2026-03-04, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Nu var det dock inte 5000 utan 8000 kr.

8000 kr är ett steg upp från den värsta plastskiten på Elgiganten.

Att slippa Windows har blivit betydligt enklare nu för tiden, speciellt för den hör målgruppen där de flesta mest kommer att använda en webbläsare. Däremot är inte samma demografi typiska Linux-användare även om de förmodligen skulle trivas bra i t ex Fedora med Gnome som DE (Desktop Environment).

Jag påstod inte att neon kostade 5 lax, vad neo kostar står i OP och är ett hår under 8 lax.

Jag tror Neo är ett bra alternativ till plast-möget med Windows för 5 lax.

Sen tror jag att denna kunden inte drar igång en ominstallation till Linux
, utan vill verkligen ha något som funkar out the box.
Citera
2026-03-04, 19:28
Medlem
hallonyoghurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossadNews
Håller med.. men varför betala 6000-7000 för nåt som inte är värt hälften, när det redan finns bättre/billigare.
De plastiga Acer och Asus datorerna man hittar för ett lägre pris har nästan alltid urusel batteritid. Det är sannolikt inte ett problem för denna maskin eftersom den drivs av ett mobilchip. Så jag håller inte alls med om att det inte skulle finnas en marknad för denna maskin och att den kategoriskt skulle vara ett dåligt köp. Ända sedan M-processorerna kom så har jag kört Mac helt uteslutande mycket på grund av att jag kan köra datorn en hel arbetsdag utan att ladda. Sjukt trevligt om man flyger eller om man känner för att sätta sig någon annanstans än hemmet.

Önskar så klart att det fanns vettiga alternativ då jag föredrar Linux över macOS, men Apples hårdvara är best in class på laptops sedan man fimpade Intel.
Citera
2026-03-04, 19:37
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Lite tråkigt att den kostar 599 dollar (5500 kr) i USA men 8000 kr här.

5500 kr + 25% moms blir 6875 kr. Lägg på diverse tullar och marginaler för svenska Apple så är det så det blir. Inget unikt för just den här produkten.

Jag är ganska sugen på en Neo, den ligger bra i pris. Använde en MacBook 12” i ett par år, den modellen som kom 2016 nånting och den var sjukt smidig. Den här tänker jag motsvarar den modellen.
Citera
2026-03-04, 19:40
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Apple har precis presenterat Macbook Neo, en ny bärbar dator som görs tillgänglig i färgerna silver, rosé (rosa), citrus (gul) och indigo (blå). Den högupplösta retinaskärmen är på 13 tum och saknar den så kallade flärpen som finns på Apples andra bärbara datorer. I övrigt erbjuds en webbkamera på 1080p, dubbla portar för usb-c och ett hörlursuttag. För att få ner priset har Apple valt att använda A18 Pro, ett chipp som tidigare har använts i Iphone 16 Pro.

Priset för Macbook Neo börjar på 7 995 svenska kronor med 256 gigabyte lagring.
https://www.apple.com/se/macbook-neo/

Diskutera Macbook Neo.
Tycker inte det är så billigt. MBA M1 när den släpptes kostade runt 10 lax, DET var billigt.
Citera
2026-03-04, 19:43
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Aftonbladet
Fult typsnitt på "Hej, Neo". Steve Jobs spöke does not approve.

Första jag tänkte på också, jisses vilket bottennapp.
Citera
2026-03-04, 19:51
Medlem
Skriv in dig på en högskola så brukar det bli runt en tusenlapp i rabatt.

Personligen tror jag minnet är problemet, hade nog föredragit i vart fall 16gb.
Citera
2026-03-04, 20:00
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallonyoghurt
De plastiga Acer och Asus datorerna man hittar för ett lägre pris har nästan alltid urusel batteritid. Det är sannolikt inte ett problem för denna maskin eftersom den drivs av ett mobilchip. Så jag håller inte alls med om att det inte skulle finnas en marknad för denna maskin och att den kategoriskt skulle vara ett dåligt köp. Ända sedan M-processorerna kom så har jag kört Mac helt uteslutande mycket på grund av att jag kan köra datorn en hel arbetsdag utan att ladda. Sjukt trevligt om man flyger eller om man känner för att sätta sig någon annanstans än hemmet.

Önskar så klart att det fanns vettiga alternativ då jag föredrar Linux över macOS, men Apples hårdvara är best in class på laptops sedan man fimpade Intel.
Du missar att Apple faktiskt snålade rejält med batteristorleken i MacBook Neo, trots att de använder ett mobilchip (A18 Pro). Bara ca 11 timmars video med dålig ljusstyrka enligt testare.

I princip alla nya Ryzen AI-, Intel Core Ultra- och Snapdragon X-baserade Windows-laptops (utan diskreta GPU:er) kör minst lika länge, och många klart längre. Asus, Acer, MSI och framför allt Lenovo har höjt både byggkvalitet och batteritid rejält de senaste åren. Det är inte längre samma "plastiga skräp med 4 timmars batteritid" som du verkar ha i huvudet.

Verkligheten har förändrats sedan M1/M2-tiden. Det finns idag riktiga alternativ som kombinerar bra batteritid med betydligt bättre uppgraderingsmöjligheter och framför allt Linux-stöd. På en vanlig Ryzen- eller Intel-dator installerar du Linux på 10 minuter och kan köra maskinen i många år till med säkerhetsuppdateringar. På en A18-baserad Neo är det betydligt mer osäkert om det ens går vettigt.
Citera
2026-03-04, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossadNews
Att den "lär sälja som smör" betvivlar jag inte ett ögonblick.. Den har ju flera "färger".. räcker väl som köpkritera för de mest korkade köpgruppen? Skärmen är dock usel.. Vilken billig laptop med oled i de prisklasserna är 100ggr bättre. vad är "vardagsanvändning"? jämför t.ex. med https://www.inet.se/produkt/1977284/asus-vivobook-15-oled-d1505-ryzen-5-16gb-512gb

Tveksamt va? Är det inte Windows på en sån?
Citera
2026-03-04, 20:34
Medlem
hieroboams avatar
Jäklar vad apples marknadsföring har gått ner sig. Suddigt typsnitt, reklam för någon netflix-serie, maskinöversatt text.
Men produkten verkar bra, perfekt för alla iPhone-användare som vill ha en dator för internet och word. Tonårsflickor som behöver en första dator till gymnasiet et. c..
Hade sålt som smör om den kom ut innan man kom på att det kanske inte är så bra att fritera barns hjärnor med skärmar.
Citera
2026-03-04, 20:45
Medlem
Karmans avatar
Tror ändå det är ganska smart av Apple. Alla behöver inte en superdator och man köper in sig i den berömda Apple-sfären, kan enkelt koppla upp sin Iphone som nästan alla verkar ha etc. Tror faktiskt folk tycker det kan vara värt ett par lusentappar extra. Fina färger också.
Citera
2026-03-04, 22:55
Medlem
DenverAirports avatar
Att man fysiskt klickar med trackpaden känns lite B.

https://youtu.be/TWhyXBthYQQ?si=AYL8qh1eMiyyCWKB&t=87
Citera
2026-03-04, 23:02
Medlem
Det här känns ju tyvärr rätt värdelöst med tanke på att MacBook air brukar gå att finna för 10-12k.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in