2026-03-05, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Har många släktingar i södra sverige och kollar man igenom deras vänner på facebook ser man många konstiga namn som inte är svensson och karlsson.
Varför är det så?

Är det kulturellt så att många bytt eller gjort ett eget efternamn?
Eller är det pga närheten till danmark och tyskland?

Här är några exempel på efternamn iaf jag inte ser eller har sett förut:

Karstorp
atterhäll
frisk
skogvard
blåberg
quist
cardemar
danneskog
ceder
tholèn
trollhag
Kärve
ermesjö
nordsken
willner
jobrant
warenius
ankner
windeman
jerenvik
bergebring
hermenius
Jidegren
Loman

Jag har lagt märke till samma efter det att jag flyttade till göteborg.

Det är nästan som man flyttat till Fylke ....
Citera
2026-03-05, 14:32
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Föar att den däer gubbän gillarRR att Rrulla påä ärrREN
Man tycker ju i alla fall att han kunnat träna på att uttala begynnelsebokstaven i sitt efternamn, så det inte bara låter som en sorts sur uppstötning.
Det är väl förresten lika illa med hans förnamn Björn. Det är ständigt dessa missuttalade R som avslöjar dessa skåningar.
Vad är detta Bjönn? Är det någon sorts djur och var finns dessa i vår herres hage? Är det så svårt att forma tungan till ett rekordeligt R?
Men nu ska jag inte störa mer. Fortsätt som ni var.
Senast redigerad av Rimbert 2026-03-05 kl. 14:45.
Citera
2026-03-05, 14:39
Medlem
Citat:
Här får du en analys av mig av vilka som inte är äkta.

Karstorp
atterhäll
frisk
skogvard
blåberg - fejk
quist
cardemar - säkert utländskt
danneskog - nja
ceder
tholèn
trollhag - fejk
Kärve
ermesjö
nordsken -fejk
willner
jobrant
warenius
ankner
windeman - fejk
jerenvik
bergebring - nej
hermenius - försöker låta pretto
Jidegren - ett par som slagit ihop sina efternamn Jide och Gren
Loman

Alla dom efternamnet finns på ratsit så inte fejk.
Citera
2026-03-05, 14:45
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Alla dom efternamnet finns på ratsit så inte fejk.
När jag skriver fejk så syftar jag ju på att det är dom själva som kommit på efternamnet och inte att det legat i släkten och följt med genom generationer.
Citera
2026-03-05, 14:47
Medlem
Fantens avatar
Det heter att namnet är taget, inte att det är fejk. Alla ord och namn är påhittade av någon nån gång.
Citera
2026-03-05, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
En hel del av dessa skåningar har kanske inte tagit åt sig sin svenska värdegrund och identitet och känner sig omedvetet som danskar, med all gröt fortfarande kvar i halsen.
Ett annat exempel är väl Ranelid, om det inte är nämnt innan.
Hur kommer man ens på idén att kalla sig Ranelid?
Det är så alla diftonger skär sig i strupen.
Skåningar saknar förmågan att uttala bokstaven R och när de försöker låter det bara löjligt.

Det namnet har han fått av sin far Sigvard Ranelid har du problem med det?
Citera
2026-03-05, 15:00
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Finns ett par soldatnamn där...
Citera
2026-03-05, 15:14
Medlem
jjujjus avatar
Efter att ha googlat mitt efternamn så kan jag konstatera att det är ca 200 år gammalt, sent 1800-tal och det är ett yrkesbaserat efternamn.
Citera
2026-03-05, 15:40
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Det namnet har han fått av sin far Sigvard Ranelid har du problem med det?
Har googlat på denna oljemålare Sigvard Ranelid och ser att Ranelid gråter efter sin pappa.
Det är möjligt att denna Sigvard har varit och spillt lite säd överallt på de skånska bygderna på ett äkta Randelidskt manér, men det är väl upp till den stora författaren att bevisa hur det är, vi andra bryr oss måttligt.
Under tiden kunde han väl lära sig riktig svenska och inte halvdanska.
Man får intrycket att han har en potatis i halsen varje gång han uttrycker sig.
Senast redigerad av Rimbert 2026-03-05 kl. 15:46.
Citera
2026-03-05, 15:54
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Efter att ha googlat mitt efternamn så kan jag konstatera att det är ca 200 år gammalt, sent 1800-tal och det är ett yrkesbaserat efternamn.

Mitt är ungefär lika gammalt. När ett efternamn hängt med ett gäng generationer känns det mer legitimt. Liksom, min farfars farfar hade samma efternamn som mig. Och det är ju lite kul att ha något mer unikt än ett -sson-namn.

Men fan alltså, hellre en ändelse på -sson än att någon 2020 byter sitt Persson till typ Macademiahage. Personen kommer ju bli stämplad direkt och borde skämmas
Citera
2026-03-05, 16:09
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Mitt är ungefär lika gammalt. När ett efternamn hängt med ett gäng generationer känns det mer legitimt. Liksom, min farfars farfar hade samma efternamn som mig. Och det är ju lite kul att ha något mer unikt än ett -sson-namn.

Men fan alltså, hellre en ändelse på -sson än att någon 2020 byter sitt Persson till typ Macademiahage. Personen kommer ju bli stämplad direkt och borde skämmas
Man kan väl byta namn till höger och vänster, men sin idiotstatus kan man väl aldrig byta.
Citera
2026-03-05, 16:10
Medlem
Kollade igenom lite snabbt och många av namnen har väldigt få bärare - vi pratar om färre än 10 personer vilket tyder på att namnet är taget - eller heter det taget när man hittar på ett nytt efternamn?

Många vill inte ha vanliga svensson-namn och har inget släktnamn de kan börja använda utan hittar då på något nytt.

Det är säkert jättekul tills en person med det namnet dyker upp på dumpen.se eller avslöjas som barnaknullare. Kul att ha ett ovanligt efternamn som många direkt känner igen genom den där barnaknullaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in