2026-03-04, 00:01
Medlem
Hej,

Tack på förhand för er tid.

Jag är medlem i kyrkan och vill uttrycka min oro över hur min vän har behandlats. Han ifrågasatte ledningen och nekades inträde i kyrkan. En person i ledningen blockerade honom fysiskt vid entrén, vilket jag upplever som både olämpligt och oacceptabelt.

Jag vill också markera att när samma person försöker klappa mig på ryggen eller skaka hand, har jag tydligt sagt att jag inte vill bli rörd eller delta i handskakning. Trots detta respekteras inte mina gränser.

Jag vill veta: är detta beteende förenligt med lagen, eller kan det räknas som ofredande? Jag vill ha en trygg och respektfull miljö, både för mig och för andra medlemmar.

Tack för ert svar.

Vänliga hälsningar,
Citera
2026-03-04, 00:16
Avslutad
Det beror på. Det som är av intresse är om detta hänt flera gånger och personen ignorerat dina uppmaningar till att upphöra med beteendet då kan personen i teorin åka dit för störande kontakter och därmed ofredande.
Citera
2026-03-04, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmileyRuse
Hej,

Jag är medlem i kyrkan och vill uttrycka min oro över hur min vän har behandlats. Han ifrågasatte ledningen och nekades inträde i kyrkan. En person i ledningen blockerade honom fysiskt vid entrén, vilket jag upplever som både olämpligt och oacceptabelt.

Jag vill också markera att när samma person försöker klappa mig på ryggen eller skaka hand, har jag tydligt sagt att jag inte vill bli rörd eller delta i handskakning. Trots detta respekteras inte mina gränser.

Jag vill veta: är detta beteende förenligt med lagen, eller kan det räknas som ofredande? Jag vill ha en trygg och respektfull miljö, både för mig och för andra medlemmar.

Tack för ert svar.

Vänliga hälsningar,
Förstår inte rikigt. Är det din kompis som tar på dig på oönskat sätt, eller han som portade din kompis? Ta upp det med pastorn i senare fallet, och då löser det sig nog.
Blir det obehaligt så kan det vara ofredande, men inom kyrkan löser det ni nog utan annan inblandning.
Citera
2026-03-04, 01:11
Medlem
Är det en frireligiös kyrka du är med i för så beter man sig inte i Svenska kyrkan!
Citera
2026-03-04, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmileyRuse
Hej,

Tack för ert svar.

Vänliga hälsningar,

Kyrkan har rätt att neka en person tillträde till kyrkan(utom när det gäller kyrklig begravningsakt och gravsättning).

Att fysiskt ta på en person som upprepat sagt att de inte vill ha någon fysisk kontakt kan helt klart utgöra ofredande.
Citera
2026-03-04, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
Förstår inte rikigt. Är det din kompis som tar på dig på oönskat sätt, eller han som portade din kompis? Ta upp det med pastorn i senare fallet, och då löser det sig nog.
Blir det obehaligt så kan det vara ofredande, men inom kyrkan löser det ni nog utan annan inblandning.
DDet är min kompis som var portat. han upplever det som obehagligt.
Citera
2026-03-04, 11:25
Medlem
Detta är absolut ofredande
Citera
2026-03-05, 01:25
Medlem
Ja, att begå en fullbordad handskakning mot någons vilja är ett allvarligt brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in