Citat:
Ursprungligen postat av
Oneparttwo
Jag har som gravenågonting ADHD och autistiska drag.
Jag har inga svårigheter att bete mig i sociala sammanhang. Beter mig nog fasen bättre än många ”normala” eftersom jag är medveten om att jag måste bete mig.
Jag har ett bra arbete med en bra lön och mina bokstäver orsakar ingen oreda på jobbet. Jag är förvånansvärt strukturerad på jobbet sett till ADHD. Däremot tar för mycket social samvaro på jobbet energi så jag behöver balansera den delen för att inte bränna ut mig.
Jag är dock en katastrof privat. Jag skjuter upp saker, vill ha städat runt mig men städar sällan, påbörjar projekt som aldrig avslutas, kommer aldrig i tid, spenderar alldeles för mycket tid på att leta efter saker jag slarvar bort, glömmer bort födelsedagar, tider, tillställningar. Är inte speciellt social och föredrar att vara hemma framför att träffa massa folk.
Hade jag svarat på samma fråga för 25 år sedan hade svaret blivit att jag inte kan bete mig. Att jag pratar för mycket, är för impulsiv, tar över, kör över, aldrig håller vad jag lovar, kan inte småprata, kan inte hantera starka känslor, blir lätt arg.
Men som tur väl är så kan man faktiskt lära sig att bete sig och att hantera sina diagnoser. Både med och utan medicin.
Jag har ingen konstaterad diagnos, kanske inte har någon alls, men...
Det bästa jag vet är att köra i tät trafik med radion på, helst någon ickeidiot på P1, även om de är få. Det värsta jag vet är
-fikat på jobbet och när idioter går för bi mig och klämkäckt säger, Nu är det fika. Dom kan dra åt helvete även om jag egentligen tycker om dem.
Har jag problem med att svara med sociala koder? När är det ok att sluta med den värdelösa frasen "god fortsättning"? Sånt är jag värdelös på. Men jag är ju inte puckad så, jag kan se sen att mina svar ibland är som från en stenstod på påskön, även om det inte var så menat. Jag får en fråga, focuserar på svaret, levererar svaret utan omskrivningar och social inlindning.
Jag är ju i övrigt högfuktionell, har mycket bra arbete och hög position, så jag anstränger mig och är medveten. Men allt är ett spel, jag inser att jag måste addera något jävla soc-trams och gör det.
Min närmaste chef som jag egentligen tycker väldigt mycket om är väldigt sjuk sedan år. Gissa om jag har kontaktat henne på eget initiativ.