2026-03-05, 05:06
Medlem
Onan-erarens avatar
Är det möjligt att byta jobb när man passerat 40, vill nån verkligen anställda en så gammal människa, om man ska få bukt med arbetslösheten så bör man så bort ålderismen. Man ska ju jobba i bra många år efter 40. Eller hur ser ni på det?

Om det redan finns en tråd om detta så flytta gärna mitt inlägg dit.
Citera
2026-03-05, 05:28
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onan-eraren
Är det möjligt att byta jobb när man passerat 40, vill nån verkligen anställda en så gammal människa, om man ska få bukt med arbetslösheten så bör man så bort ålderismen. Man ska ju jobba i bra många år efter 40. Eller hur ser ni på det?

Sänk lönekravet betydligt och var prestigelös på riktigt så kan det gå. Håll tyst med vad du tycker och tänker och hur jävla duktig och erfaren du tycker att du är. Du får aldrig ha högre kompetens än chefen.
Det är några råd jag kan ge.
Citera
2026-03-05, 05:50
Medlem
Vit-Brandbils avatar
40 år är ingen ålder på en häst så klart som fan är du fortfarande attraktiv på marknaden även efter det.
Man har erfarenhet, över 25 år kvar att jobba, de värsta barnåren är över osv.

Hur många anställda stannar i 25 år på samma arbetsplats idag? Väldigt få skulle jag säga så även om de anställer en 25-åring så kommer de inte få behålla denne så länge ändå innan något nytt och med högre lön dyker upp på annat håll.
Citera
2026-03-05, 05:57
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Jag har bytt efter 40, gick upp nästan 30% i lön. Skulle aldrig byta utan att få högre lön.
Citera
2026-03-05, 05:59
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Lite märkligt egentligen. Innan 30 är man knappt torr bakom öronen.
Mellan 30 och 40 har man fullt upp med ungar och renovering. Det borde väl vara absolut bäst att anställa någon över 40?
Citera
2026-03-05, 06:19
Medlem
Mailmanss avatar
Har bytt efter 40. Fick upp lönen rejält
Beror väl helt på vad man jobbar med.
Citera
2026-03-05, 06:24
Medlem
Har blivit tvungen att byta jobb 2 gånger på grund av neddragningar på företag. Vid 43 inga problem som helst.
Samma sak vid 50 även om det var totalstopp i Stockholm.
Har sen blivit kontaktad av diverse Headhuntets även efter 55.
Däremot verkar intresset gå ner efter 60.
Sen beror det väl på vilken typ av jobb och branch, vissa slitsamma jobb för kroppen kan ha andra förutsättningar.
Citera
2026-03-05, 06:27
Medlem
Svavelbryggas avatar
Byta jobb ska väl gå, har läst att de tycker det är lite sent att bli chef vid den åldern dock. Vilket är sjukt.
Citera
2026-03-05, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onan-eraren

Ingen som anställs (i princip) där jag jobbar är under 40, senaste killen som började är typ 55.

Vi anställde en som var 36 förra året, men det var gränsfall om den ansågs ha tillräcklig erfarenhet för att lösa ut jobbet

En 25-åring skrattar vi ansiktet om de kommer....
Citera
2026-03-05, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Ingen som anställs (i princip) där jag jobbar är under 40, senaste killen som började är typ 55.

Vi anställde en som var 36 förra året, men det var gränsfall om den ansågs ha tillräcklig erfarenhet för att lösa ut jobbet

En 25-åring skrattar vi ansiktet om de kommer....

Vad är detta för bransch?
Citera
2026-03-05, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Analterego
Vad är detta för bransch?

Statlig myndighet. Gäller dock givetvis inte hela myndigheten, utan den avdelning där jag jobbar
Citera
2026-03-05, 09:20
Avslutad
I mindre kommuner väljer man 40 åringar just för att de vet att 20-35 åringarna har en tendens att vilja flytta till större städer. Därmed en trygghet att veta "tar sig in Patrik 43-år kommer han att vilja stanna länge".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in