2026-03-04, 14:18
Medlem
"Tusen kronor i kontanter hemma per vuxen är Riksbankens nya rekommendation, som utfärdas med hänvisning till ”det försämrade omvärldsläget”.

Nästan sex av tio hushåll behöver fylla på ”krigskassan” för att nå upp till denna nivå.

Fungerande Swish i mobilen och betalkort från två olika nätverk rekommenderas också. Men hur mycket bankmedel hushållen bör ha tillgång till digitalt eller med fysiska korttransaktioner har Riksbanken inte tagit ställning till, enligt Bunge.

Riksbanken vill även se att hushållen använder kontanter med jämna mellanrum för att hålla i gång kontantsystemet, men de säger inte hur ofta det bör göras.

– Det finns ju de som använder kontanter dagligen. Jag tycker minst en gång i månaden låter bra, men vi har ingen särskild rekommendation, säger Bunge.
"

1000*10 milj?

10 miljarder som bara ska ligga i lådan och skvalpa räntefritt?
Citera
2026-03-04, 14:18
Medlem
https://www.sydsvenskan.se/ekonomi/riksbanken-dags-att-fylla-pa-med-kontanter/
Citera
2026-03-04, 14:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Piiip
"Tusen kronor i kontanter hemma per vuxen är Riksbankens nya rekommendation, som utfärdas med hänvisning till ”det försämrade omvärldsläget”.

Nästan sex av tio hushåll behöver fylla på ”krigskassan” för att nå upp till denna nivå.

Fungerande Swish i mobilen och betalkort från två olika nätverk rekommenderas också. Men hur mycket bankmedel hushållen bör ha tillgång till digitalt eller med fysiska korttransaktioner har Riksbanken inte tagit ställning till, enligt Bunge.

Riksbanken vill även se att hushållen använder kontanter med jämna mellanrum för att hålla i gång kontantsystemet, men de säger inte hur ofta det bör göras.

– Det finns ju de som använder kontanter dagligen. Jag tycker minst en gång i månaden låter bra, men vi har ingen särskild rekommendation, säger Bunge.
"

1000*10 milj?

Du förlorar 10:- på ett år. Vill du inte hellre ha beredskap. Jag har alltid 25000:- hemma.

Dessutom finns det fortfarande runt 4 miljarder i utgångna sedlar, som folket i detta land glömt lösa in.
Citera
2026-03-04, 14:52
Medlem
Finns det betalkort utan avgift? Tänker fan inte betala för att ha ett till.
Citera
2026-03-04, 14:55
Avstängd
StorFetAnkas avatar
Vad menar du med ränta, finns ju ingen ränta på Svenska banker idag, å har man inga skulder så ska bankmaffian dessutom ha betalt bara för privilegiet att ha konto. Då ryker 1000:-/år i avgifter. Bättre att stoppa dom pengarna i madrassen så får man ha dem kvar.
Citera
2026-03-04, 15:13
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Errrror
Bensinkorten är gratis. Preem MC och OKQ8 Visa har jag, Man får en liten fee också för det man handlar 0,5% tror jag det är nu, blir 150-200kr var tredje månad. Ja, det går handla med dem överallt där de tar MC/Visa.

Trodde jag alla viste?
Citera
2026-03-04, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Errrror
Massa kort utan avgifter. Har tre olika om det skulle krångla.
Citera
2026-03-04, 15:31
Medlem
Börja använda kontanterna också och lämna de kontantfria butikerna så att butikerna lär sig att de bör ta kontanter för att inte förlora kunder.

Annars hjälper det ju inte att ni har kontanter på fickan om alla butiker vägrar ta emot dessa.
Citera
2026-03-04, 15:37
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Hur långt kommer man med 1000kr per vuxen?
Jag skulle säga att ska man bara handla mat för två vuxna så är de pengarna slut på straxt över en vecka.

Vi är två vuxna och handlar för mellan 1000-1500kr/vecka. Äter den mesta lunchen hemma eller matlåda hemifrån.
Citera
2026-03-04, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Piiip

"

1000*10 milj?

Frågan är var man ska betala med kontanter någonstans? Blir systemet hackad så funkar ju inte kassan heller på många ställen. Dessutom måste ju kravet på kassaapparat uppdateras. För en mindre verksamhet blir det alldeles för dyrt att hantera kontanter.
Citera
2026-03-04, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Hur långt kommer man med 1000kr per vuxen?
Jag skulle säga att ska man bara handla mat för två vuxna så är de pengarna slut på straxt över en vecka.

Vi är två vuxna och handlar för mellan 1000-1500kr/vecka. Äter den mesta lunchen hemma eller matlåda hemifrån.
Det slog mig också
Bäst är ju att redan ha preppermat hemma
Man är väl rädd att säga det och att folk köper slut i butikerna
Citera
2026-03-04, 15:53
Medlem
Vansterpartiets avatar
Som att dagens Sverige skulle vara civiliserat om en "krigskassa" skulle behövas. Det börjar nog plundras efter några timmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in