2026-03-05, 08:31
Medlem
Citat:
En man i 70-årsåldern har avlidit efter en trafikolycka med en lastbil på Lockarps kyrkoväg utanför Malmö under onsdagskvällen.

– Rubriceringen av ärendet är vållande till annans död och vårdslöshet i trafik, säger Jakob Palmgren, presstalesperson för polisen.

Har för mig det är en trafikerad (stressig) krokig väg

Mötande eller omkörningsmord?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/cyklist-allvarligt-skadad-efter-krock-med-lastbil
Senast redigerad av hitler-gg 2026-03-05 kl. 09:01.
Citera
2026-03-05, 09:39
Medlem
"– Rubriceringen av ärendet är vållande till annans död och vårdslöshet i trafik, säger Jakob Palmgren, presstalesperson för polisen."

Kanske en chaufför som åkte och fibblade med sin mobiltelefon. Det har blivit ett populärt nöje, bland yrkeschaufförer.
Citera
2026-03-05, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hitler-gg
Har för mig det är en trafikerad (stressig) krokig väg

Mötande eller omkörningsmord?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/cyklist-allvarligt-skadad-efter-krock-med-lastbil

Ja, "mord" kan du nog lägga åt sidan direkt.

Man kan däremot fråga sig hur cyklistens belysning såg ut.
Citera
2026-03-05, 09:43
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Datum tillagt till rubrik.

Mod.
Citera
2026-03-05, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox

Intressant, du tror detta var en duktig chaufför med dåligt mörkerseende?
Citera
2026-03-05, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
"– Rubriceringen av ärendet är vållande till annans död och vårdslöshet i trafik, säger Jakob Palmgren, presstalesperson för polisen."

Kanske en chaufför som åkte och fibblade med sin mobiltelefon. Det har blivit ett populärt nöje, bland yrkeschaufförer.

Skärmdistraktion är ett stort problem i de flesta trafikantgrupper.

Yrkestrafiken, inklusive taxi och färdtjänst får oftast in sina uppdrag via skärm, och användargränssnitten är sällan intuitiva eller lättjobbade. Inte alla har vett på att stå stilla när dom fakturerar...
Citera
2026-03-05, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hitler-gg
Intressant, du tror detta var en duktig chaufför med dåligt mörkerseende?

Nä, kör man ihjäl någon kvalar man knappast in som "duktig chaufför" men erfarenheten säger mig att det slarvas brutalt med belysning hos cyklister generellt, och varsel/reflexkläder speciellt hos den äldre generationen.

En duktig chaufför tar höjd även för den typen av kamikazecyklister, men - tyvärr: syns man inte finns man inte.

Svårare än så är det inte.
Citera
2026-03-05, 10:28
Medlem
Kronas avatar
Citat:

Den var nog avstängd eftersom det var dag och solsken.
Citera
2026-03-05, 12:58
Medlem
Citat:
Nä, kör man ihjäl någon kvalar man knappast in som "duktig chaufför" men erfarenheten säger mig att det slarvas brutalt med belysning hos cyklister generellt, och varsel/reflexkläder speciellt hos den äldre generationen.

En duktig chaufför tar höjd även för den typen av kamikazecyklister, men - tyvärr: syns man inte finns man inte.

Svårare än så är det inte.

Det är ett öppet landskap utan någonting som skymmer sikt. Dessutom var det dagtid och ljust ute. Finns inga tvivel om att cyklisten syntes.
Citera
2026-03-05, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lomskfagel
Det är ett öppet landskap utan någonting som skymmer sikt. Dessutom var det dagtid och ljust ute. Finns inga tvivel om att cyklisten syntes.
Det kan ha varit lågt stående sol, (olyckan hände vid 17:20), men jag har inte koll på väderstrecken på olycksplatsen, men det är en tanke som slår mig. Det är heller ingen ursäkt för att köra på en cyklist men möjligen en förklaring
Citera
2026-03-05, 17:05
Medlem
Bilder

Oklart om cykeln släpats eller fastnat precis där?
Inga märken i asfalten

https://www.pppress.se/nyhet/cyklist-skadades-svart-efter-att-ha-blivit-pakord-av-lastbil-pa-lockarps-kyrkovag/
https://www.pppress.se/wp-content/uploads/2026/03/PPOLY4-20260304-2048x1365.jpg

Är det vit bårbil framför lastbilen ? Eller hämtar ambulansen döda?
Citera
2026-03-05, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krona
Den var nog avstängd eftersom det var dag och solsken.

Citat:
Ursprungligen postat av Lomskfagel

Sorry.
Jag läste notisen i ts:

Citat:
En man i 70-årsåldern har avlidit efter en trafikolycka med en lastbil på Lockarps kyrkoväg utanför Malmö under onsdagskvällen.

Jag tolkade det som kväll = mörker.

Men, hände det hela vid 17.20 så är det ju mer eftermiddag och tidig skymning.

Då blir chaufförens agerande mindre begripligt.
Tidigare inlägg har nämnt lågt stående sol som möjlig bidragande orsak.
Visst, men då kör man därefter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in