2026-03-03, 16:37
Medlem
Just det!

Hur lång tid tar det för en bakterie som jag råkat få på knogen, att förflytta sig från knogen till toppen av mitt finger?

Jag vet att det kan tyckas vara trams, men nu är det så att jag faktiskt vill veta detta. Hur fort förflyttar sig bakterier på huden? I hur många km/h?

Jag brukar ofta peka med knogarna på tex Max burger för att inte få bakterier tex bajsbakterier på fingertoppen. E coli tror jag och kan både leda till endogen och exogen smitta.
Citera
2026-03-03, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danieldahlstrom369
Just det!

Hur lång tid tar det för en bakterie som jag råkat få på knogen, att förflytta sig från knogen till toppen av mitt finger?

Jag vet att det kan tyckas vara trams, men nu är det så att jag faktiskt vill veta detta. Hur fort förflyttar sig bakterier på huden? I hur många km/h?

Jag brukar ofta peka med knogarna på tex Max burger för att inte få bakterier tex bajsbakterier på fingertoppen. E coli tror jag och kan både leda till endogen och exogen smitta.

Det beror väl på vad det är för bakterie det är frågan om? Och andra omständigheter också kan jag tänka mig.

Men varför inte tvätta händerna lite då och då? Det skadar ju inte.
Citera
2026-03-03, 16:45
Medlem
mikaelss avatar
Varför tror du att bakterien vill flytta sig just till fingertoppen? Den vill snarare hitta en skada i din hud så den kan ta sig in i dig. Och den är inte särskilt mobil, det är inte en fästing vi talar om.
https://lakemedelsboken.se/terapiomraden/hud--och-konssjukdomar/hudsjukdomar/bakteriella-hudinfektioner/
Citera
2026-03-03, 16:52
Medlem
Studioworkss avatar
Citat:
Just det!

Menar du hur snabbt enskilda bakterier vandrar likt larver från knogen till fingertoppen?
Att de marscherar fram på kroppen av sig själva?
Det är inte så det fungerar.
Möjligen kan en bakterietyp få fäste på en knoge och föröka sig till de når fingertoppen men det kan inte mätas i km/h, snarare mm/dag. Och de behöver vatten och näring för att göra det.
Citera
2026-03-03, 16:55
Medlem
Citat:
The speed of gliding varies between organisms, and the reversal of direction is seemingly regulated by some sort of internal clock.[2] For example the apicomplexans are able to travel at fast rates between 1–10 μm/s.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gliding_motility

Så om det rör sig om bakteriernas motsvarighet till Usain Bolt kan den masa sig framåt med en hastighet av 10 mikrometer per sekund. Att tillryggalägga 1 cm skulle alltså ta ca 10.000 sekunder eller ungefär 2.5 timme.

Så säg ca ett dygn från krogen till toppen av fingret?
Citera
2026-03-03, 16:58
Medlem
kalkryggars avatar
Exemplet var ju spännande. Just på Max och deras skärm. Allt annat du tar i under dagarna då? Kan du inte peka som vanligt med fingret och sen tvätta av det?

Eller varför inte låta bli att vara nojig över det så du får lite bajsbakterier i dig så kroppen får vänja sig så du när du väl får i dig inte blir sjuk?

Det fungerar inte så att bakterierna sätter igång och börjar vandra runt på kroppen. Se det som att du får lite klet på handen. Kletet stannar där så länge du inte rör det. När du börjar röra vid det genom att komma åt det, gnida etc så kommer det att förflyttas som klet gör.
Citera
2026-03-03, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Varför tror du att bakterien vill flytta sig just till fingertoppen? Den vill snarare hitta en skada i din hud så den kan ta sig in i dig. Och den är inte särskilt mobil, det är inte en fästing vi talar om.
https://lakemedelsboken.se/terapiomraden/hud--och-konssjukdomar/hudsjukdomar/bakteriella-hudinfektioner/

Jag tror inget, jag har ingen aning. Jag vill bara ta reda på om mitt beteende att peka på skärmarna med knogarna är irrationellt. Låt säga att bakterien inte hittar en spricka, och vill leta sig vidare uppåt i hopp om att finna en, hur lång tid tar det. Bakterier är mobila, de kan absolut förflytta sig. Men hur fort, det är frågan.
Citera
2026-03-03, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studioworks
Menar du hur snabbt enskilda bakterier vandrar likt larver från knogen till fingertoppen?
Att de marscherar fram på kroppen av sig själva?
Det är inte så det fungerar.
Möjligen kan en bakterietyp få fäste på en knoge och föröka sig till de når fingertoppen men det kan inte mätas i km/h, snarare mm/dag. Och de behöver vatten och näring för att göra det.

Kan absolut mätas i km/h.
Citera
2026-03-03, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Exemplet var ju spännande. Just på Max och deras skärm. Allt annat du tar i under dagarna då? Kan du inte peka som vanligt med fingret och sen tvätta av det?

Eller varför inte låta bli att vara nojig över det så du får lite bajsbakterier i dig så kroppen får vänja sig så du när du väl får i dig inte blir sjuk?

Det fungerar inte så att bakterierna sätter igång och börjar vandra runt på kroppen. Se det som att du får lite klet på handen. Kletet stannar där så länge du inte rör det. När du börjar röra vid det genom att komma åt det, gnida etc så kommer det att förflyttas som klet gör.

Jag tvättar ofta mina händer. Kanske rent patologiskt tvättande från min sida.
Citera
2026-03-03, 17:16
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studioworks
men det kan inte mätas i km/h, snarare mm/dag

Om något kan mätas i mm/dag kan det också mätas i km/h, bara att mätvärdena blir väldigt mycket mindre.
Citera
2026-03-03, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
https://en.wikipedia.org/wiki/Gliding_motility

Så om det rör sig om bakteriernas motsvarighet till Usain Bolt kan den masa sig framåt med en hastighet av 10 mikrometer per sekund. Att tillryggalägga 1 cm skulle alltså ta ca 10.000 sekunder eller ungefär 2.5 timme.

Så säg ca ett dygn från krogen till toppen av fingret?
Det är ganska snabbt ändå. Men jag hinner nog tvätta händerna innan.
Citera
2026-03-03, 17:19
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Jag tvättar ofta mina händer. Kanske rent patologiskt tvättande från min sida.

Det är nog en större fiende för dig att göra det. Sluta med det.

Lev på ett normalt sätt. Du behöver ju inte ta i massa saker och sen slicka rent händer och fingrar. Men åker du buss, öppnar dörrar och sen gräver med samma fingrar i lösgodispåsen så håller du dig frisk över tid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in