2026-03-03, 16:20
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKontot2025
Jag och syskon #3 kommer bra överens och pratar med varandra regelbundet. Däremot lider syskon #2 av psykisk sjukdom och har utsatt oss för hot och okynnesanmälningar, så vår kontakt med syskon #2 är minimal och sker endast via vår pappa.

Dessutom vill jag påpeka att det skulle ha kostat mig i runda slängar 80.000-100.000kr om jag hade valt att återvända till Sverige när mamma avled.

Lever pappa?

Om de var gifta vid dödstillfället så är din pappa efterlevande make och får förtur i allt vad arv/tillgångar heter, om ni inte ska börja hålla på med klandertalan och annat gentemot farsan!

Du undanhåller information och det blir väldigt svårt att följa med i den här soppan, syskon nr 2 är alltså psykiskt sjuk? som i inlåst på institution med god man eller uppfattar du hen som psykiskt instabil?

När en närstående dör, då är det kutym att agera vuxet och se till att närvara och representera för att hjälpa till och underlätta, att du tycker det är okej att dra för att semestern var bokad och sedan inte ha något samvete kring att ha dumpat allt på syrran säger en hel del om dig!

Med anledning av syskon nr 2 är ditt sista problem om juristen kommer kosta 25 eller 35 tkr, hur som, lägg åsikter åt sidan och försök lösa situationen gemensamt, blir det konflikter med jurister och skiftesman så kommer allt vad arv heter fara och flyga samtidigt som det kan ta år att komma i mål!
Citera
2026-03-03, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Vänta lite nu, nu har jag missat något... Så din pappa lever? Levde din mamma och pappa fortfarande tillsammans eller var de skilda? Eftersom ni syskon skulle ha hand om allt antar jag att föräldrarna var skilda?

Och om ett syskon lider av psykisk sjukdom kanske denne inte ens är i stånd för att vara inblandad i processen heller?

Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Lever pappa?

Om de var gifta vid dödstillfället så är din pappa efterlevande make och får förtur i allt vad arv/tillgångar heter, om ni inte ska börja hålla på med klandertalan och annat gentemot farsan!

Du undanhåller information och det blir väldigt svårt att följa med i den här soppan, syskon nr 2 är alltså psykiskt sjuk? som i inlåst på institution med god man eller uppfattar du hen som psykiskt instabil?

Han lever. Och nej, de var inte gifta när mamma avled, vilket alltså innebär att vi syskon är dödsbodelägare. Syskon #2 är psyksjuk, men är inte inlagd på psyket just nu och har tyvärr inte heller blivit omyndigförklarad.

Citat:
När en närstående dör, då är det kutym att agera vuxet och se till att närvara och representera för att hjälpa till och underlätta, att du tycker det är okej att dra för att semestern var bokad och sedan inte ha något samvete kring att ha dumpat allt på syrran säger en hel del om dig!

Med anledning av syskon nr 2 är ditt sista problem om juristen kommer kosta 25 eller 35 tkr, hur som, lägg åsikter åt sidan och försök lösa situationen gemensamt, blir det konflikter med jurister och skiftesman så kommer allt vad arv heter fara och flyga samtidigt som det kan ta år att komma i mål!

Nu är detta egentligen inte relevant för sakfrågan, men jag var med min yngsta dotter som bor utomlands. Enligt mig hade det inte varit okej att åka tillbaka till Sverige och sedan inte kunna komma tillbaka för att träffa min dotter igen förrän 2027, trots att mamma avled. Dessutom trodde jag just då att det kanske inte skulle bli något arv alls, men skulderna visade sig vara betydligt lägre än vad jag först trodde (ca 400.000 snarare än en miljon) och tillgångarna visade sig även vara högre.
Citera
2026-03-03, 17:07
Medlem
Orm Ondes avatar
Varför denna panik? För att juristen skall ha rätt till betalning av dödsboet krävs att ALLA delägarna är överens om att anlita vederbörande.

Det syskon som anlitat juristen får betala arvodet.
Citera
2026-03-03, 17:19
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Citat:
Han lever. Och nej, de var inte gifta när mamma avled, vilket alltså innebär att vi syskon är dödsbodelägare. Syskon #2 är psyksjuk, men är inte inlagd på psyket just nu och har tyvärr inte heller blivit omyndigförklarad.

Nu är detta egentligen inte relevant för sakfrågan, men jag var med min yngsta dotter som bor utomlands. Enligt mig hade det inte varit okej att åka tillbaka till Sverige och sedan inte kunna komma tillbaka för att träffa min dotter igen förrän 2027, trots att mamma avled. Dessutom trodde jag just då att det kanske inte skulle bli något arv alls, men skulderna visade sig vara betydligt lägre än vad jag först trodde (ca 400.000 snarare än en miljon) och tillgångarna visade sig även vara högre.

Vi kan lämna det andra stycket därhän, det hjälper oss inte vidare!

För mig blev syskon nr 2 och beskrivningen av detta syskon den kanske värsta skruvbollen här!

Problemet är att om 1 person i ett dödsbo börjar bråka, då kan alla behöva jurister och det kan leda till konflikter om allt möjligt, dessa konflikter med tillhörande kaos är juristernas bröd och vatten, något de älskar att mjölka då de tjänar på det!

Vi måste skriva överklagan, förbereda anförande, planera, vara i tingsrätten, du kan säkert med hjälp av fantasin föreställa dig dessa saltade fakturor som kommer drabba alla 3 och dödsboet, lägger du på problem vid arvsskiftet så en skiftesman måste utses av tingsrätten, då är allt borta!

Om du och din syster har en god relation bör ni liksom släppa det här som har varit, juristen är anlitad och kommer antagligen ta ca 35 000 kr för dödsbouppteckningen vilket är pengar i sjön, men ingenting att göra någonting åt nu då det jobbet nästan är färdigställt!

Ni ska därför lägga all energi på att få med psyksyskon på tåget, om psyksyskon börjar bråka och härja, då faller allt!
Är ni alla överrens och med på vad som ska hända och ske, då kan ni sälja av tillgångar, stänga abonnemang och allt som eventuellt släpar efter och göra arvsskiftet själva!

Efter bouppteckningen kan dödsbodelägarna skifta boet. Det innebär att ni delar upp tillgångarna mellan varandra som ni själva önskar eller som det står angivet i ett eventuellt testamente.

När ni skiftar boet så kallas det att ni gör ett arvskifte. Arvskiftet är ett avtal mellan delägarna om hur tillgångarna ska fördelas. Om ni är överens kan ni fritt skifta boets tillgångar efter de värden som ni själva bestämmer. Ett arvskifte kan alltså ske oberoende av de värden som redovisats i bouppteckningen. Det avtal ni skriver, den så kallade arvskifteshandlingen, ska ni inte skicka in till Skatteverket.

Arvsskifteshandling skickas till den avlidnes bank eller banker, beroende på om det finns lönekonto, sparkonto, aktier/fonder osv
Citera
2026-03-03, 19:12
Medlem
Umarells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Jag fattar inte riktigt hur du tänker.

Din mamma har gått bort. Bouppteckning måste göras. Du orkade inte eller kunde inte engagera dig. Det är mänskligt. Men då tog ett syskon ansvar och kontaktade jurist så att det faktiskt blev gjort.

Nu tre månader senare sitter du och funderar på hur du ska “förbereda dig på att bli blåst”.

2000 kr i timmen är en normal juristnivå inom arvsrätt. Det är inte ocker. En standardbouppteckning landar ofta på 10 till 25 tusen beroende på hur rörigt det är. Vill man slippa den kostnaden får man göra jobbet själv.

Kärnfrågan är egentligen enkel:
Man kan inte både kliva åt sidan och låta någon annan dra lasset och samtidigt i efterhand ifrågasätta varje steg som om det vore en kupp.

Vill du ha kontroll över kostnaderna? Då får du ta ansvar från början. Begära offert. Jämföra alternativ. Föreslå att ni gör det själva.

Att först inte delta och sedan börja prata om bestridanden och domstol innan ens en faktura kommit är inte särskilt konstruktivt.

Det riktigt effektiva sättet att förstöra familjen här är om den som tog ansvar får stå för hela kostnaden själv och sedan möts av bestridanden i arvsfördelningen från den som valde att stå vid sidan. Då är det inte juristens timpris som spräcker relationen. Det är bristen på ryggrad och kommunikation.

Arv har redan en märklig förmåga att krossa familjer. Det du gör nu riskerar att kosta mer i relationer än vad juristens timpris någonsin kommer göra.
Mycket bra! 👍🏻
Citera
2026-03-03, 20:38
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:

Som du beskriver det verkar det bli åtminstone över en miljon i arv. Så även om juristen skulle hugga upp sig rejält så lär inte arvodet överstiga en ensiffrig procentandel av arvet. Då är det bättre att ta det som en lärpeng än att börja tvista syskon emellan.
Citera
2026-03-03, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Umarell
Mycket bra! 👍🏻

Självklar vinkel på problemet. Den som inte engagerar sig ska självklart inte klaga Observera alla nötter på läktaren här som underblåser den skeva verklighetsförankringen... Otroligt!
Citera
2026-03-03, 23:48
Medlem
Citat:
Ja, det är klart man gör!

Bilmekaniker är ett riktigt hantverk som kräver erfarenhet, precision och yrkesstolthet för att det ska bli bra, likaså frisören!

En familjejurist följer mallen på skatteverket och tar 35000 kr (i bästa fall) för att post ett par A4 till skatteverket, något som en normalbegåvad och läskunnig person klarar av!

Hahahah löjligaste jag hört. Vet du hur många gånger det blir fel eller man använt mallen men skulle ha tänkt på annat? Och juristen har mer års utbildning än bilmekanikern.
Citera
2026-03-04, 08:00
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimjon
Hahahah löjligaste jag hört. Vet du hur många gånger det blir fel eller man använt mallen men skulle ha tänkt på annat? Och juristen har mer års utbildning än bilmekanikern.

Det spelar ingen roll, en jurist läser och tolkar text, det är inget speciellt svårt och komplicerat hantverk, du ska bokstavligen läsa och tolka text!

Visst, har du gjort 100 dödsbouppteckningar så kommer det gå fortare och smidigare än för någon som ska göra sin första, men i slutändan handlar det om att läsa och tolka text.

En dödsbouppteckning är ingenting mer än att sammanställa dödsboets tillgångar och/eller skulder samt dödsboets delägare, villket är relativt enkelt i ett vanligt svenskt dödfall där den avlidne har lite abonnemang, ett lån, en bostad och kanske något sparande, visst kan det bli komplicerat om det är en oljeshejk med 100 miljarder utspridda över jordens alla kontinenter, men vi vet att så inte är fallet för TS.

Så, att betala någon 30-50tkr för att öppna word och kopiera saldostatus från olika konton är enligt mig helt galet och att kasta pengarna i sjön, råkar du dessutom korsa väg med en girig jurist kan du bli skinnad på betydligt mer!

Nedan följer information du enkelt kan ta till dig om du är normalbegåvad och läskunnig!

https://www.efterlevandeguiden.se
https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/narenanhorigdor.4.18e1b10334ebe8bc80002760.html?q= d%C3%B6dsbo
Aktuell bank eller banker

Utöver detta har SKV och samtliga banker avdelningar som enbart jobbar med dödsbo och mer än gärna hjälper dig och villigt svarar på frågor, det värsta som kan hända om du mot förmodan skulle missa någonting i en dödsbouppteckning är att SKV begär in en komplettering, inga konstigheter och det är ingenting du ska vara rädd för, processen är liknande om du ska deklarera eller starta företag för första gången, lägger du ner lite tid, läser på och gör hemläxan så kommer det gå bra!

Du behöver inte 5 års eftergymnasiala studier för att kunna öppna word och köra copy/paste!
Citera
2026-03-05, 15:03
Medlem
Citat:
Vi kan lämna det andra stycket därhän, det hjälper oss inte vidare!

För mig blev syskon nr 2 och beskrivningen av detta syskon den kanske värsta skruvbollen här!

Problemet är att om 1 person i ett dödsbo börjar bråka, då kan alla behöva jurister och det kan leda till konflikter om allt möjligt, dessa konflikter med tillhörande kaos är juristernas bröd och vatten, något de älskar att mjölka då de tjänar på det!

Vi måste skriva överklagan, förbereda anförande, planera, vara i tingsrätten, du kan säkert med hjälp av fantasin föreställa dig dessa saltade fakturor som kommer drabba alla 3 och dödsboet, lägger du på problem vid arvsskiftet så en skiftesman måste utses av tingsrätten, då är allt borta!

Om du och din syster har en god relation bör ni liksom släppa det här som har varit, juristen är anlitad och kommer antagligen ta ca 35 000 kr för dödsbouppteckningen vilket är pengar i sjön, men ingenting att göra någonting åt nu då det jobbet nästan är färdigställt!

Ni ska därför lägga all energi på att få med psyksyskon på tåget, om psyksyskon börjar bråka och härja, då faller allt!
Är ni alla överrens och med på vad som ska hända och ske, då kan ni sälja av tillgångar, stänga abonnemang och allt som eventuellt släpar efter och göra arvsskiftet själva!

Efter bouppteckningen kan dödsbodelägarna skifta boet. Det innebär att ni delar upp tillgångarna mellan varandra som ni själva önskar eller som det står angivet i ett eventuellt testamente.

När ni skiftar boet så kallas det att ni gör ett arvskifte. Arvskiftet är ett avtal mellan delägarna om hur tillgångarna ska fördelas. Om ni är överens kan ni fritt skifta boets tillgångar efter de värden som ni själva bestämmer. Ett arvskifte kan alltså ske oberoende av de värden som redovisats i bouppteckningen. Det avtal ni skriver, den så kallade arvskifteshandlingen, ska ni inte skicka in till Skatteverket.

Arvsskifteshandling skickas till den avlidnes bank eller banker, beroende på om det finns lönekonto, sparkonto, aktier/fonder osv

Ja, det viktigaste är nog att försöka få detta avklarat så snabbt som möjligt medan syskon #2 är i någorlunda bra form.

Tack och lov verkar det som att juristen inte försöker blåsa oss i alla fall. Fick höra att det arbete som har gjorts hittills kommer att kosta oss strax under 10.000kr. Antar att det inte är en astronomisk summa, men hör gärna din åsikt. Så man får väl räkna med en kostnad på 20.000-30.000 totalt. Hade egentligen helst satt mig in i detta själv, men tror att det är viktigare att försöka få detta avklarat snabbt som du säger.
Citera
2026-03-05, 16:28
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Citat:
Ja, det viktigaste är nog att försöka få detta avklarat så snabbt som möjligt medan syskon #2 är i någorlunda bra form.

Tack och lov verkar det som att juristen inte försöker blåsa oss i alla fall. Fick höra att det arbete som har gjorts hittills kommer att kosta oss strax under 10.000kr. Antar att det inte är en astronomisk summa, men hör gärna din åsikt. Så man får väl räkna med en kostnad på 20.000-30.000 totalt. Hade egentligen helst satt mig in i detta själv, men tror att det är viktigare att försöka få detta avklarat snabbt som du säger.

10 000kr är billigt!

Jag har i mitt resonemang utgått från värsta tänkbara och de skräckexempel jag har stött på, men ryker 20-30tkr i det här skedet är det inte så illa, se till att bygga sämja nu mellan er syskon så att ni alla är överrens, då kan allt vara klart till kristi flygare och du har en trevlig peng på fickan inför sommaren samtidigt som alla är nöjda och glada!

Det är inte fel att anlita tjänster, precis som att du kan baka ditt egna bröd enkelt kan du också gå till affären om du vill slippa baka själv, det viktiga är att vara någorlunda påläst och i alla fall ha grundläggande kunskaper om processen för att undvika att bli lurad, detta gäller det mesta i livet!
Citera
2026-03-05, 17:23
Medlem
Citat:
10 000kr är billigt!

Jag har i mitt resonemang utgått från värsta tänkbara och de skräckexempel jag har stött på, men ryker 20-30tkr i det här skedet är det inte så illa, se till att bygga sämja nu mellan er syskon så att ni alla är överrens, då kan allt vara klart till kristi flygare och du har en trevlig peng på fickan inför sommaren samtidigt som alla är nöjda och glada!

Det är inte fel att anlita tjänster, precis som att du kan baka ditt egna bröd enkelt kan du också gå till affären om du vill slippa baka själv, det viktiga är att vara någorlunda påläst och i alla fall ha grundläggande kunskaper om processen för att undvika att bli lurad, detta gäller det mesta i livet!

Ca 10 000kr är ett ganska normalt belopp för en vanlig bouppteckning av en jurist där det inte finns något speciellt komplicerat.
Mellan komplexitet, där det kanske finns företag och flera fastigheter och olika förskott av arv och liknande så landar det ofta runt 20 000kr.
Är det väldigt komplicerar och stora konflikter mellan arvingarna då kan kostnaderna dra iväg rejält.
Förra året skötte Familjens Jurist en bodelning för en släkting till mig. Var 12 arvingar totalt och en fastighet som skulle säljas. Totala beloppen efter skulder var små.
Kostade ca 9 000kr totalt.

De i tråden som påstår att det kostar 35 000+ för en vanlig bouppteckning är antingen okunniga eller snackar skit.
Folk gillar att ljuga och skrämmas om hur jurister lurar sina klienter på enorma belopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in