Citat:
Ursprungligen postat av
Aramir2
35 000 för en simpel bouppteckning? Det är jävligt stor skillnad vad man man har betalat för för tjänst.
För en enkel bouppteckning, som i TS fall är 35 000 extremt dyrt och då har man blivit lurad.
Det brukar gå på runt 10 000.
Precis som du säger är inte en normal bouppteckning komplicerat eller tidskrävande.
Därför blir det heller inte några större summor om du inte blir lurad.
Och ja jag tror du snackar skit och hittar på för att "stärka" ditt case.
Kan det ske? visst men då är det en scammer, och det lär vara extremt ovanligt. Den typen av jurister blir inte kvar i branschen länge.
Du pratar om prissättning för toppadvokater inom affärsjuridik, då kanske det kan ligga på 2 500kr per mejl men verkligen inte för en vanlig juristfirma när det gäller en enkel bouppteckning.
Det du tycker är fördelen med fb tycker jag är dess största svaghet. Det är extremt mycket felaktig information och väldigt många är extremt fördomsfulla och har en egen agenda för att svartmåla någon grupp, t.ex. jurister i det här fallet eller socialtjänsten som många hatar och ljuger extremt mycket om.
Men nu är det ändå du som ljuger och hittar på om du på riktigt saluför att jurister har en låg timtaxa och ska anses vara en billig tjänst att anlita.
https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/finns-det-ett-maxarvode-for-jurister/
"Det finns ingen uttrycklig maxtaxa för vad en jurist får ta per timme, timtaxan kan variera mellan
1500 -3000 kr/timmen. Advokater följer reglerna för god advokatsed, enligt reglerna om god advokatsed ska arvodet som debiteras ska vara skäligt. Vad som är skäligt beror helt på hur komplicerad och tidskrävande ärendet är."
Nedan har du timtaxan hos familjensjurist som är en av Sverige största inom familjerätt:
https://www.familjensjurist.se/vara-tjanster/bouppteckning/
"Vi debiterar löpande timtaxa (2 090 kr*) och vid ditt första möte med juristen får du en tydligare prisbild som gäller just i ditt fall.
* Priserna gäller på kontor som ägs av Familjens Jurist i Sverige AB. Variationer kan förekomma på våra franchisekontor."
Jag förutsätter att du är insatt i vad löpande timtaxa betyder och innebär i det här sammanhanget!
Du är fri att tro att jag ljuger, men jag har själv varit inblandad i flera dödsbo och har dessutom hjälpt vänner och bekanta som inte orkat sätta sig in i vad det är och hur det går till, så jag har stött på och sett extremt saltade fakturor/kostnadsförslag när det gäller det här, det finns där ute och förekommer, att en skojare inte blir långvarig spelar ingen roll om den enskilde personen råkar ut för skojare!
Från min sida handlar det om upplysning, om du inte är påläst och insatt i vad en bouppteckning är och faktiskt innebär
kan du bli lurad, likaså vid ett arvskifte och speciellt om det blir konflikter och ska till klandertalan m.m. där du som okunnig kan hamna i en nedåtgående spiral av extrema kostnader då du utan kunskap inte kan värdera eller granska fakturor på ett korrekt sätt.
Jurist är en extrem kostnad, speciellt i konflikter och målet ska alltid vara att inte behöva använda jurist p.g.a. kostnaderna, hamnar du i ett läge där du ändå måste anlita jurist p.g.a. ork eller konflikt, då behöver du vara påläst för att förstå processen och vad som är rimligt i det som komma skall för att inte bli lurad eller drunkna i kostnader.
Att du läser saker du blir provocerad av för att de utmanar dina åsikter på flashback får stå för dig, men de flesta är införstådda i att det förekommer ljug och skitsnack, där har du som läsare ett eget ansvar att värdera de åsikter som presenteras och väga resonemang och åsikter mot vad du tror är någorlunda sant eller plocka russinen ur kakan och hitta små guldklimpar här och där.