2026-03-04, 23:37
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Att man fysiskt klickar med trackpaden känns lite B.

https://youtu.be/TWhyXBthYQQ?si=AYL8qh1eMiyyCWKB&t=87
Det har man kunnat i över tio år.
Citera
2026-03-05, 00:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
5500 kr + 25% moms blir 6875 kr. Lägg på diverse tullar och marginaler för svenska Apple så är det så det blir. Inget unikt för just den här produkten.

Jag är ganska sugen på en Neo, den ligger bra i pris. Använde en MacBook 12” i ett par år, den modellen som kom 2016 nånting och den var sjukt smidig. Den här tänker jag motsvarar den modellen.
betalar de inte moms i usa?
Citera
2026-03-05, 07:44
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet

Priset i USA visas utan moms. Det är därför det skiljer sig så mycket mot priset i Sverige. Det är olika momssatser beroende på i vilken delstat man handlar i, så momsen läggs på i efterhand.
Citera
2026-03-05, 07:50
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet

De har ingen federal moms men de flesta delstater har delstatsmoms och lokal moms. Genomsnittsmomsen totalt är 7,5%. Amerikaner tror man driver med dem när man säger att vi har 25% moms.

https://en.wikipedia.org/wiki/File:State_Sales_Taxes.webp
Senast redigerad av DenverAirport 2026-03-05 kl. 08:32.
Citera
2026-03-05, 09:17
Medlem
sk33s avatar
Barnen har fått Chromebooks i skolan. Herregud sånt skräp. Kassa skärmar, bulkiga, plastigt tangentbord, dålig styrplatta, slö CPU och integrerad GPU.

Den här Macbooken är säkert 10x bättre för bara 2x högre pris.

Det är inte Chromebook i sig som koncept jag har något emot. Men jag blir fan förbannad när barnen ska sitta framför lågupplösta skärmar och dåliga styrplattor. I-landsproblem, de är ju "gratis" utlånade? Jodå, men de är för dåliga. Likaså är billiga PC också rätt kassa.

Vi har flera Macbook Pro och kommer inte att skaffa den här. Men om man inte förstår att den här har hittat en nisch så bör man tänka igen. Den här konkurrerar inte med Macar folk redan har. Den här konkurrerar med Chromebooks och PC som kör mobila CPUer från AMD och Intel. Och då vinner Apple på allt förutom spel. Och för spel krävs ändå en laptop med 5060 och uppåt, då snackar vi inte 7000-8000kr längre.
Citera
2026-03-05, 10:33
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sk33
Barnen har fått Chromebooks i skolan. Herregud sånt skräp. Kassa skärmar, bulkiga, plastigt tangentbord, dålig styrplatta, slö CPU och integrerad GPU.

Nya datorer oavsett logo är ofta 10x bättre än gamla.. Jämfört med de datorer under 7000:- som släpps idag är det neo:n som har - Kass skärm, plastigt dåligt tangentbord, dålig styrplatta, slö CPU, och mindre minne än de flesta moderna telefoner, och integrerad GPU. Tänk på att de byggt en dator kring en gammal telefon-processor(A18) or snålat på allt viktigt som CPU,Minne,tangentbord, usb-c, skärm osv.. Inte ens tangentbords-backlight..för att hålla sina 40% marginaler... Men köp en du... världen är fri :-.)
Citera
2026-03-05, 10:50
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Måste säga att jag tycker Apple är riktigt snåla som skippar bakgrundsbelyst tangentbord på Neo-datorn. Det borde vara en basic feature dessa dagar som varje dator borde ha oavsett billig eller dyr dator.
Citera
2026-03-05, 10:56
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sk33

Det är inte Chromebook i sig som koncept jag har något emot. Men jag blir fan förbannad när barnen ska sitta framför lågupplösta skärmar och dåliga styrplattor. I-landsproblem, de är ju "gratis" utlånade? Jodå, men de är för dåliga. Likaså är billiga PC också rätt kassa.

Vi har flera Macbook Pro och kommer inte att skaffa den här. Men om man inte förstår att den här har hittat en nisch så bör man tänka igen. Den här konkurrerar inte med Macar folk redan har. Den här konkurrerar med Chromebooks och PC som kör mobila CPUer från AMD och Intel. Och då vinner Apple på allt förutom spel. Och för spel krävs ändå en laptop med 5060 och uppåt, då snackar vi inte 7000-8000kr längre.
Det beror nog på att kidsen har fått 2000 kronors Chromebooks istället för några som är dugliga. Det finns alldeles utmärkta Chromebooks men med tanke hur försiktiga barn är med saker som inte är deras.
Citera
2026-03-05, 11:21
Medlem
esprit21s avatar
Om man inte är en gamer känns det som att nästan vilken dator som helst funkar för det mesta.
Citera
2026-03-05, 11:27
Avstängd
Som vanligt från Apple släpper de en överprisad och värdelös produkt.
Citera
2026-03-05, 11:36
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esprit21
Om man inte är en gamer känns det som att nästan vilken dator som helst funkar för det mesta.
Det är lite det som är hemligheten. Har du inte särskilda behov, så funkar i stort sett vilken dator som helst. Nästan ingen behöver en MacBook.
Citera
2026-03-05, 12:09
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det är lite det som är hemligheten. Har du inte särskilda behov, så funkar i stort sett vilken dator som helst. Nästan ingen behöver en MacBook.

Jag köpte nyligen en ny HP för 6000 kr. Bra på pappret. 16 GB ram, Raytheon 7, inte OLED skärm men full HD blabla. Jag hatade den. Burkigt ljud, blev asvarm direkt, fick ont i huvudet av bilden, fläkten lät som en hårfön, kasst tangentbord. Som tur var hade den aktuella återförsäljaren öppet köp även efter man hade testat den så jag blev av med skiten och fick alla pengar tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in