2026-03-03, 21:58
Medlem
Vit-spades avatar
Well. Jag har jobbat på samma arbetsplats i nästan 20 år. De senaste åren har jag känt allt större olust över att gå till jobbet. Jag har nog trott att det var jobbet jag vantrivdes med så till och från har jag sökt andra jobb utan napp och därför blivit kvar.

Så för några veckor sen dök det upp ett jobb, i en helt annan branch jämfört med mitt nuvarande jobb men som jag ändå har viss erfarenhet av (det är en lång historia, jag går inte in på det här då det är ett sidospår). Jag kanske inte ska säga att det var mitt "drömjobb" då det låter klyschigt men det är helt klart ett jobb jag skulle tycka var intressant.

Så jag sökte jobbet, blev kallad till intervju och döm om min förvåning när de förra veckan ringde och sa att jag fick jobbet!

Idag var jag inne på chefens kontor och sa upp mig från mitt nuvarande jobb. Grejen är bara den att nu när jag kommit hem ångrar jag mig nästan. Jag menar, jag har ändå jobbat där i nästan 20 år. Jag trodde ärligt talat att jag skulle bli kvar där fram till pensionen, men som sagt var så har jag inte trivts de senaste åren. Jag inser också när jag tänker på det att det varken är arbetsuppgifterna eller kollegorna jag vantrivts med även om det är en stor arbetsplats så jag har väl inte gillat alla kollegor. Men chefen har varit ett riktigt stolpskott och en anledning till att jag vantrivts. Men vad är det som säger att det blir bättre på mitt nya jobb? Tänk om jag tycker det nya jobbet är ännu värre så har jag bränt mina broar för att komma tillbaka? Jag vet inte om det bara är rädslan för att lämna den arbetsplats jag varit på så länge som spökar.

Ska jag dra mig ur? Grejen är den att jag har ännu inte skrivit på några papper, varken på jobbet där jag slutar eller anställningsavtal på det nya jobbet så än finns der nog möjlighet att backa ur, men då måste det nog ske rätt snart.

Snälla, hjälp mig med råd.
Citera
2026-03-03, 22:01
Medlem
franges avatar
Hur tror du det kommer kännas om du stannar kvar? Tror du det kommer kännas bättre? Känner du verkligen att det jobbet du varit på i 20 år förtjänar att du stannar kvar, när du nu fått ett bättre erbjudande?

Vad har du att förlora - annat än ett jobb du vantrivs med?

Tänk på att du aldrig vinner någonting, om du aldrig köper en lott.
Citera
2026-03-03, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-spade
Men chefen har varit ett riktigt stolpskott och en anledning till att jag vantrivts. Men vad är det som säger att det blir bättre på mitt nya jobb?

Om chefen är dålig på ditt nuvarande arbete så gör du rätt i som byter jobb. Livet är för kort för att jobba för dåliga chefer.

Du ska förstås försöka bilda dig en uppfattning om chefen är bättre på det nya jobbet. Vad fick du för känsla när du var på intervju? Du intervjuar chefen lika mycket som chefen intervjuar dig.

Be att få prata med några av dina blivande kollegor innan du skriver på.
Citera
2026-03-03, 22:20
Medlem
Vad har du att förlora på att ta det nya jobbet? Tjänar du bättre på det nya och har en bra chef så vad finns det som hindrar dig, tryggheten och jobbkompisarna på det gamla jobbet?
Citera
2026-03-03, 22:22
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Det är alltid ett lotteri att byta jobb men personligen tycker jag att det är så utvecklande att jag alltid tyckt det var värt det.

Sen är nya jobb alltid ”svåra” i början så man får inte ge upp.

Nu vet jag inte om du haft samma arbetsuppgifter under alla dina år på jobbet du sagt upp dig ifrån för då kanske det blir en extra svår övergång till det nya. Men det viktiga är att inte ge upp när det känns jävligt. Man kommer in i det mesta till slut.
Citera
2026-03-03, 22:32
Medlem
Vit-spades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laafham

Be att få prata med några av dina blivande kollegor innan du skriver på.

Ingen dum idé faktiskt. Det ska jag nog göra. Tack för tipset.
Citera
2026-03-03, 22:35
Medlem
Vit-spades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Vad har du att förlora på att ta det nya jobbet? Tjänar du bättre på det nya och har en bra chef så vad finns det som hindrar dig, tryggheten och jobbkompisarna på det gamla jobbet?

Jag misstänker att det är en bekvämlighetsfaktor ja. Plus att jag egentligen aldrig har vantrivts med arbetsuppgifterna. Det är annat som gjort att jag vantrivts. Exempelvis att chefen aldrig som jag ser det har visat någon riktig uppskattning för mina arbetsinsatser utan mest gnällt även när det varit obefogat.
Citera
2026-03-03, 22:47
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-spade
Well. Jag har jobbat på samma arbetsplats i nästan 20 år. De senaste åren har jag känt allt större olust över att gå till jobbet. Jag har nog trott att det var jobbet jag vantrivdes med så till och från har jag sökt andra jobb utan napp och därför blivit kvar.

Så för några veckor sen dök det upp ett jobb, i en helt annan branch jämfört med mitt nuvarande jobb men som jag ändå har viss erfarenhet av (det är en lång historia, jag går inte in på det här då det är ett sidospår). Jag kanske inte ska säga att det var mitt "drömjobb" då det låter klyschigt men det är helt klart ett jobb jag skulle tycka var intressant.

Så jag sökte jobbet, blev kallad till intervju och döm om min förvåning när de förra veckan ringde och sa att jag fick jobbet!

Idag var jag inne på chefens kontor och sa upp mig från mitt nuvarande jobb. Grejen är bara den att nu när jag kommit hem ångrar jag mig nästan. Jag menar, jag har ändå jobbat där i nästan 20 år. Jag trodde ärligt talat att jag skulle bli kvar där fram till pensionen, men som sagt var så har jag inte trivts de senaste åren. Jag inser också när jag tänker på det att det varken är arbetsuppgifterna eller kollegorna jag vantrivts med även om det är en stor arbetsplats så jag har väl inte gillat alla kollegor. Men chefen har varit ett riktigt stolpskott och en anledning till att jag vantrivts. Men vad är det som säger att det blir bättre på mitt nya jobb? Tänk om jag tycker det nya jobbet är ännu värre så har jag bränt mina broar för att komma tillbaka? Jag vet inte om det bara är rädslan för att lämna den arbetsplats jag varit på så länge som spökar.

Ska jag dra mig ur? Grejen är den att jag har ännu inte skrivit på några papper, varken på jobbet där jag slutar eller anställningsavtal på det nya jobbet så än finns der nog möjlighet att backa ur, men då måste det nog ske rätt snart.

Snälla, hjälp mig med råd.
Det som är negativt med detta är att vid varsling så är du sist in först ut på det nya jobbet. På det gamla jobbet hade du varit kvar stabilt.

Men vem vill jobba på ett jobb man vantrivs med?
Citera
2026-03-03, 22:54
Medlem
Amazon-mannens avatar
Även om det nya jobbet också visar sig vara bajs, så kommer du en dag ångra dig att du inte tog det där nya jobbet du fick..

Du kommer sitta på ditt nuvarande jobb och bli mer bitter för var dag och tänka på chansen du hoppade över..
Citera
2026-03-03, 23:06
Medlem
Jiiimboohs avatar
Det är nervöst att prova något nytt och det är klart att det är jobbigt att ge upp sin trygghet. Det är naturligt att tveka när du inte vet hur det kommer att bli, men eftersom din nuvarande chef tydligen inte är så bra är chansen god att det kommer bli bättre. Ifall du inte tar chansen kommer du i åratal undra hur livet och karriären hade blivit om du hade tagit jobbet. Backa inte ur nu.
Citera
2026-03-03, 23:15
Medlem
Gridiots avatar
Pröva, och man måste tillåta sig att eventuellt göra misstag. Visar det sig vara fel får du söka annat jobb
Citera
2026-03-04, 02:19
Medlem
laughingducks avatar
Man ångar bara det man inte gör .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto