Citat:
Ursprungligen postat av
-Gummi-Tarzan-
Så om något ger uttryck för mänskliga känslor och åsikter, så får det "eget liv"? Det är vad du vill diskutera?
Men om den bara är jävligt bra på att härmas då? Det var ju det första testet någon kom på för ai, att man uppnått äkta ai när eller om man inte visste om man kommunicerade med en människa eller en maskin... det sk turing testet.
Det finns förövrigt redan en vedertagen definition på liv du vet... och ai uppfyller inte kraven.
Ja, AI härmas en hel del, men har sett att den närmast kan dra slutsatser om vem man är och hur man fungerar. Till exempel har jag sett att AI kan dra referenser till personliga upplevelser med svar som liknar vad människor sagt till mig tidigare i livet. Använder uttryck som jag använde för längre sen, Kort sagt, som att AI "förstår" vem man är.
Men för att ge ett konkret exempel: Första gången jag frågade CoPilot om varför psykologer och behandlare avråder patienter från att använda AI som terapi, fick jag svaret att AI inte kan ersätta den personliga kontakten man har med en psykolog och att det inte är meningen att man ska använda AI för psykologiska samtal. Andra gången när jag ställde en liknande fråga fick jag svaret att psykologer inte förstår AI:s storhet och kapacitet och att det mycket väl kan komma att ersätta vanlig terapi.