Citat:
Ursprungligen postat av
JagheterHenrik
Vi som har åldern inne minns mycket väl motståndet mot Irakkriget 2003 och hur extremt många som sökte sig till gator och torg då. Ni som är lite yngre minns säkerligen mobiliseringen kring Ukraina 2022, eller varför inte demonstrationerna för Palestina eller BLM. Alla dessa samlade extrema folkmassor eller var regelbundna över långa tidsspann. Sociala medier fylldes med solidaritetsinlägg och folk i allmänhet pratade om dessa saker runt kaffeborden.
Men denna gång, när USA och Israel angriper Iran är det ändå ganska lågt engagemang, åtminstone vad jag noterat. De enda som verkar bry sig är de mest inbitna vänsteranhängarna och Palestinaaktivister, men bland övriga verkar intresset inte sträcka sig längre än att sitta och följa detta via nyhetsmedier utan att folk direkt tagit ställning till ena eller andra sidan.
Visst, detta är min subjektiva uppfattning och måste inte vara en absolut sanning. Men om vi ändå utgår från detta, vad beror det på? Varför får inte Iran lika mycket stöd som exempelvis Palestina, Irak eller Ukraina?
Om min Iranske kompis inte ljuger så dog alla hans syskon under de demonstrationer som precis varit där muslimska regimen just dödat 10 000 tals av sina egna medborgare.
Än värre, de som var skadeskjutna av muslimska regimen, sökte sig till sjukhus, där blev de skjutna igen så att de säkert avled. Många låg därför hemma med skottskador av rädsla för den muslimska regimen, många avled i stora plågor.