tråden. Utan jag samlar in mer info innan jag kan tänka mig en slutsats. Och då grundar jag mig faktiskt i princip alltid minst på själva bilmärket, utan har istället bilens ”utstrålning” skick hur den dök upp, hur situationen var eller är, var detta sker etc etc etc. Och inte minst, jag har vett noga att inte glömma att de bilar/förare som ev sticker ut, är extremt få sett till det totala antalet man ser runt sig.
Det betyder att om bilen p g a hur den körs, eller ser ut etc, kan fånga min uppmärksamhet, hur den placerar sig etc, säger mig att denna bör man nog hålla ett öga på…. Och det verkar vara en yngre förmåga, kille…. Hm…. Vad kommer att ske i kommande stund….? Därefter kanske jag noterar själva märket.
Vissa bilar kan ju utstråla mer av ”här kommer en fränputte till yngling….” Än här kommer en familjefar, mormor, familj etc. Fast det är samma bilmärke, ja i många fall t o m samma modell…..
Inte fan drar jag alla bilar av samma märke över en kam för det…. eller förare….
Och om det faktiskt finns en vettig statistisk grund för nåt, så är det lik förbannat ljusår från att kunna hävda sådant som majoriteten av åsikterna som postas i tråden gör, typ dra allt och alla över en kam….
Jag ser dagligen en mängd långt ifrån nordiska förare som beter sig helt ok, vänliga sansade hänsynsfulla i trafiken, ja de allra flesta faktiskt. Även om några av dem sticker ut mer negativt.
Samma gäller för alla bilmärken, och de båda könen. En mycket liten mängd sticker ut medan de allra flesta sköter sig rätt ok.
Och som avslutning, ingen är perfekt och felfri i trafiken, inte du inte jag, ingen. Vi gör alla missar ibland.
Och det är extremt vanligt att män hävdar att de kör bättre och säkrare än kvinnor, men det finns ingen statistik som stöder det, utan tvärt om…
Och yngre förare, mest män, hävdar att äldre personer kör sämre och är osäkrare i trafiken än dem, och inte heller det finns det statistik som stöder. Utan det är män som kör sänt och är mest olycksbenägna, särskilt de yngre männen, och oavsett vilket bilmärke de kör, eller hudfärg de har….