2026-03-05, 14:52
Avstängd
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/polisens-vadjan-efter-misshandel-i-goteborg-gor-mer
Citat:
En man blir misshandlad inne på en restaurang i Göteborg, mitt bland andra gäster. Ingen stoppar förövarna. Nu vädjar polisen i Göteborg allmänheten att agera när man ser ett brott.

– Påtala felet, skrik, gapa. Gör någonting, säger Max Olsson, chef för lokalpolisområde Göteborg City.

Polisen reagerade starkt på händelsen lördagen den 21 februari.

– Med den här samhällsutvecklingen som vi har haft, med fler och fler grova våldsbrott som rapporteras om i media, är det klart man bli mer fundersam kring att ingripa, det kan vi förstå. Men vi måste kämpa vidare med att skapa trygghet och göra det lilla man kan göra, säger Max Olsson.
Jag hade nog inte ingripit. Hade ni?
Citera
2026-03-05, 14:56
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/polisens-vadjan-efter-misshandel-i-goteborg-gor-mer

Jag hade nog inte ingripit. Hade ni?
Eh jo, lätt.
Har jobbat bland annat som dörrslusk så jag har hanterat både det ena och det andra genom åren...
Citera
2026-03-05, 15:09
Avstängd
Vet inte beror på vad det är för typer men jag hade ringt 112!
Citera
2026-03-05, 15:10
Medlem
dude2ks avatar
Mikael, 39? Nej tack.

Man får ju knappt försvara sig i detta land. Ovärt!!
Citera
2026-03-05, 15:18
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Påtala felet

Låter som något som sägs när det gäller invandrare.
Citera
2026-03-05, 15:28
Moderator
Arne.Ankas avatar
först straffas människor som gör nåt och sen gnälls det på att ingen gör nåt...välkommen till sverige.
Citera
2026-03-05, 15:37
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Påtala felet, skrik, gapa. Gör någonting,
Det blir ju eskalering i så fall. Vilket leder till att den redan adrenalinstinne förövaren nu får ännu mer kraft och känner sig hotad. Dessutom kan han nu i stället ge sig på den som skriker högst.

Då krävs det mycket kraft för att försvara sig eller brotta ner och hålla fast förövaren. Något som ett dussintal civila säkert kan göra utan problem med sparkar och slag tills förövaren faller ner mot marken.

Tyvärr så räknas det som misshandel i det här clown samhället, så tro fan att ingen vågar ingripa eller eskalera situationen.

Lagen om självförsvar samt försvar av andra måste reformeras från grunden, för det finns mycket som civilsamhället kan göra för att stoppa ett pågående brott, om man bara kunde göra det utan att själv straffas.
Citera
2026-03-05, 15:44
Medlem
Onanikrems avatar
Hade man råkat mosa asen hade man åkt dit som fan. De flesta slutar inte slåss förrän de är medvetslösa och då har man brukat övervåld i det här landet. En i byn tog fast en tjuv som valde att slåss. Slutade med att grannen åkte dit mer än tjuven. Enda skillnaden var väl att han kunde betala sina böter.
Citera
2026-03-05, 15:46
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
Polisens vädjan – efter misshandel i Göteborg: Gör mer

Så länge bara polisen och gängen har våldsoligopol är det ju inte mycket vanligt folk kan göra.

Det är ju endast den som väger 140 kilo som kanske kan lägga sig mjukt och försiktigt över en förövare, och hoppas på att inte bli knivad eller skjuten.

Alla andra måste ta en mässingsljusstake och snabbt sopa till 10 hårda slag i skallen så förövaren garanterat inte reser sig. Och det är inte tillåtet.

Det är väl inte ens tillåtet att filma brott längre, om offret är i en utsatt situation?
Senast redigerad av henriko 2026-03-05 kl. 16:18.
Citera
2026-03-05, 15:55
Medlem
kalkryggars avatar
Idag när gängkriminella klaner tillåts att springa omkring och skjuta bäst de själva vill utan att polisen agerar tillräckligt så är det en mycket dum idé att lägga sig i sånt här.

Se hur det gick för pappan som sa ifrån och fick en kula i pannan. Jag ger mig fan på att den skyldiga snart är ute ur fängelset efter det mordet. Skulle inte förvåna mig ett dugg.

Då är vi inne på det andra problemet. När polisen väl får tag i skräpmänniskorna som knivar och skjuter andra och polisen väl får tag i dem så är de ju snart ute ändå.

Så det är en stark rekommendation att ABSOLUT INTE lägga sig i. Man avlägsnar sig och på tryggt avstånd ringa 112.

Lägger du dig i så får du inget som helst skydd från samhället.
Citera
2026-03-05, 16:12
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
först straffas människor som gör nåt och sen gnälls det på att ingen gör nåt...välkommen till sverige.

Kunde inte sagt det bättre själv
Citera
2026-03-05, 16:16
Medlem
henrikos avatar
Jag tycker mig ofta sett polis och rättsväsende signalera precis det omvända mot vad denna polis nu försöker säga. Jag tror han är väldigt ensam att tycka så här inom kåren.

Polisen hatar när vanligt folk gör deras jobb. Rätten brukar vara stenhårda i fall där vanligt folk gjort det som polisen misslyckats med. Det är som det är värsta synden, att utmana polisens kuklängd.

Det blir genast ett prioriterat fall, som det läggs resurser på, om vanligt folk hotar polisens självbild. Betydligt mer resurser än de lägger på de ursprungliga brotten som allmänheten tog tag i. Det är mina erfarenheter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in