2026-03-04, 10:05
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Var faktiskt sugen på MG5:an när den gick att leasa för 2000 kronor per månad, men insåg att i slutändan var det både billigare och jag fick mer bil för pengarna om jag höll liv i min gamla Mondeo.

Ja gamla bilar blir oftast billigare men MG:n verkar ha varit prisvärd om man var på jakt efter nytt. De få jag vet som har dem verkar nöjda.
Citera
2026-03-04, 10:07
Medlem
Mailmanss avatar
- skärmen känns omodern och har dålig grafik, bla med tydliga ”band” i färgövergångarna och även en layout som känns billig.

Märkligt val när skärmar är så billigt idag.
Citera
2026-03-04, 10:42
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
- skärmen känns omodern och har dålig grafik, bla med tydliga ”band” i färgövergångarna och även en layout som känns billig.

Märkligt val när skärmar är så billigt idag.
Kan vara en 6-bitars panel eller 6-bitars färgdjup. Det kan ge överlag fina färger men just färgövergångar när det är små nyansskillnader från en pixel till nästa blir lidande.
Citera
2026-03-04, 10:50
Medlem
Kinesiksa dammsugare var hackade nu också läste jag
Citera
2026-03-04, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Hade den varit 100k billigare hade den sålt som smör i solsken.

Har EU infört de här senaste 30% kina-bil-tullar det har snackats om nu? i så fall skulle den ha kostat 250k utan, alltså i princip på din sweetspot.
Citera
2026-03-04, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ännu en kinesisk elbil lanseras nu I Sverige och övriga europa.
Det handlar om JAC E30X, en kompakt mindre elbil.

JAC själva verkar inte ens tro att elbilen ifråga blir en försäljningssucce, modellen är typgodkänd för en försäljning på max 1.500 bilar per år på EU's marknad.
Detta innebär att JAC E30X inte behöver uppfylla EU's säkerhetskrav som annars gäller för att få bilarna typgodkända i EU.
Kanske inte det smartaste sättet att ta sig in på europamarknaden?

Elbilen ifråga har nu testats av svensk motorpress:
Bilen anses vara rymlig för sin storlek, och det är i princip det enda positiva.

De negativa punkterna är många och hårda.

- helljus-assistenten fungerar inte och bländar inte av.

- flera knappar har ingen funktion, de bara finns där ändå..

- värmen fungerar uselt, blåser kallt upp till 26 graders inställning, och sedan allt för varmt, går inte att ha lagom temperatur i bilen.

- stolarna känns svampiga och dåliga inställningsmöjligheter, samma gäller för ratten.

- bilen har en billigare fjädring/chassi, vilket gör den ovanligt stötig vid körning.

- den är också törstig på el vid högre hastigheter, ca 3 kWh på motorväg, vilket ger en verklig räckvidd då på endast 17 mil.

- dessutom laddar bilen långsamt, 10-80% anges inte ens, men bör ta knappt en timme på en snabbladdare, 30-80% anges till 40 minuter.

JAC E30X kan nu köpas i Sverige, priset är 334.900 kronor.

Ännu en kinesisk elbil som ingen vill ha här I europa, varför lär de sig inte?
Diskutera ämnet, ge er åsikt.

Länk https://teknikensvarld.expressen.se/test-provkorningar/prov/provkorning-av-jac-e30x-515-kwh/
335k för en elbil är ändå billigt, klart man då får en sämre bil. alla bilar kan inte vara bmw suvar för 1 miljon kronor. svensson ska ju också ha råd att köpa bil

kolla vad honda E kostade när den lanserades 2019: 370k. den har inte ens bakdörrar.
Citera
2026-03-04, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Precis min tes! Därför tror jag nämnda elbil skulle sålt som smör i solsken om den varit 100k billigare.
för 225k? får du ju knappt en hyundai i10 för. så du får knappast en elbil för dom pengarna
Citera
2026-03-04, 15:37
Medlem
jakirosmothers avatar
bara ja som tycker den är snygg?
Citera
2026-03-04, 22:22
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakirosmother
bara ja som tycker den är snygg?
Troligen
Citera
2026-03-04, 22:27
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halteper
Eller Moskovitch ännu längre tillbaks. Runt 1970 tror jag, de som inte stod i varmgarage rostade bort på ett par år. Fanns en försäljare här jag bor som ställde en på display. Hela bilen hade ett jämt lager rost efter mindre än ett år.
Chrysler-Simca importerades till Sverige på 70-talet , en granne till mina föräldrar köpte en sådan .
Den rostade hål på efter en enda vinter fast den stod i carport .
Efter några år fick den skrotas eftersom bakaxeln hade rostat loss

Det importerades mycket skitbilar förut också , inte bara nu ...
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in