2026-03-06, 12:00
Medlem
Tycker det är fult och ohederligt att skylla på SVT för mager och dålig bevakning.

Det är ju valår och SVT har gått upp i stabsläge inför valet.

När nu sossarna och vänstern inte vet vems sida dom skall stå på i kriget så
väljer SVT att tona ner kriget med sporadiska rapporter.

SVT väntar bara på OK att skylla allt på judarna ( israel) och högern i USA ( Trump)

så, innan dom får klara instruktioner så får vi hålla tillgodo med det lilla vi får se.
Citera
2026-03-06, 19:59
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Oavsett om man sänder 1 timme, 3 timmar eller 24 timmar per dygn så borde man som tittare och finansiär kunna förvänta sig någon form av neutral och bredare analys i nyhets- och krigsrapporteringen.
Håller verkligen med. Men SVT har inom alla ämnen förvandlats till en lekstuga där minsta gemensamma nämnaren blir vad som sätter nivån. Och allting upprepas igen och igen och igen dag efter dag utan att de någonsin tar sig tid till att gå på djupet.

Visst, kanske är jag en smula orättvis. De sänder ju ibland längre dokumentärer. Men dessa är då dokumentärer som tittaren aktivt måste välja att se på gentemot som en naturlig del av nyhetsrapporteringen som når många fler tittare.
Citera
2026-03-06, 20:49
Medlem
Gaupes avatar
Kvinnor är väl i majoritet på SVT? Kvinnor är generellt mindre villiga att ta risker, för sig själva eller andra. Skickar man in en korre i Iran för att kolla läget och prata med folk kan ju något gå snett, den typen av risk är man väl inte villig att ta längre.
Fast det kan ju hända att jag har dåligt minne, sprang inte Samir Abu Eid runt nere i Gaza/på Västbanken iförd hjälm och väst för inte alltför längesedan?

Jag tror även att minnet av mordet på Nils Horner i Kabul 2014 spelar en viss roll för SVTs riskbedömning.
Citera
2026-03-06, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Är det bara jag som förväntat mig mer för 6 miljarder kronor?

Tiden ägnas åt att intervjua svenska gäster om vad de tänker om kriget.

Varför rapporteras det inte främst om händelseförlopp och vilken inverkan dessa har på rådande situation?

Det är väl "locket på" - i vanlig ordning.
När det här kriget började, var rubrikerna Israel bombar Iran. Så pratade jag med några igår, först en kille som sa: Det är inte Israel. Sedan pratade jag med två andra killar, och när jag nämnde Israel, höll de inte med. - Och sen pratade jag med en fjärde, och jag var tvungen påminna honom om att rubrikerna var "Israel bombar Iran" - Media har "vridit skallarna" på folk..?
Citera
Igår, 01:44
Medlem
SVT håller på att gå under och det är deras eget fel. De fortsätter att plöja in pengar i sina löjliga smått roande underhållningsprogram, visar det ena o det andra som nästan ingen är intresserad av. Och de flesta av nyhetsrapporteringen är skrattretande., vill man veta mer så ska man gå in på webben, och där är det inte ens deras egna nyheter utan från något annat bolag som det köpt lite visningstid av.
Vidare så är deras källkritik lite dålig ibland, hänvisar till ej bekräftade/vaga uppgifter, har hänt att de länkat till fake news någon gång.
Har för mig att det var bättre förr innan media/underhållningsverksamheten blev så mycket viktigare.
Citera
Igår, 01:53
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Antar att det är skillnad mellan TV och nätupplaga. Jag tittar inte på Svt så min enda interaktion med statens media är via internet och nätupplaga n. Där har bevakningen varit ganska hyfsad.
Citera
Igår, 01:54
Medlem
Weit-wegs avatar
Exakt, visst är det så

De mest analytiska inslagen på SVT brukar röra sig om fördelningen mellan fimpar/vita snusar/bruna snusar i Stockholms stadsmiljö.
Eventuellt om någon hittat en tepåse i ett dike i värmland, då läggs det ner långa intervjusegment och soffanalyser av professorer i miljöanalys.
Citera
Igår, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Är det bara jag som förväntat mig mer för 6 miljarder kronor?

Tiden ägnas åt att intervjua svenska gäster om vad de tänker om kriget.

Varför rapporteras det inte främst om händelseförlopp och vilken inverkan dessa har på rådande situation?

Notera hur man under Gaza dagligen rapporterade om de stackars Gaza-borna.

Islamisterna i Iran har dom senaste månaderna dödat 30-50 000 civila Iranier. Det i sig förtjänar daglig rapportering om hur hemska Islamisterna.

Men eftersom att Trump är dålig så vill man inte glorifiera USA för mycket trots att de gör hela världen och framförallt den Iranska befolkningen en tjänst just nu. Det Iranska folket som bokstavligt talat firar över att bomber faller i deras land.

Hade det varit Kamala just nu så hade man inte tvekat en sekund på att rapportera utifrån det Iranska folkets sida. Kamala hade sedan utsetts till "powerkvinna" och nån form av superhjälte som förtjänar fredspris när detta är över.
Citera
Igår, 08:29
Medlem
Ja håller med ts. Riktigt dålig rapportering och knappt något om händelseförloppet. Jag kanske minns helt fel men som jag minns det var det helt annat under gulfkriget med studieprogram om händelseförloppet. Nu handlar det om mest om vilsna svenskar som fastnat i Dubai.
Citera
Igår, 10:53
Medlem
LKKINGENs avatar
Vem minns inte OS sändningarna förra månaden i SVT, 5% sport resten OS studio som bara inte kan vara intressant för någon.

Hur det än rapporteras om detta krig så är det enda egentligt intressanta varför det är krig vilket nog inte våra medier har kapacitet att förstå.
Svaret är enkelt, Epstein=Mossad och Israel(=Trump i rävsax pga ännu ej släppta Epsteinfiler) har en plan att svämma över Europa med MENA vilket dom lyckats med ganska bra såhär långt och nej detta är ingen konspirationsteori, det står ganska klart i Epsteinfilerna.
Ja sen att USA ska ha första tjing på all olja förstås vilket är det samma som Israel eftersom det sitter judar med dubbla medborgarskap i nästan varje amerikanskt börsbolags styrelse.

Så media kommer aldrig ha något av intresse att förmedla om detta krig dom är bara glada att dom har något annat än Ukraina och norska bonusprinsen att skriva om för det börjar bli ganska uttjatat.
Nyheter handlar om just nyheter och saker som inte är NYheter är, ja vad är det??

Det som eventuellt förmedlas är vad som bombats och hur många som dödats och skadats, vadhar detta för egentligt intresse för en svensk tv tittare?
En eller 10000 döda, hur påverkar denna skillnaden oss i vår vardag mer än att det kan bli ett samtalsämne vid fikabordet?

Sen har SVT inga svenska reportrar i rutan, bara inkvoterat, vem vågar tro att dom inte har vinklade åsikter?
Passar Skatte -V som hand i handske.

Nyheter borde handla om varför och hur, det enda som rapporteras är resultatet av dessa varför och hur.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in