2026-03-04, 18:46
Medlem
rovmuns avatar
Hur kan det gått till? Har de inte olika energikällor eller förlitar sig de på en och samma. Vissa delar borde väl har el? Eller någon som smällt alla. Inga som har solceller?

Detta enligt alla medier nu
Citera
2026-03-04, 19:06
Medlem
JustTrollings avatar
Ett elnät måste alltid var i perfekt balans, lika mycket el som tas ut ur nätet måste tillföras nätet. Tar man bort viss tillförsel, t.ex. genom att ett större kraftverk slutar leverera, så kan hela nätet falla.

I det här fallet skulle det kunna röra sig om allt från iransk attack på ett kraftverk, en cyberattack, vanlig tekniskt fel, o.s.v., till att någon klant tycker på fel knappar.
Citera
2026-03-04, 19:09
Medlem
ABBORREs avatar
Nja, pratade med några vänner i Mansour, de va full fart, inget strömavbrott där inte
Citera
2026-03-04, 19:13
Moderator
rotadents avatar
El, VVS och bygg --> Stadsplanering, infrastruktur och arkitektur
/Moderator
Citera
2026-03-04, 19:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
Nja, pratade med några vänner i Mansour, de va full fart, inget strömavbrott där inte
Det låter lite märkligt med strömavbrott i ett helt land med hyfsat fungerande infrastruktur. Vilket jag utgår ifrån att Irak bör ha.

Man undrar ibland hur mycket man läser som kan vara fejknews.
Citera
2026-03-04, 19:26
Medlem
YouNailedIts avatar
Det spekuleras att Iran strypt gasleveranserna till Bagdad som genererar huvuddelen av Iraks ström.
Senast redigerad av YouNailedIt 2026-03-04 kl. 19:33.
Citera
2026-03-04, 19:28
Medlem
JustTrollings avatar
Ryktas att det kan vara fel på kraftverken i Baiji ungefär 20 mil från Bagdad. Men ingen vet såklart. Det är i så fall två stora gaskraftverk.
Meanwhile, Kurdistan24 correspondent Dilan Barzan reported from Baghdad that sources indicate a potential incident at one of the power stations in Baiji, though this has not been officially confirmed.
https://www.kurdistan24.net/en/story/898016/iraq-faces-nationwide-power-outage-as-authorities-investigate-cause
Citera
2026-03-04, 20:41
Medlem
discofunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvMedTofflorna
Det låter lite märkligt med strömavbrott i ett helt land med hyfsat fungerande infrastruktur. Vilket jag utgår ifrån att Irak bör ha.

Man undrar ibland hur mycket man läser som kan vara fejknews.

Med tanke på att i princip hela Spanien och delar av Portugal blev strömlöst under 2025 så låter det ju inte helt otroligt.
Citera
2026-03-04, 20:49
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Detta enligt alla medier nu

Alla medier? Och du kan inte källhänvisa till en enda?
Citera
2026-03-04, 22:01
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Alla medier? Och du kan inte källhänvisa till en enda?

När flera skriver nyheter lett flöde så går det ej direktlänka men nu finns det text på aftonbladet
Citera
2026-03-04, 22:06
Medlem
JustTrollings avatar
A spokesperson for ⁠the Ministry of Electricity said the power system shutdown ​was a technical incident caused by a sudden drop ​in gas supplies to the Rumaila gas-fired power plant in Basra province.

The drop led to a rapid loss of 1,900 megawatts, ​the spokesperson said, adding that work was under way ​to restore power gradually.
https://www.reuters.com/business/energy/iraq-suffers-power-grid-blackout-due-technical-fault-2026-03-04/
Citera
2026-03-04, 22:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av discofunk
Med tanke på att i princip hela Spanien och delar av Portugal blev strömlöst under 2025 så låter det ju inte helt otroligt.
Det har jag missat. Som sagt jag kan typ nada gällande utrikes och är nöjd om jag hänger med i det som är inrikes.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in