2026-03-05, 17:37
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Ca 10 000kr är ett ganska normalt belopp för en vanlig bouppteckning av en jurist där det inte finns något speciellt komplicerat.
Mellan komplexitet, där det kanske finns företag och flera fastigheter och olika förskott av arv och liknande så landar det ofta runt 20 000kr.
Är det väldigt komplicerar och stora konflikter mellan arvingarna då kan kostnaderna dra iväg rejält.
Förra året skötte Familjens Jurist en bodelning för en släkting till mig. Var 12 arvingar totalt och en fastighet som skulle säljas. Totala beloppen efter skulder var små.
Kostade ca 9 000kr totalt.

De i tråden som påstår att det kostar 35 000+ för en vanlig bouppteckning är antingen okunniga eller snackar skit.
Folk gillar att ljuga och skrämmas om hur jurister lurar sina klienter på enorma belopp.

Det finns jurister som luras och överfakturerat ovetandes klienter, så att varna och uppmana människor att läsa på och vara införstådda i processen innan den drar igång om man väljer att anlita jurist är bara bra!

Jag känner personligen folk som fått fakturor på 20 000 kr för 10st påbörjade telefonsamtal vid bouppteckningar, så det finns rövhål bland jurister precis som det finns rövhål bland snickare och alla möjliga yrkesgrupper!
Och det kan bli betydligt värre om det blir konflikt inom dödsboet och alla parter anlitar ombud och börjar bråka!

Kul att du har en bra erfarenhet, men det är tyvärr långt ifrån alla!
Citera
2026-03-05, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKontot2025
Okej. Finns det någonting vi kan göra för att minimera skadan utöver att bestrida om de försöker ta för mycket betalt för småsaker?

Man kan säga att ju mer komplicerad arvsfrågan blir desto dyrare blir det och ganska snabbt. Säg att arvstagarna är inte överens, det saknas en förteckning över tillgångar och skulder, det finns någonting som ska säljas eller man har ett otydligt testamente där personer utanför familjen finns med som arvstagare.

Det kan lätt skena upp i 30.000 - 150.000 för helt vanliga arvsfrågor.

För varje liten timme som det ska jobbas med så kostar det, runt 1500 kr i timmen.
Citera
2026-03-05, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Det finns jurister som luras och överfakturerat ovetandes klienter, så att varna och uppmana människor att läsa på och vara införstådda i processen innan den drar igång om man väljer att anlita jurist är bara bra!

Jag känner personligen folk som fått fakturor på 20 000 kr för 10st påbörjade telefonsamtal vid bouppteckningar, så det finns rövhål bland jurister precis som det finns rövhål bland snickare och alla möjliga yrkesgrupper!
Och det kan bli betydligt värre om det blir konflikt inom dödsboet och alla parter anlitar ombud och börjar bråka!

Kul att du har en bra erfarenhet, men det är tyvärr långt ifrån alla!

Jag tror inte på att du känner folk som fått 20k räkningar för 10 påbörjade samtal när det gäller bouppteckning, det låter påhittat och överdrivet.

Det är uppenbart att du har någon form av fördom mot jurister när du påstår att 35 000kr skulle vara ett bästa fall för en simpel bouppteckning.
Det är långt ifrån sanningen då 35 000kr är långt över vad som är snittet för en vanlig bouppteckning.

Sen finns det så klart oseriösa aktörer inom juridiken, precis som i alla yrken och man bör alltid ha koll på pris och hur kostnaderna redovisas, det gäller oavsett om man anlitar en jurist eller en snickare.
Citera
2026-03-05, 21:59
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Citat:
Jag tror inte på att du känner folk som fått 20k räkningar för 10 påbörjade samtal när det gäller bouppteckning, det låter påhittat och överdrivet.

Det är uppenbart att du har någon form av fördom mot jurister när du påstår att 35 000kr skulle vara ett bästa fall för en simpel bouppteckning.
Det är långt ifrån sanningen då 35 000kr är långt över vad som är snittet för en vanlig bouppteckning.

Sen finns det så klart oseriösa aktörer inom juridiken, precis som i alla yrken och man bör alltid ha koll på pris och hur kostnaderna redovisas, det gäller oavsett om man anlitar en jurist eller en snickare.

Du får tro vad du vill, jag har sett fakturor där varje mejl har prissatts till 2500 kr och varje påbörjat samtal legat på 2500 kr, en jurist tar ofta 2000-2500 kr/h och det är ingen ovanlighet med sådana här fakturor, men du får gärna fortsätta tro att jag ljuger!

Om du tycker att 35000 kr på en faktura från en jurist är en galen summa, då har du uppenbarligen inte haft och göra med jurister i någon form!
Med ett arvode på 2500 kr/h kommer du väldigt, väldigt enkelt upp i de summorna, och är du inte försiktigt tippar det väldigt lätt över det!

Det är det här som är fördelen med flashback, människor får presentera teorier och erfarenheter sedan får TS värdera och uppskatta sanningshalten för att ta ett eget beslut, men faktum kvarstår, vid en bouppteckning så betalar du en jurist allt mellan 20-50 tkr för att upprätta några sidor i word som sedan skickas över till skatteverket, om det är värt det eller inte är upp till var och en att ta ställning till!
Citera
2026-03-06, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Du får tro vad du vill, jag har sett fakturor där varje mejl har prissatts till 2500 kr och varje påbörjat samtal legat på 2500 kr, en jurist tar ofta 2000-2500 kr/h och det är ingen ovanlighet med sådana här fakturor, men du får gärna fortsätta tro att jag ljuger!

Om du tycker att 35000 kr på en faktura från en jurist är en galen summa, då har du uppenbarligen inte haft och göra med jurister i någon form!
Med ett arvode på 2500 kr/h kommer du väldigt, väldigt enkelt upp i de summorna, och är du inte försiktigt tippar det väldigt lätt över det!

Det är det här som är fördelen med flashback, människor får presentera teorier och erfarenheter sedan får TS värdera och uppskatta sanningshalten för att ta ett eget beslut, men faktum kvarstår, vid en bouppteckning så betalar du en jurist allt mellan 20-50 tkr för att upprätta några sidor i word som sedan skickas över till skatteverket, om det är värt det eller inte är upp till var och en att ta ställning till!

35 000 för en simpel bouppteckning? Det är jävligt stor skillnad vad man man har betalat för för tjänst.
För en enkel bouppteckning, som i TS fall är 35 000 extremt dyrt och då har man blivit lurad.
Det brukar gå på runt 10 000.

Precis som du säger är inte en normal bouppteckning komplicerat eller tidskrävande.
Därför blir det heller inte några större summor om du inte blir lurad.

Och ja jag tror du snackar skit och hittar på för att "stärka" ditt case.
Kan det ske? visst men då är det en scammer, och det lär vara extremt ovanligt. Den typen av jurister blir inte kvar i branschen länge.

Du pratar om prissättning för toppadvokater inom affärsjuridik, då kanske det kan ligga på 2 500kr per mejl men verkligen inte för en vanlig juristfirma när det gäller en enkel bouppteckning.

Det du tycker är fördelen med fb tycker jag är dess största svaghet. Det är extremt mycket felaktig information och väldigt många är extremt fördomsfulla och har en egen agenda för att svartmåla någon grupp, t.ex. jurister i det här fallet eller socialtjänsten som många hatar och ljuger extremt mycket om.
Citera
2026-03-06, 07:13
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Citat:
35 000 för en simpel bouppteckning? Det är jävligt stor skillnad vad man man har betalat för för tjänst.
För en enkel bouppteckning, som i TS fall är 35 000 extremt dyrt och då har man blivit lurad.
Det brukar gå på runt 10 000.

Precis som du säger är inte en normal bouppteckning komplicerat eller tidskrävande.
Därför blir det heller inte några större summor om du inte blir lurad.

Och ja jag tror du snackar skit och hittar på för att "stärka" ditt case.
Kan det ske? visst men då är det en scammer, och det lär vara extremt ovanligt. Den typen av jurister blir inte kvar i branschen länge.

Du pratar om prissättning för toppadvokater inom affärsjuridik, då kanske det kan ligga på 2 500kr per mejl men verkligen inte för en vanlig juristfirma när det gäller en enkel bouppteckning.

Det du tycker är fördelen med fb tycker jag är dess största svaghet. Det är extremt mycket felaktig information och väldigt många är extremt fördomsfulla och har en egen agenda för att svartmåla någon grupp, t.ex. jurister i det här fallet eller socialtjänsten som många hatar och ljuger extremt mycket om.

Men nu är det ändå du som ljuger och hittar på om du på riktigt saluför att jurister har en låg timtaxa och ska anses vara en billig tjänst att anlita.

https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/finns-det-ett-maxarvode-for-jurister/

"Det finns ingen uttrycklig maxtaxa för vad en jurist får ta per timme, timtaxan kan variera mellan 1500 -3000 kr/timmen. Advokater följer reglerna för god advokatsed, enligt reglerna om god advokatsed ska arvodet som debiteras ska vara skäligt. Vad som är skäligt beror helt på hur komplicerad och tidskrävande ärendet är."

Nedan har du timtaxan hos familjensjurist som är en av Sverige största inom familjerätt:

https://www.familjensjurist.se/vara-tjanster/bouppteckning/

"Vi debiterar löpande timtaxa (2 090 kr*) och vid ditt första möte med juristen får du en tydligare prisbild som gäller just i ditt fall.

* Priserna gäller på kontor som ägs av Familjens Jurist i Sverige AB. Variationer kan förekomma på våra franchisekontor."

Jag förutsätter att du är insatt i vad löpande timtaxa betyder och innebär i det här sammanhanget!

Du är fri att tro att jag ljuger, men jag har själv varit inblandad i flera dödsbo och har dessutom hjälpt vänner och bekanta som inte orkat sätta sig in i vad det är och hur det går till, så jag har stött på och sett extremt saltade fakturor/kostnadsförslag när det gäller det här, det finns där ute och förekommer, att en skojare inte blir långvarig spelar ingen roll om den enskilde personen råkar ut för skojare!

Från min sida handlar det om upplysning, om du inte är påläst och insatt i vad en bouppteckning är och faktiskt innebär kan du bli lurad, likaså vid ett arvskifte och speciellt om det blir konflikter och ska till klandertalan m.m. där du som okunnig kan hamna i en nedåtgående spiral av extrema kostnader då du utan kunskap inte kan värdera eller granska fakturor på ett korrekt sätt.

Jurist är en extrem kostnad, speciellt i konflikter och målet ska alltid vara att inte behöva använda jurist p.g.a. kostnaderna, hamnar du i ett läge där du ändå måste anlita jurist p.g.a. ork eller konflikt, då behöver du vara påläst för att förstå processen och vad som är rimligt i det som komma skall för att inte bli lurad eller drunkna i kostnader.

Att du läser saker du blir provocerad av för att de utmanar dina åsikter på flashback får stå för dig, men de flesta är införstådda i att det förekommer ljug och skitsnack, där har du som läsare ett eget ansvar att värdera de åsikter som presenteras och väga resonemang och åsikter mot vad du tror är någorlunda sant eller plocka russinen ur kakan och hitta små guldklimpar här och där.
Citera
2026-03-06, 08:36
Medlem
undrar om den högre siffran (30 000+) inte härrör från begravningskostnaden?
Jag blev iaf fakturerad ca 35000kr för allt som ingick i hantering av avliden person. Sen ingår inte bouppteckning i begravningsfaktura utan faktureras dödsboet separat.
För mig var det lämpligt att använda begravningsbyråns jurist och han hade ett utgångspris på 6700kr. En fastighet skiftades också. Så en kostnad på 10.000kr för bouppteckning verkar helt rimlig.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in