2026-03-04, 12:15
Medlem
Vi som har åldern inne minns mycket väl motståndet mot Irakkriget 2003 och hur extremt många som sökte sig till gator och torg då. Ni som är lite yngre minns säkerligen mobiliseringen kring Ukraina 2022, eller varför inte demonstrationerna för Palestina eller BLM. Alla dessa samlade extrema folkmassor eller var regelbundna över långa tidsspann. Sociala medier fylldes med solidaritetsinlägg och folk i allmänhet pratade om dessa saker runt kaffeborden.

Men denna gång, när USA och Israel angriper Iran är det ändå ganska lågt engagemang, åtminstone vad jag noterat. De enda som verkar bry sig är de mest inbitna vänsteranhängarna och Palestinaaktivister, men bland övriga verkar intresset inte sträcka sig längre än att sitta och följa detta via nyhetsmedier utan att folk direkt tagit ställning till ena eller andra sidan.

Visst, detta är min subjektiva uppfattning och måste inte vara en absolut sanning. Men om vi ändå utgår från detta, vad beror det på? Varför får inte Iran lika mycket stöd som exempelvis Palestina, Irak eller Ukraina?
Citera
2026-03-04, 12:21
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Vi som har åldern inne minns mycket väl motståndet mot Irakkriget 2003 och hur extremt många som sökte sig till gator och torg då. Ni som är lite yngre minns säkerligen mobiliseringen kring Ukraina 2022, eller varför inte demonstrationerna för Palestina eller BLM. Alla dessa samlade extrema folkmassor eller var regelbundna över långa tidsspann. Sociala medier fylldes med solidaritetsinlägg och folk i allmänhet pratade om dessa saker runt kaffeborden.

Men denna gång, när USA och Israel angriper Iran är det ändå ganska lågt engagemang, åtminstone vad jag noterat. De enda som verkar bry sig är de mest inbitna vänsteranhängarna och Palestinaaktivister, men bland övriga verkar intresset inte sträcka sig längre än att sitta och följa detta via nyhetsmedier utan att folk direkt tagit ställning till ena eller andra sidan.

Visst, detta är min subjektiva uppfattning och måste inte vara en absolut sanning. Men om vi ändå utgår från detta, vad beror det på? Varför får inte Iran lika mycket stöd som exempelvis Palestina, Irak eller Ukraina?
Om min Iranske kompis inte ljuger så dog alla hans syskon under de demonstrationer som precis varit där muslimska regimen just dödat 10 000 tals av sina egna medborgare.
Än värre, de som var skadeskjutna av muslimska regimen, sökte sig till sjukhus, där blev de skjutna igen så att de säkert avled. Många låg därför hemma med skottskador av rädsla för den muslimska regimen, många avled i stora plågor.
Citera
2026-03-04, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Om min Iranske kompis inte ljuger så dog alla hans syskon under de demonstrationer som precis varit där muslimska regimen just dödat 10 000 tals av sina egna medborgare.
Än värre, de som var skadeskjutna av muslimska regimen, sökte sig till sjukhus, där blev de skjutna igen så att de säkert avled. Många låg därför hemma med skottskador av rädsla för den muslimska regimen, många avled i stora plågor.
Och av den anledningen är det väldigt märkligt att folk som annars är enormt aktiva i att anse sig vara humanister inte reagerar lika starkt nu, eller tidigare för den delen då Irans regim mördade sina egna.
Citera
2026-03-04, 12:39
Medlem
henrikos avatar
Dom äter väl knappt nu, så dom orkar väl varken arbeta eller protestera.
Citera
2026-03-04, 12:47
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Dom äter väl knappt nu, så dom orkar väl varken arbeta eller protestera.

De hoppar över lunchen, frukost och middag är inga problem att hinna äta innan solen gått upp eller när solen gått ner.

Man dör inte eller blir helt orkeslös av att hoppa över ett mål mat om dagen i en månad.
Citera
2026-03-04, 12:52
Medlem
grungewhores avatar
Irans situation är lite annorlunda än tidigare, eftersom demonstranter och engagemang, särskilt på vänsterkanten, bygger på svartvitt tänkande.

Irak så var USA djävulens imperialister. Ukraina så mobiliserar folk sig mentalt mot djävulens Putin. Palestinafrågan handlar främst om djävulens judar.

Iran är i vänsterns narrativ en bastion mot judarna och imperialisterna. Så när Irans befolkning inte vill leva under förtryck så uppstår syntax error. Ni plågas, men det är ju för en god sak. När så Irans befolkning visar tacksamhet mot sina befriare, djävulens judar och imperialister, ja då ryker topplocket. Irans befolkning är inget annat än sionister.
Citera
2026-03-04, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Att folk inte bryr sig om USAs och Israels anfall på Iran, detta handlar om att nästa alla inser detta är ett döfött projekt som än dömt att misslyckas.
Det handlar främst om att USA har inte alls samma globalt ledande roll idag likt för 20-30 år sedan.
Konsekvensen kommer bli att USA tappar ytterligare av den lilla makt man fortfarande har kvar!
Citera
2026-03-04, 13:03
Medlem
FarbrorFredriks avatar
För mig är det att jag inte kan ställa mig bakom någon av dom regimer som är inblandade initialt. Iranska styret är ett rövhål, Israel har sina problem med Palestina och Trump börjar på och bli riktigt uttjatad och en mer tragisk figur för varje minut.

De det är synd om är den Iranska befolkningen, från att vara i en benhård diktatur till ett fullskaligt krig är nog inte underhållande direkt.
Vad kommer hända med de flyktingströmmar som uppkommer på grund av USAs krigshysteri?
Citera
2026-03-04, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFredrik
För mig är det att jag inte kan ställa mig bakom någon av dom regimer som är inblandade initialt. Iranska styret är ett rövhål, Israel har sina problem med Palestina och Trump börjar på och bli riktigt uttjatad och en mer tragisk figur för varje minut.

De det är synd om är den Iranska befolkningen, från att vara i en benhård diktatur till ett fullskaligt krig är nog inte underhållande direkt.
Vad kommer hända med de flyktingströmmar som uppkommer på grund av USAs krigshysteri?
Jag ställer en retorisk fråga till dig nu:
Vilken regim anser du vara värst av dessa tre - USA:s, Israels eller Irans?
Citera
2026-03-04, 13:37
Avstängd
UniktAnvNamns avatar
Demonstraioner från lite olika platser i USA mot kriget i Iran:

Chicago
https://www.youtube.com/watch?v=nGOER2N9rd0

Crowds gather in DC, New York and beyond to denounce Trump’s Iran strikes as an illegal act of war

https://www.theguardian.com/us-news/2026/feb/28/khamenei-killing-protests-us

Demonstrations took place across several US cities following joint US–Israeli strikes on Iran. Protesters voiced opposition to Washington’s involvement

https://www.facebook.com/trtworld/videos/demonstrations-took-place-across-several-us-cities-following-joint-usisraeli-str/1634375124236506/

I USA är motståndet stort, och det demonstreras för fullt mot judarnas krigståg i detta nu på flera platser i landet med ett rekordlågt stöd för invasionen, problemet med Sverige och Svensk bevakning är att mycket är påverkat av exiliranier och deras barn som bara vill se "Tollan" falla till varje pris, denna naiva bild färgar och svensk media vågar inte rapportera objektivt!
Citera
2026-03-04, 13:41
Medlem
Onanikrems avatar
De flesta iranier i Sverige stöder inte islamisterna.
Det finns mycket färre iranier i Sverige än det finns irakier, syrier osv.
Inte ens alla irakier och syrier stöder Irans islamister, shia och sunni. Många kurder avskyr shia eftersom de senare mördat deras landsmän och trosfränder.

Mesta av vänstern är infiltrerade av sunni, därav uteblivna demonstrationer.
Citera
2026-03-04, 13:45
Medlem
ABBORREs avatar
Jag var på Sergels torg idag runt lunch, hade med mig en iransk flagga och skrek slagord om USA och Israel , och ingen jävel brydde sig.
Bedrövligt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in