2026-03-06, 10:36
Medlem
idiamindadas avatar
De som är intresserade av rally och F1. Oftast med finsk härkomst. Bilmärket är inte så noga men såklart ligger BMW och Audi i pole position. Eller alla bilar man kan förse med takbox.
Citera
2026-03-06, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deddd
Klassiska memet är ju att BMW ligger i röven på en.

Men jag anser Volvo är de absolut sämsta förarna.
Inte de som kör gamla volvos, de är antagligen mycket bättre än mig. Men nya Volvos, de med X i namnet.

Har aldrig så mycket problem i trafiken som med dessa volvo-förare. Dom förstår inte trafikflyt.
De svänger in framför en utan att indikera, dom blinkar inte ut ur rondeller, dom ligger långsamt i vänsterfilen, dom...alltså bara rent generellt, helt värdelösa och livsfarliga chaufförer i alla situationer.
Ser jag en Volvo på vägen får jag på riktigt en liten klump i magen och håller längre avstånd bakom, gärna en hel extra bil bakom som får ta smällen när volvon skiter på sig, och kör jag om gör jag det extra snabbt för att inte ligga jämsides med de för länge. Jag är helt enkelt livrädd att dela väg med en Volvo.

Vet inte om detta är för att det är Volvos säkerhetstänk, nu sammankopplat med amerikanska pansarvagnstänket, och ny-volvos fancy-branding att ägarna känner sig lite förmer, skapat en hjärna som tror de kan köra hur som helst och överleva allt så de kan lika väl sova på vägen.
Har någon alternativa teorier om varför volvoägare är så otroligt dåliga på att köra bil är de välkomna.

Men huvudfrågan är:
Vilket bilmärke har de sämsta förarna? Och varför anser du det?

Jag skulle vilja säga att sådana här trådar, men liknande tema och ämne, är bland de mest idiotiska trådar och diskussioner man kan se….

Varför det då…?
Jo för det lockar generellt sett fram de sämsta hos människan, och det flockas direkt en massa stollar som ska vräka ur sig sina åsikter som nästan enbart grundar sig på extremt subjektiva åsikter, och nästan bara egen konfirmationsbias och rikligt garnerat med egna fördomar och vanföreställningar.

För egen del, efter ett långt liv i trafiken både bakom ratten i allehanda fordon och trafikmiljöer, men även som bara åskådare, så har jag extremt svårt att se alla dessa saker som så många andra ”vittnar” om att de upplever mest hela tiden…..

Jodå, det finns folk i trafiken som gör korkade saker av alla slag, men de förekommer i alla möjliga fordon och märken. Men generellt sett kör de allra flesta helt ok, oavsett vilka märken och fordon de kör.

Men, människan är så funtad (vilket många inte begriper eller inser att de själva inte är befriade från) att man lätt skapar sig fördomar och åsikter, som sen gör att om man redan är lite irriterad på t ex BMW, så kommer man att upptäcka och minnas när en BMW i trafiken gör nåt dumt, även om det bara råkar vara en per dag man ser. Men samtidigt inte ser eller glömmer kanske 50 andra bilar av olika märken som gör samma sak. Men BMWn den minns man. Och då formulerar man sig sen i diakussioner med ”alla BMW” kör som idioter….

Så igen, trots närmare 50 år i trafiken överallt, och ca 6k mil/året, så är det ultraextremt sällan jag upplever det som så många hävdar sker ”alltid” med ett visst bilmärke eller vissa typer av förare oavsett det handlar om ålder, kön, etniskt ursprung etc etc. Utan i de allra flesta fall kör folk rätt ok sett till aktuell situation, oavsett vad för bil eller märke de kör, och vad för individ de är själva.

Alltså, sett till det totala antalet olika bilar och förare man har runt sig när man är i trafiken, så är det extremt få som gör något som skulle sticka ut så mycket att det skulle vara värt att starta en tråd om det för att försöka ”artbestämma” olika förare och deras fordon.

Kanske många istället skulle fokusera mer på hur de själva kör, hur det passar ihop med vad de ska ha lärt sig i körskolan, och vad Trafikförordningen säger. Därför att det absolut kan påverka andra förare och hur de beter sig när de kommer i närheten av er.
Citera
2026-03-06, 10:46
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Folksam gjorde en studie på det här. BMW-förare var klart värst med tio gånger fler singelolyckor än Toyota-förare.
https://nyhetsrum.folksam.se/pressmeddelanden/bmw%E2%80%94de-risktagande-bilforarnas-favorit?id=6FFEDEF0FA47E7F0&d=2014-06-27
Citera
2026-03-06, 10:52
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Jag hanterar alla stora SUVar med kvinnliga förare bakom ratten som jag skulle hantera grova rattfyllon!
Citera
2026-03-06, 11:19
Avstängd
Paris24s avatar
En lustig iakttagelse under 10 år på motorvägen mellan Stockholm och Malmö var alla Passat kombi som körde som dårar. Måste vara en rolig bil att köra? Hantverkare eller tjänstemän som hade bråttom?

Sannolikt konfirmeringsbias, jag letade efter just den bilen på motorvägen.

Själv bytte jag från Toyota Verso till BMW X3 30i och naturligtvis gick det fortare för mig efter det.

En tur på autobahn med fri fart visar varför tyska bilar var bäst och stöddigast på vägen. En bra testmiljö. Lustigt nog var det alltid svarta tyska blanka bilar som körde 200 km/h.
Senast redigerad av Paris24 2026-03-06 kl. 11:21.
Citera
2026-03-06, 11:24
Medlem
På trefiliga motorvägar där vansinnesförare kryssar ifrån ytterfil till innerfilen sedan innerfilen till ytterfilen osv med små marginaler tycker jag mig se mest BMW och Audi.

Mitt svar blir alltså BMW och Audi.
Citera
2026-03-06, 11:33
Medlem
Som cyklist i Stockholm är det Audi som sticker ut, de tittar inte i backspegeln någonsin utan kan öppna dörren precis framför en när de har parkerat.

En ytterligare observation jag gjort är att Toyota priusförare sällan använder blinkers. Har aldrig kört en sådan men misstänker att blinkersspaken sitter konstigt på dom.
Citera
2026-03-06, 11:36
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Jag hanterar alla stora SUVar med kvinnliga förare bakom ratten som jag skulle hantera grova rattfyllon!
Förare av stora SUVar var värst efter GTI-förare i Folksams studie.
Citera
2026-03-06, 11:48
Medlem
BMW utan tvek!
Citera
2026-03-06, 12:04
Medlem
Sockerssons avatar
Oj, det här är en ständigt uppdaterad topplista, men just nu ser den ut såhär, i stigande inkompetensordning (notera att vi endast pratar nyare modeller här, sånt som normies och NPC:s åker omkring i):

5. BMW
4. Kia
3. Audi
2. VW
1. Alla firmabilar någonsin

Peugeot hade länge en säker placering i topp 5, fortfarande ett populärt val bland folk som hatar bilar och som därmed inte kan köra dem, men VW har som synes gjort ett rejält kliv in i listan, nära toppen dessutom. Detta tack vare deras sentida identitetskris (VW ska inte tillverka gigantiska tjänstemannakryssare) som fångat upp många av den sämsta sortens ytterfilsidioter som tidigare hållts med Audi/BMW/Mercedes. Mercedes har varit uppe på topplistan och nosat tidigare men har alltjämt något av en konnässörsaura kring sig, som framförallt Audi saknar (och nu alltså även VW, som förvisso aldrig någonsin varit konnässörens val; dess nuvarande förarsämsthet bottnar sig som sagt i att man gått ifrån att vara mellanmjölksvalet för vanligt folk till att försöka profilera sig som ett lyxmärke, vilket det givetvis aldrig kommer bli).

Såhär ser det alltså ut mars 2026. Det ska bli spännande att se om något hinner ändra sig under idiotföraråret, om något märke kommer försöka sig på att utmana alla inkompetenta hantverkare, installatörer och servicetekniker utan impulskontroll som slalomar fram i köerna utan hänsyn till vare sig trafikregler eller folkvett, eller om deras förstaplats kommer förbli ohotad ännu en säsong.
Citera
2026-03-06, 12:07
Medlem
Tesla och Volvo
Citera
2026-03-06, 12:16
Medlem
BMW med silverfärgat tingel-tangel hängandes i backspegeln + taxi, alla märken...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in