2026-03-03, 19:10
Bannlyst
2,9 miljoner invandrare har utländskt bakgrund, har 2 utrikesfödda föräldrar

1,2 miljoner invandrare har sysselsättning

Betyder det bör vara lucka mellan 1,2 miljoner utrikesfödda har syssselsättning till 2,9 miljoner med utländskt bakgrund blir då 1,7 miljoner invandrare, vad gör dom? Hur är det fördelat?`

Finns det statistik på hur många invandrare med utländskt bakgrund har sysselsättning?

Eller är det 1,2 miljoner invandrare som försörjer 1,7 miljoner invandrare med utländskt bakgrund?

https://www.kunskapsverket.org/artiklar/hur-gar-integrationen

Citat:
Sverige har de senaste decennierna fått en betydande andel invånare med utländsk bakgrund. Cirka 2,9 miljoner människor, eller 27 procent av befolkningen, är födda utomlands eller har två utrikes födda föräldrar.

Citat:
Som en påminnelse bor 2,2 miljoner utrikes födda i Sverige.

Citat:
Av totalt 1,2 miljoner utrikes födda som är sysselsatta
Citera
2026-03-03, 19:28
Medlem
dude2ks avatar
Planerar terrordåd och dylikt?
Citera
2026-03-03, 19:30
Medlem
Sitter på nåt cafe
Citera
2026-03-03, 19:44
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itharz

Betyder det bör vara lucka mellan 1,2 miljoner utrikesfödda har syssselsättning till 2,9 miljoner med utländskt bakgrund blir då 1,7 miljoner invandrare, vad gör dom? Hur är det fördelat?`

Finns det statistik på hur många invandrare med utländskt bakgrund har sysselsättning?

Eller är det 1,2 miljoner invandrare som försörjer 1,7 miljoner invandrare med utländskt bakgrund?

Du räknar fel? Det är en miljon som är utlandsfödda som inte har sysselsättning. Detta inkluderar (i någon mån) barn, men framförallt gamla som ändå inte jobbar. Säg att 75 % av denna miljon är i arbetsför ålder. Då är det är 750 000 utlandsfödda som är arbetslösa. Det är på tok för mycket, men det är inte 1,7 miljoner.

Du kan inte blanda in svenskfödda med utrikes bakgrund, utan att ta fram statistik för deras sysselsättningsgrad - vilket saknades i trådstarten.
Senast redigerad av Enterprise 2026-03-03 kl. 19:46.
Citera
2026-03-03, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Du räknar fel? Det är en miljon som är utlandsfödda som inte har sysselsättning. Detta inkluderar (i någon mån) barn, men framförallt gamla som ändå inte jobbar. Säg att 75 % av denna miljon är i arbetsför ålder. Då är det är 750 000 utlandsfödda som är arbetslösa. Det är på tok för mycket, men det är inte 1,7 miljoner.

Du kan inte blanda in svenskfödda med utrikes bakgrund, utan att ta fram statistik för deras sysselsättningsgrad - vilket saknades i trådstarten.

Ja det blir ju enklare om man tar bara 2,2 miljoner utrikes födda varav 1,2 miljoner har sysselsättning 1 miljon har det inte

Av 2,9 miljoner med utländskt bakgrund är det 2,2 miljoner som är utrikes födda, då bör det vara 700 000 invandrare födda i Sverige 2 utrikes födda föräldrar?
Citera
2026-03-03, 20:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise

Svenskfödda med utrikes bakgrund bör bli 700 000 som är svenskfödda, om man drar av 2,2 miljoner utrikesfödda och 2,9 miljoner med utländskt bakgrund?
Citera
2026-03-03, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itharz

Jag kom till Sverige 2023 jag är invandrare jag jobba med elektriker kan ej tala om för dig om alla andra åkså jobba men jag jobba
Citera
2026-03-03, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaladinUsufAyubid
Jag kom till Sverige 2023 jag är invandrare jag jobba med elektriker kan ej tala om för dig om alla andra åkså jobba men jag jobba

Bra gjort att fixa jobb snabbt!
Citera
2026-03-03, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaladinUsufAyubid

Gick du SFI först eller började du jobba direkt?
Citera
2026-03-03, 22:41
Avslutad
Sänker nivån på den mänskliga potentialen som finns inneboende i folkslag frigjorda från religioner och dylikt trams.
Citera
2026-03-04, 04:59
Medlem
Onanikrems avatar
Om du någon gång åker in till byhålan/stadens centrum ser du rätt många av dem som bara dräller runt och är i vägen. Andra sitter på café eller pizzerian hela dagarna. En del kärringar är hemma och tar han om de 8 osnutna ynglen hon skitit ut.
Citera
2026-03-04, 06:14
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Om du någon gång åker in till byhålan/stadens centrum ser du rätt många av dem som bara dräller runt och är i vägen. Andra sitter på café eller pizzerian hela dagarna. En del kärringar är hemma och tar han om de 8 osnutna ynglen hon skitit ut.

Sen finns det även "kärringar" som verkar jobba och försörja familjen medan man ser männen i familjerna åka/gå runt och hämta sina barn i skolan och förskolan varje dag... Hemmamän verkar det också finnas gott om...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in