2026-03-05, 12:54
Medlem
swebarbs avatar
Lite trist men jag kan förstå att dom vill att man ska stanna på ps5

Citat:
Sony Group Corp. no longer plans to release its big PlayStation 5 games on PC, a major shift in strategy that sees the video-game maker returning to console exclusivity after six years of flirting with multi-platform releases, according to people familiar with the company's plans.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2026-03-04/sony-pulls-back-from-playstation-games-on-pc
Citera
2026-03-05, 13:00
Medlem
Fantens avatar
Så Wolverine-spelet kommer inte till PC? Det var mycket tråkigt att höra.
Citera
2026-03-05, 20:59
Moderator
^Eazs avatar
Frågan är om det är dödsstöten för att få en bloodborne remaster för PC.
Citera
2026-03-05, 21:39
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Frågan är om det är dödsstöten för att få en bloodborne remaster för PC.

Det är nog kört för tillfället då studion som ville göra det fick nej från fromsoftware.
Citera
2026-03-05, 21:39
Medlem
dom kommer såklart få betala för det där i längden. för pc spel är framtiden. konsolerna hänger inte med i samma utveckling som en dator kan göra. vem fan köper en konsol idag? priserna är för höga för att folk ska köpa både en konsol och en pc samtidigt. det är ett desperat drag dom kör. det tar ett eller två år innan dom får tänka om. datorerna är för starka på marknaden för att ignoreras helt enkelt.
Citera
2026-03-05, 22:10
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Lite trist men jag kan förstå att dom vill att man ska stanna på ps5

https://www.bloomberg.com/news/articles/2026-03-04/sony-pulls-back-from-playstation-games-on-pc

Men de kommer väl inte dra tillbaka spel som redan är släppte, typ som God of war etc?
Citera
2026-03-06, 12:21
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Men de kommer väl inte dra tillbaka spel som redan är släppte, typ som God of war etc?

Nej det gäller kommande spel. Dock ska visst Death stranding 2 komma under 2026 till PC

https://www.fz.se/nyhet/302264-uppgifter-playstation-slutar-slappa-sina-stora-singleplayer-spel-pa-pc
Citera
2026-03-06, 12:43
Medlem
Tror ni att de inte får igen utvecklingskostnaderna för att porta till PC eller gör de så här bara för att försöka låsa in något fler i playstation-ekosystemet?
Citera
2026-03-07, 12:01
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnurgberg
Tror ni att de inte får igen utvecklingskostnaderna för att porta till PC eller gör de så här bara för att försöka låsa in något fler i playstation-ekosystemet?

Dom vill att fler ska spela på ps5 och att det ska vara exklusiva spel endast där.
Citera
2026-03-07, 14:00
Medlem
Riddars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris.Hagen
dom kommer såklart få betala för det där i längden. för pc spel är framtiden. konsolerna hänger inte med i samma utveckling som en dator kan göra. vem fan köper en konsol idag? priserna är för höga för att folk ska köpa både en konsol och en pc samtidigt. det är ett desperat drag dom kör. det tar ett eller två år innan dom får tänka om. datorerna är för starka på marknaden för att ignoreras helt enkelt.

Haha det är onekligen alltid lika underhållande att höra proffsen i sina pojkrum sitta och sätta profetior om hur världsmarknaden fungerar, vad som är inne och vilka köpvanor som gäller i framtiden m.m.

Under 2025 såldes det uppskattningsvis 35-40 miljoner konsoler. Under samma period låg försäljningen av "gaming-PC" på cirka 70 miljoner enheter. I denna siffra är både kompletta samt egna byggen inkluderade.

Men nej du har väl rätt.. Vem fan köper en konsol idag... bara runt 40 miljoner.
Citera
2026-03-07, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddar
Haha det är onekligen alltid lika underhållande att höra proffsen i sina pojkrum sitta och sätta profetior om hur världsmarknaden fungerar, vad som är inne och vilka köpvanor som gäller i framtiden m.m.

Under 2025 såldes det uppskattningsvis 35-40 miljoner konsoler. Under samma period låg försäljningen av "gaming-PC" på cirka 70 miljoner enheter. I denna siffra är både kompletta samt egna byggen inkluderade.

Men nej du har väl rätt.. Vem fan köper en konsol idag... bara runt 40 miljoner.

du skriver ju själv om marknaden. att det byggdes 70 miljoner datorer. och sen alla som redan finns. det är ingen liten marknad dom vill säga nej till. och det säger jag för att jag vet hur marknaden fungerar.

och pojkrummet lämnade jag för 40 år sedan.
Citera
Igår, 10:39
Medlem
Riddars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris.Hagen
du skriver ju själv om marknaden. att det byggdes 70 miljoner datorer. och sen alla som redan finns. det är ingen liten marknad dom vill säga nej till. och det säger jag för att jag vet hur marknaden fungerar.

och pojkrummet lämnade jag för 40 år sedan.

... på precis samma sätt som att det säljs cirka 40 miljoner konsoler årligen och då ej inräknat alla de som sålts åren innan.
Det är du som påstår att konsol är utdöende, inte jag som påstår att PC inte säljer.

Det är definitivt ingen liten marknad dom säger nej till, men lita på mig när jag påstår att Sonys analytiker har en gnutta högre kännedom om marknaden och deras affärsstrategier än vad du har.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in