2026-03-05, 09:34
Avstängd
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/utvisningen-av-davit-12-skjuts-fram-firas-med-tartkalas-i-klassrummet
Citat:
På tisdagen blev det tårtkalas i klassrummet på Prolympiaskolan i Virserum. Beskedet om att Davit, 12, i nuläget inte måste lämna Sverige firades med klassen som engagerat sig i Davits sak.

– ”Är det sant!?” frågade jag, och han svarade ja, berättar kompisen Richard.
Bör skolan ha tårtkalas i sådana här lägen?
Citera
2026-03-05, 09:52
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/utvisningen-av-davit-12-skjuts-fram-firas-med-tartkalas-i-klassrummet

Bör skolan ha tårtkalas i sådana här lägen?

Det är inte upp till andra att bestämma.
Citera
2026-03-05, 11:00
Medlem
Capstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Det är inte upp till andra att bestämma.
Beror givetvis på vem som betalar!
Citera
2026-03-05, 11:15
Medlem
Om du tycker att ett tårtkalas inte är bra för barn som vill vara glada över att en vän inte behöver åka iväg så vette fan vad jag ska säga. Kanske hitta ett hål mitt ute i Lappland och låt resten av världen leva fritt?
Citera
2026-03-05, 11:24
Avslutad
Så ungen har inlärningssvårigheter och behöver läxhjälp vilket man inte erbjuder i Armenien och därmed får hela familjen stanna trots att de inte behöver skydd eller betraktas som flyktingar. När utredarna frågar ungen vad 1+1 är efter 13 månader måste han alltså svara tjugo eller rycka på axlarna, annars riskerar familjen att skickas hem.

Tycker förövrigt ingen ska erbjudas läxhjälp i Sverige heller, borde vara ett föräldraansvar. Men kul att familjen fick stanna, grattis.
Senast redigerad av Nittiotva 2026-03-05 kl. 11:33.
Citera
2026-03-05, 13:07
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nittiotva
Så ungen har inlärningssvårigheter och behöver läxhjälp vilket man inte erbjuder i Armenien och därmed får hela familjen stanna trots att de inte behöver skydd eller betraktas som flyktingar. När utredarna frågar ungen vad 1+1 är efter 13 månader måste han alltså svara tjugo eller rycka på axlarna, annars riskerar familjen att skickas hem.

Tycker förövrigt ingen ska erbjudas läxhjälp i Sverige heller, borde vara ett föräldraansvar. Men kul att familjen fick stanna, grattis.
Armenien? Man kan stilla undra varför de är här? Knappast flyktingar i alla fall. Pappan kanske är hjärnkirurg?
Citera
2026-03-05, 15:14
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nittiotva

Det står inget om läxhjälp i artikeln. Killen har funktionsvariation och då får man hjälp av speciallärare. Ja, jag vet att det är så, jag har ägnat ett helt yrkesliv i skolans värld.

Så här står det i artikeln:
Domstolens yrkande pekar ut Human Rights Watch:s världsrapport som ett bevis på att folk med funktionsvariationer i Armenien inte får det stödet som de behöver.

Om man missunnar barn lite tårta då är det illa, minst lika illa är det att inte känna någon medmänsklighet för de som har det svårt.
Citera
2026-03-05, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Om du tycker att ett tårtkalas inte är bra för barn som vill vara glada över att en vän inte behöver åka iväg så vette fan vad jag ska säga. Kanske hitta ett hål mitt ute i Lappland och låt resten av världen leva fritt?

Det handlar om parasiter som har brutit mot lagen och inte har rätt att vara i Sverige.

Precis som Nazister som borde ha åkt till Nurnberg men åkte till Sverige efter ww2 istället.
Citera
2026-03-05, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Armenien? Man kan stilla undra varför de är här? Knappast flyktingar i alla fall. Pappan kanske är hjärnkirurg?

Allt med invandringen i Sverige är bluff och båg.

De är här bara för att stjäla och begå brott, vilket systemet tillåter.
Citera
2026-03-05, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Det handlar om parasiter som har brutit mot lagen och inte har rätt att vara i Sverige.

Precis som Nazister som borde ha åkt till Nurnberg men åkte till Sverige efter ww2 istället.

12-åringar som nazister? Är jävligt nyfiken på hur den korrelationen fungerar i ditt huvud och varför just tårtkalaset är ett problem. Dela gärna dina tankar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in