Citat:
Ursprungligen postat av
Snobird
Ja, det det finns ju simultanförmåga. Folk kan hålla på med mer än en sak åt gången... Fast när det gäller problem eller att lösa problem?
Vi kan ju kolla på ett större plan, såsom med nyheter. Just nu är det detta med Iran... Och allt annat har fått skjutas åt sidan. Unkraina? Inte alls lika mycket nyheter om det... Visst rapporteras det om annat men det dominerar inte media på samma sätt.
Och privat? Har ni inte ett problem åt gången som ni löser? Typ visst går det att lösa eller fixa flera saker på en gång, men det är lättare att lösa ett åt gången.
Det kan också kännas överväldigande om det är för mycket på en gång. "Jag vet inte var jag ska börja" säger nog en hel del ibland om de har flera saker att ta tag i.
Så både på ett personligt plan och kanske medialt och politiskt, finns detta med ett problem åt gången. Och det kan ju också användas till att ta fokus från annat. Nu med Iran skrivs det t.ex. mindre om Epstein.
Är det så här tycker ni? Att folk både privat och på större plan helst ägnar sig åt ett problem åt gången? Det finns också ännu en mindre bra sida med det och det är att andra problem kan komma i skymundan. Ta global uppvärmning som av många ses som det enda miljöproblemet. Det är ju inte 100% bra kanske att annat åsidosätts...
Så vad tror och tycker ni om detta?
Butterfly effekt.
Tappar du en metallburk på foten gör det ont medan burken kan ligga kvar på golvet. Tappar du ett duralexglas på foten som splittras kan ditt lilla barn komma springandes och skära upp sig.
Båda scenariona innehåller samma problem för dig och din fot men problemlösningen är olika.
Det jag tänker på i första hand är mina relationer.
Just nu lever jag med en kvinna som är väldigt okomplicerad och de problem vi får är ofta lätta att lösa likt en burk av metall.
Tidigare levde jag med en narcissist och problemen var många. Så här i efterhand har jag förstått att lösningen var enkel och det var att tjäna mer pengar och strypa hennes tillgång till pengar.
Det jag vill komma fram till är att ett problem inte behöver vara en isolerad händelse utan att alla problem man har ofta hänger ihop.
Då tittar vi lite på WW3 som nu pågått i snart tio år.
Jo, redan för tio år sedan hade vi fler väpnade konflikter runt om i världen än vi hade under världskrigen bara att de inte pågick i Europa.
Ryssland och Iran är riktigt uppkäftiga och har bla utövat proxykrig mot Sverige under lång tid.
En av anledningarna till att Ryssland kan fortsätta sitt utmattningskrig mot Ukraina är att de kan kriga utan hjälp av fysiska soldater även om de självklart har marktrupper och flygplan. Men deras övertag i Ukraina är drönarna vilket även är ett hot mot oss.
Nu till the butterfly effekt.
Ryssland köper det mesta av sina drönardelar av just Iran vilket innebär på sikt att en Amerikansk erövring av Iran kommer slå hårt mot Rysslands förmåga att attackera andra länder..