Citat:
Ursprungligen postat av
Onanikrem
Kriminella är kriminella, det är väl bra att de åker dit? Har nu polisen fått ett till verktyg i verktygslådan är det bara positivt.
Säljer du inte knark, raggar på barn osv. är det väl inget problem att de som gör åker dit?
Tvivlar på att Onan Svensson får ett mess från undercovercop om jag har knark att sälja? Skulle jag få det har jag inget för jag har ju inget.
Jag köper resonemanget, men det är farligt, för det är det här tänket som gör att vi ganska snabbt kan hamna i ett läge där vi har Ai-kameror i varje hörn som skickar hem böteslappar för minsta lilla överträdelse som att gå mot röd gubbe eller att ha missat papperskorgen med snusprillan.
Samma fenomen såg vi med biltullarna i stockholm, i början hette det att det bara skulle vara max 25 kr i rusningstid 07-09, kolla hur det är nu!
Ett liknande fenomen såg vi även med swish-listan i Sundsvall, polis och åklagare offentliggjorde en knarklangares swishlista med samtliga namn på mottagna swishar, problemet är att alla inte var kriminella eller hade köpt knark, för flera individer blev detta förödande då det ledde till sparken från jobbet, trakasserier på sociala medier och orosanmälningar, helt obefogat straffades personer på listan!
Men det är okej, för du har alltid rent mjöl i påsen och har aldrig någonsin råkat jobba med en kriminell, bott granne med en kriminell eller umgåtts med en kriminell?
Det finns skäl för oro kring vart allt det här ska sluta, och min känsla är att vi gör allt för att polisen ska slippa göra sitt jobb, medborgare offrar rättighet efter rättighet tillsammans med sin integritet samtidigt som det aldrig ställs krav på polisen....