Idag, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
När jag ser rubriken "Ordningsvakt ska ha strypt två män" och efter ett tag inser att det rör sig om att ha tagit strypgrepp på någon så undrar vad som hänt med språkets betydelse här?

I hela mitt liv har "att strypa någon" eller "en person drunknade" betytt att någon avlidit. Numera tycks i nyhetsmedia orden reducerats till att enbart betyda försök till strypning eller nära att drunkna. Även statistiken över drunkningsolyckor tycks avspegla enbart tillbud, inte dödsfall.

Har jag hela livet missförstått dessa ord, eller har språkbruket ändrats?

Börjar inte det här ofta i att rubriker behöver vara korta? "Tog strypgrepp" eller "drunkningstillbud" ryms inte på raden?
Citera
Idag, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gnurgberg
Börjar inte det här ofta i att rubriker behöver vara korta? "Tog strypgrepp" eller "drunkningstillbud" ryms inte på raden?
Definitivt så. På den enbart tryckta tidningens tid var väl de som satte löpet en yrkesgrupp med i någon mån fallenhet att få in både nyhetsessensen och en viss lockande vaghet i de fyra-fem raderna blocktext som redan på avstånd skulle locka till köp. Förhoppningsvis genom att inte uppenbart ljuga eller göra sig skyldiga till förtal. Artikelrubriker ger kanske lite mer frihet att ta ut svängarna, men ändå begränsat. Rullande blänkare på skärm må ge teoretiskt oändlig möjlighet att informera eller fabulera om händelser, men nog är de förbannat svåra att gilla.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in