Citat:
Ursprungligen postat av
T-80U
Men nu påstod ju inte du att man undantagsvis bygger flygplatser næra berg. Du påstod att man aldrig bygger flygplatser eller flygbaser næra berg. Det stæmmer inte.
Det stämmer..Det var principen jag utgick ifrån, men borde formulerat mig tydligare. Men i det här fallet, nej. Man genomför inte sådana tester i liknande geografiska omständigheter. En annan anledning till att man inte bygger sådana platser nära ett berg är att det finns en högre risk för spionage. Vilket också talar för att det var en uppvisningsplats med avsikten att missleda fienden.
En annan sak som jag bör tillägga är att Iran har väldigt många extra landningsbanor för överraskande situationer och irans militär är en av mest snålaste militärer när det kommer till information. Uppvisningar och kapaciteten i ett krig, är två helt olika saker. Iran har inte avsikten att skrämma något land med dessa uppvisningar. Det är en återkommande fråga många ställer om v bristerna i inslagen och varför man visar upp halvfärdiga saker.
Det är för att Iran i nuläget är under hårda sanktioner och lite kraftigare uppvisningar kan politiskt sett skapa problem. Dessutom är det irans högsta ledare som inte tillåter skrämmande uppvisningar i media, eftersom han hela tiden åberopar allt detta i försvarssyfte och inget mer. Det här är alltså, både av kulturella, religiösa och politiska skäl.