2026-03-04, 20:09
Medlem
Hur länge behöver jag vara hemma med min kastrerade katt.

Jag har kasterat min honkatt och det har gått bra. Jag kan vara hemma med henne i 4-5 dagar men sen måste jag börja jobba. Veterinären säger att katten behöver krage tills stygnen läkt. Stygnen läker helt efter 10-12 dagar. Men jag kan ju inte vara hemma från jobbet i 10 dagar!

Jobbar långa dagar och har svårt att titta till henne när jag jobbat. Hon avskyr att ha body eller krage så jag vill inte gärna lämna henne med dessa.
Citera
2026-03-04, 20:13
Medlem
Vatos.Locoss avatar
VAK

Vårdnad av katt. Klart du kan och ska vara hemma så länge som det sägs.
Citera
2026-03-04, 20:16
Medlem
zombie-nations avatar
Kan du ha henne i ett mer tomt utrymme medan du jobbar så att det inte finns risk att kragen fastnar?

Katter brukar fatta hur kragen funkar efter några dagar och kan parera. Det är mest jobbigt i början.
Citera
2026-03-04, 20:23
Medlem
Du behöver inte vakta katten om den har kragen på sig. Katten klarar sig själv även om den tycker att det är besvärligt med kragen.
Citera
2026-03-04, 20:28
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Columbusen

Jag har kasterat min honkatt och det har gått bra. Jag kan vara hemma med henne i 4-5 dagar men sen måste jag börja jobba. Veterinären säger att katten behöver krage tills stygnen läkt. Stygnen läker helt efter 10-12 dagar. Men jag kan ju inte vara hemma från jobbet i 10 dagar!

Jobbar långa dagar och har svårt att titta till henne när jag jobbat. Hon avskyr att ha body eller krage så jag vill inte gärna lämna henne med dessa.

Jag hade min hund i Systembolagets lunchrum i två veckor när jag jobbade där på 1980-talet. Han var opererad. Mina kolleger gick ut med honom, hur bra som helst!

Kolla med dina kolleger!
Citera
2026-03-04, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Columbusen

Kan du inte skaffa något bättre än en tratt det finns många att välja på som funkar så katten kan vara ensam hemma! Typ något som den här! https://www.med24.se/hemma/husdjur/rengoering-och-hygien/trixie-uppblaasbar-krage-foer-hund-och-katt-s-m?gclid=5071c71b89a91f68f020aeb31b3847b1&gclsrc=3p .ds&msclkid=5071c71b89a91f68f020aeb31b3847b1&utm_s ource=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=02%3A%20Sho pping&utm_term=4575755100760788&utm_content=Ad%20g roup%20%231
Citera
2026-03-04, 22:40
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Så länge kragen sitter bra och inte kan åka av och så länge katten har ett normalt beteende behöver du inte alls vara hemma med katten. Det räcker vanligtvis att vara hemma första dagen.
Citera
2026-03-05, 06:37
Medlem
När jag läste titeln tänkte jag först att:

"Klart du kan vara hemma med din katt när du är nykastrerad"!

Håller på att vakna...
Citera
2026-03-05, 07:20
Medlem
Cindells avatar
Lämna inte katten ensam med en tratt.

Jag vaknade mitt i natten en gång av ett himla oväsen. Då hade min katt lyckats fastna med underkäken under basen på tratten, och hennes mun var på vid gavel. Hon kunde inte stänga munnen och hade panik. Jag fick av tratten på två röda.
Senast redigerad av Cindell 2026-03-05 kl. 07:27.
Citera
2026-03-05, 07:50
Medlem
Istället för snöret som följer med tratten så använde jag halsdelen av ett kattkoppel. Det är både säkrare och stabilare än snöret. Fungerar hur bra som helst. Tycker det låter extremt överbekymrande att övervaka katten 24/7. När jag kom hem från jobbet plus någon gång till tog jag av tratten och kliade den samt lät den tvätta sig. Men då fullt övervakad så att den inte kom åt såret/stygnen.
Citera
2026-03-05, 07:55
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
När jag läste titeln tänkte jag först att:

"Klart du kan vara hemma med din katt när du är nykastrerad"!

Håller på att vakna...

Samma här. Trodde TS blivit av med kulorna.
Citera
2026-03-05, 08:38
Medlem
Finns kläder som är snällare mot katten och inte lika farligt som tratt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem