2026-03-04, 23:34
Medlem
Jag sitter med en modchippad switch oled som jag tänkt sälja, men märkt att varken tradera eller blocket tillåter försäljning av moddade konsoler.
Vad gäller här, är det helt förbjudet att sälja en sådan privat i Sverige, eller finns det lagliga sätt att göra det? Kanske funkar på facebooks marketplace, men det undviker jag gärna.
Senast redigerad av Gurka7777 2026-03-05 kl. 00:29.
Citera
2026-03-04, 23:56
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurka7777
Jag sitter med en modchippad switch oled som jag tänkt sälja, men märkt att varken tradera eller blocket tillåter försäljning av moddade konsoler.
Vad gäller här, är det helt förbjudet att sälja en sådan privat i Sverige, eller finns det lagliga sätt att göra det? Kanske funkar på facebooks marketplace, men det undviker jag gärna.
Asså jag tror jag sett annonser för moddade konsoler både på blocket och facebook. Det är nog ingen som bryr sig, en moddad konsol. Inte som om du säljer knark precis.
Citera
2026-03-05, 00:10
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Vad gäller här, är det helt förbjudet att sälja en sådan privat i Sverige

Jag vet inte vilken lag som skulle förbjuda det. Så länge den inte har extra mjukvara i sig, vars licenskrav inte uppfylls, kan jag inte se något juridiskt problem.
Citera
2026-03-05, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Asså jag tror jag sett annonser för moddade konsoler både på blocket och facebook. Det är nog ingen som bryr sig, en moddad konsol. Inte som om du säljer knark precis.

Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag vet inte vilken lag som skulle förbjuda det. Så länge den inte har extra mjukvara i sig, vars licenskrav inte uppfylls, kan jag inte se något juridiskt problem.
Jag testade att lägga ut den på blocket, men den blev nedtagen eftersom den var "modifierad".
Och på tradera står det "Det inte är tillåtet att sälja chippade/flashade enheter."

Men vad jag har läst så ska det ju inte vara olagligt att sälja chippade konsoler. Utan det verkar bara vara deras egna regler, men varför förstår jag inte riktigt.
Citera
2026-03-05, 00:54
Medlem
auto-fellatios avatar
Skriv inte att den är moddad?

Går det inte använda nåt kodord så folk förstår? Nåt en vanlig inte klarar?

Skriv att specialkalsonger följer med 🙃
Citera
2026-03-05, 00:59
Medlem
Citat:
Men vad jag har läst så ska det ju inte vara olagligt att sälja chippade konsoler. Utan det verkar bara vara deras egna regler, men varför förstår jag inte riktigt.
Det finns numera skrivningar om sådant i Upphovsrättslagen (1960:729). Här är ett kort citat (men följ länken om du vill nagelfara det hela, då det finns fler relevanta paragrafer där):
Citat:
Skydd för tekniska åtgärder

52 d § Det är förbjudet att utan samtycke från upphovsmannen eller dennes rättsinnehavare kringgå en digital eller analog spärr som hindrar eller begränsar framställning av exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgå en teknisk skyddsprocess, exempelvis en kryptering, som hindrar eller begränsar tillgängliggörande för allmänheten av ett upphovsrättsligt skyddat verk eller kringgå en annan teknisk åtgärd som hindrar eller begränsar sådant tillgängliggörande.

Första stycket gäller inte när någon som lovligen har tillgång till ett exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgår en teknisk åtgärd för att kunna se eller lyssna på verket. Lag (2005:359).

52 e § Det är förbjudet att tillverka, importera, överföra, sprida genom att exempelvis sälja eller hyra ut, eller i förvärvssyfte inneha anordningar, produkter eller komponenter eller att tillhandahålla tjänster som
1) marknadsförs eller utannonseras i syfte att kringgå en teknisk åtgärd,

2) utöver att kringgå en teknisk åtgärd endast har ett begränsat intresse från förvärvssynpunkt eller ett begränsat förvärvsmässigt användningsområde, eller

3) huvudsakligen är utformade, konstruerade, anpassade eller framtagna i syfte att möjliggöra eller underlätta kringgående av en teknisk åtgärd. Lag (2005:359).
(https://lagen.nu/1960:729)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in