2026-03-04, 20:30
Medlem
Hej alla!

Har vi nån här som genomgått utbildning B eller C som kan berätta hur det egentligen går till med tillstånd att förvara och använda pyroteknik sen.

I korthet undrar jag om man får hantera raketer med B-utbildning, och vilken typ av säkerhet man behöver ha på skåpet som fyrverkerierna är inlåsta i?
Det gäller inte salutskott utan konstbomber upp till 4", raketer och svartkrutssmällare.

Har vi nån aktiv på forumet?
Citera
2026-03-05, 19:45
Medlem
Hej,
En genomgången B-utbildning ger dig kunskaperna att handhava samtliga artiklar du nämner förutom många svartkruts smällare, då dessa oftast är i Kat P1 vilket kräver D-utbildning.
För förvaring krävs minst ett enkelt plåtskåp med trepunktslåsning, men vapenskåp eller kassaskåp är också godkända. Annars så är ett vanligt låsbart utrymme med minst dubbelgips, kapslad belysning samt en brandklassad dörr med lås i minst klass2 inte så svårt att få godkänt som förvaring.

Men, det varierar stort i Sverige på hur räddningstjänsten ställer sig till förvaringen! Det som godkänns i en kommun kan få blankt nej i en annan. Jag skulle råda dig att ta kontakt med din närmaste räddningstjänst, och prata med ansvarige brandingenjören för att se hur de ser på dina möjligheter att få till godkänd förvaring.

Om du går en B-utbildning så skall arrangören gå igenom förfarandet hur en ansökan skall vara utformad, och även gå igenom vad som krävs.
Hoppas du fått lite klarhet om vad som krävs men som jag sa så skiljer det stort inom Sverige. Samma med priser, det kan kosta allt mellan 2k till 16k för ett tillstånd på tre år beroende på vilken komm det gäller.
Mvh
Citera
2026-03-05, 20:56
Medlem
Jag tackar ödmjukast för svaret. Utbildningen heter B och D så då antar jag att svartkrutssmällare ingår.
Jag vill helst köpa en enklare plåtskåp som inte lever upp till kraven för vapenskåp, men som ändå går att låsa med hänglås.

Är det krav på att isolera det EI30? Det är ju isåfall inget problem att klä det med gips invändigt.

Räddningstjänsten här är sparsmakade med att svara på frågor, tillståndet ligger runt 8000 tror jag.
Dryga pengar för en privatperson.
Citera
2026-03-05, 22:00
Medlem
Inget behov av att klä plåtskåpet, det klarar brandklassningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in