Citat:
Ursprungligen postat av
MarcoStar
Det är dina påståenden jag har kommenterat. Du skrev såhär:
Du ifrågasätter alltså vilka som ska ha rösträtt och inte, baserat på etnicitet. Allmän och lika rösträtt innebär att ALLA medborgare har rätt att rösta - inte alla med en viss hudfärg, eller beroende på var man är född eller vem ens föräldrar är, som du yrar om. "Jag tycker inte det" avslutar du med, vilket alltså bekräftar att du inte står för allmän rösträtt. Du får tycka det, men jag förstår inte varför du slingrar dig när vi sen diskuterar dina åsikter.
Att du vill kategorisera människor och dela ut mänskliga rättigheter efter etnicitet anser jag vara ganska vidrigt och det säger mig att du inte delar grundläggande demokratiska värderingar. Har inget mer att tillägga.
Jag inser att jag inte lär komma längre med dig, och det här drar iväg åt off-topic, så jag avslutar med att jag vanligen brukar hålla mig ifrån att utdela fördömanden kring andra debattörer men du verkar faktiskt rejält korkad. Trots att jag flera gånger påpekat att du inte kan belägga dina påståenden om vad jag har skrivit, och till och med vad jag tycker, fortsätter du om och om igen banka huvudet i väggen.
För att motbevisa mig skulle du kunna hitta
ett citat i denna tråd där jag påstår att etnicitet ska vara avgörande för medborgarskap. Dessutom påstår du att jag yrar om hudfärg eller var man är född någonstans ska vara avgörande. Visa gärna var jag har påstått det.
Jag har däremot ställt en fråga där jag spetsade till det om alla ska vara med och styra lika mycket oavsett om man är ursprungssvensk eller kom till Sverige i morse för att ta de två ytterligheterna. Du kan ju inte påstå att jag negligerar demokrati och allmän rösträtt bara för att jag inte tycker att det ska gälla samma villkor för de båda ytterlighetsfallen. Var man drar gränserna för vilka som ska ha rösträtt eller erhålla medborgarskap är en mycket svår fråga. Du har ju själv skrivit att man på något sätt ska kvalificera sig för medborgarskap. Nå, hur ska du ha det egentligen?
Jag nämnde det här med dubbla medborgarskap som jag tycker är ett otyg. Det kan innebära att en människa faktiskt kan ha rösträtt i fler länder än ett. För mig är det helt galet.
Sammantaget får du ihop mitt resonemang till att jag därför vill kategorisera människor och dela ut mänskliga rättigheter utifrån etnicitet. Jag är förundrad över den logik du använder dig av för att komma fram till slutsatsen att mitt resonemang är vidrigt och att jag inte delar demokratiska värderingar.
Sorry, men du yrar i mössan.