2026-03-05, 16:18
Medlem
Anklagarens avatar
Willy Loman är ett känt namn. Och jag känner flera med namnet Frisk. Skulle påstå att det är vanligt i Stockholmsområdet.
Citera
2026-03-05, 16:34
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Mitt är ungefär lika gammalt. När ett efternamn hängt med ett gäng generationer känns det mer legitimt. Liksom, min farfars farfar hade samma efternamn som mig. Och det är ju lite kul att ha något mer unikt än ett -sson-namn.

Men fan alltså, hellre en ändelse på -sson än att någon 2020 byter sitt Persson till typ Macademiahage. Personen kommer ju bli stämplad direkt och borde skämmas
Håller fullständigt med dig! Byter inte mitt efternamn efter giftermål om hans inte är bättre och bär en rikare historia, sådääså!

Har bråkat om detta i två relationer. Ett ex hade ett så fult efternamn att jag tänkte att dom kommer ju mobba våra barn? Nu behöver jag inte reflektera över det längre men hellre ett fult än ett påhittat utan någon historia.
Citera
2026-03-05, 16:35
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Willy Loman är ett känt namn. Och jag känner flera med namnet Frisk. Skulle påstå att det är vanligt i Stockholmsområdet.
Tänker du på VIKTOR FRISK
Citera
2026-03-05, 16:44
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Tänker du på VIKTOR FRISK
Känner fem Friskfamiljer som inte är inbördes släkt. Oklart om Viktor ingår i någon av dem.
Citera
2026-03-05, 17:11
Avstängd
Isterbandsdoktorns avatar
Spelar ingen roll vad de heter, helt omöjligt ändå att förstå vad de säger.
Citera
2026-03-05, 17:34
Medlem
Flera av namnen är sk tattarnamn.
Citera
2026-03-05, 17:51
Medlem
Många med -son namn har i sin släkt att deras efternamn byts hela tiden. När pappan hetter Anders Jansson, så heter sonen Nils Andersson, sedan blir nästa Gustav Nilsson.

Det säger sig själv att man då är rätt så benägen att välja ett nytt efternamn när tillfälle uppstår, ofta då vid giftermål. Numera så väljer man inte alltid mannens efternamn utan det kan även bli kvinnans eller något annat efternamn som finns i nära släkten. Att ta sig ett helt nytt namn är också ok om det inte redan är upptaget på vissa sätt då.

Jag ser bara fördelar i att man väljer lite nya efternamn, det är som redan nämnts i tråden ganska jobbigt när man har flera som heter samma.

Nackdelen är att en stor del av bekantskapskretsen tappar bort en, men det är ett problem som endera parten i ett giftermål alltid fått leva med.
Citera
2026-03-05, 18:03
Medlem
Citat:
blåberg - fejk

Blåberg verkar gammalt som gatan.

Citat:
I Tidaholmstrakten (Härja, Velinga, Daretorp?) och i Jönköping tycks det i mitten på 1700talet ha funnits en del pistolsmeder med detta namn.
...
Även indelta soldater för Blåhult, Daretorp (R) har fått namnet Blåberg.

https://forum.rotter.se/index.php?PHPSESSID=a5nhv7c1opqj49m7h3cppbglo1&top ic=67283.0
Citera
2026-03-05, 18:11
Medlem
Imnshos avatar
Blåberg låter lite som Blåkulla. Det är väl nån gammal häxa med vårta på näsan som heter Hilda Blåberg.

Bättre med lite fräschare tagna namn, typ Nilegård. Det är ett riktigt statement, gärna med ett dubbelnamn. Cazzandra Buskner-Nihlegaard. Åsså en svanktatuering "Crape Dime" som lök på laxen.

Man måste ju vara unik!
Citera
2026-03-05, 18:48
Medlem
Citat:
Här får du en analys av mig av vilka som inte är äkta.

Karstorp
atterhäll
frisk
skogvard
blåberg - fejk
quist
cardemar - säkert utländskt
danneskog - nja
ceder
tholèn
trollhag - fejk
Kärve
ermesjö
nordsken -fejk
willner
jobrant
warenius
ankner
windeman - fejk
jerenvik
bergebring - nej
hermenius - försöker låta pretto
Jidegren - ett par som slagit ihop sina efternamn Jide och Gren
Loman
Och Cardemar troligare också taget. Den tidigaste född i Sverige 1917. Men i Örgryte, finns sådana namn inte bara i Södra Sverige.
Citera
2026-03-05, 18:50
Medlem
Poliser med vanliga efternamn har ganska ofta tagit nya hittepånamn
Citera
2026-03-05, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambushed
Flera av namnen är sk tattarnamn.
Vilka då, tycker du?
Citera