2026-03-04, 17:14
Medlem
Batagares avatar
Den 4 mars 2026, mitt under Iran-konflikten 2026, sände Dena ett nödanrop klockan 05:08 (UTC+05:30), 40 nautiska mil (74 km; 46 mi) utanför kusten från Galle, Sri Lanka. Fartyget sjönk innan de lankesiska räddningsstyrkorna nådde området. Sri Lankas flotta inledde en räddningsinsats där 32 räddade sjömän skickades till Karapitiya-sjukhuset. Över 140 besättningsmedlemmar rapporterades saknade och 78 skadades. Amerikanska tjänstemän bekräftade den 4 mars att Dena hade sänkts av en ubåt i USA:s flotta med en Mark 48-torped.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sinking_of_IRIS_Dena

Vilken Ubåt var det som utförde insatsen ?
Senast redigerad av Batagare 2026-03-04 kl. 17:21.
Citera
2026-03-04, 17:17
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Den 4 mars 2026, mitt under Iran-konflikten 2026, sände Dena ett nödanrop klockan 05:08 (UTC+05:30), 40 nautiska mil (74 km; 46 mi) utanför kusten från Galle, Sri Lanka. Fartyget sjönk innan de lankesiska räddningsstyrkorna nådde området. Sri Lankas flotta inledde en räddningsinsats där 32 räddade sjömän skickades till Karapitiya-sjukhuset. Över 140 besättningsmedlemmar rapporterades saknade och 78 skadades. Amerikanska tjänstemän bekräftade den 4 mars att Dena hade sänkts av en ubåt i USA:s flotta med en Mark 48-torped.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sinking_of_IRIS_Dena

Lite oklar frågeställning i tråden, men var det rätt eller fel? Rätt anser jag som håller på de allierade i detta krig och önskar mullorna och dess regim allt ont.
Citera
2026-03-04, 17:22
Medlem
Vad gjorde det där, var de på flykt eller skulle de anfalla något land/mål?
Citera
2026-03-04, 17:29
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Nja va då, kanske är så enkelt att man vill ta lite semester i Sri Lanka,
Citera
2026-03-04, 17:30
Medlem
Citat:

Enda anledningen för en Iransk fregatt att vara i medelhavet är väl att anfalla Israel eller understödja attacker mot Israel av Hizbollah eller liknande. Givet det och att Israel har hela 6 ubåtar så tänker jag att det var en av dem.
Citera
2026-03-04, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Enda anledningen för en Iransk fregatt att vara i medelhavet är väl att anfalla Israel eller understödja attacker mot Israel av Hizbollah eller liknande. Givet det och att Israel har hela 6 ubåtar så tänker jag att det var en av dem.
Sri Lanka ligger utanför Indien och inte i Medelhavet. Men det finns säkert någon USA-bas i närheten.
Citera
2026-03-04, 17:33
Medlem
US media är snabba med att konstatera att det är första torpedsäkning av ftg sedan 1945.

Av USA ja - Britterna sänkte stort fartyg under falklands kriget med torpeder. (1982?)
Citera
2026-03-04, 17:35
Medlem
Citat:
Sri Lanka ligger utanför Indien och inte i Medelhavet. Men det finns säkert någon USA-bas i närheten.

Shit, jag läste Cypern någonstans.
Edit: Eller åtminstone trodde mig läst det
Citera
2026-03-04, 17:37
Medlem
Batagares avatar
Citat:

Sri Lanka, är en östat i Sydasien, belägen sydöst om Indien. Sri Lanka har drygt tjugo miljoner invånare och består av en stor tropisk ö (oftast kallad Ceylon) samt ett antal småöar.
Citera
2026-03-04, 17:39
Medlem
Batagares avatar
Citat:

Fartyget rapporterades vara på väg tillbaka från International Fleet Review 2026 och den gemensamma övningen MILAN som hölls i Visakhapatnam, Indien.
Citera
2026-03-04, 17:46
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Vita huset publicerar klipp på fartygssänkningen

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-iran-och-konflikten-med-usa-och-israel?inlagg=c0331ae00b44d8cceae3a9adc53ac4d4
Citera
2026-03-04, 17:52
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-iran-och-konflikten-med-usa-och-israel?inlagg=c0331ae00b44d8cceae3a9adc53ac4d4
Står det redan i brand innan det smäller eller är det något annat som är väldigt varmt och ser ut som flammor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in