2026-03-02, 21:08
Medlem
Kommer hyra en sänksåg för att såga till garderobsdörrar så de blir till bänkskivor, alltså både på längden och bredden. Sänksåg är troligtvis säkrast för att en drulle som mig ska få så rakt snitt som möjligt.

MEN..

Vad är bästa sätt att skapa en provisorisk arbetsyta på? Jag har inget sågbord, inga träbockar, inget spillvirke. Jag har ett matbord, men vill givetvis varken såga inomhus pga damm eller förstöra bordet.

Tips?
Citera
2026-03-02, 23:43
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Om det var en möjlighet, tror du verkligen jag skulle skapat denna tråd till att börja med?

Att direkt gå till obefogat personangrepp och kalla någon du inte känner för efterbliven säger en hel del om dig.

Risken är att du förstör mer än du fixar så mitt råd är att kolla med någon granne om denne kan hjälpa dig eller kanske iallafall har ett par bockar och några tvingar att låna ut.

Många byggvaruhus har ruskigt bra sågar och för någon hundralapp så kapar de till dina prylar perfekt.
Citera
2026-03-02, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Risken är att du förstör mer än du fixar så mitt råd är att kolla med någon granne om denne kan hjälpa dig eller kanske iallafall har ett par bockar och några tvingar att låna ut.

Många byggvaruhus har ruskigt bra sågar och för någon hundralapp så kapar de till dina prylar perfekt.
Jag har tyvärr inte möjlighet att ta mig till något byggvaruhus. Tvinnar har jag dock. Jag var mest ute efter tips på hur jag med vardagliga saker i hemmet kan skapa en arbetsbänk. Kan jag ställa ut 6st stolar, två rader, med sitsen inåt, och lägga skivan över sätena så att klingan löper i mitten?
Citera
2026-03-02, 23:54
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Jag har tyvärr inte möjlighet att ta mig till något byggvaruhus. Tvinnar har jag dock. Jag var mest ute efter tips på hur jag med vardagliga saker i hemmet kan skapa en arbetsbänk. Kan jag ställa ut 6st stolar och lägga skivan över dem så att klingan löper i mitten?

Allt går, det viktiga är att du inte har något under där klingan ska gå.
Om du har sex stolar längs sidorna så funkar det men kan bli lite klättrande.
Du kan också kapa skivan stående om det skulle underlätta för dig. Dra fast skivan med tvingar i stolarna och be tanten sitta på en av stolarna.
Citera
2026-03-03, 00:04
Medlem
Citat:
Allt går, det viktiga är att du inte har något under där klingan ska gå.
Om du har sex stolar längs sidorna så funkar det men kan bli lite klättrande.
Du kan också kapa skivan stående om det skulle underlätta för dig. Dra fast skivan med tvingar i stolarna och be tanten sitta på en av stolarna.
Hur pass exakt är en sänksåg gällande anpassning av djup? Det är 5st garderobsdörrar jag behöver anpassa, 16mm tjocklek. Kan jag lägga ut dem två och två direkt på golvet med 5:e ovanpå och kapa mellan? Det skulle ge 32mm marginal under skivan jag försöker kapa.

edit: dock blir det då i princip omöjligt att tvinna fast skenorna, vilket kanske är en dålig idé
Senast redigerad av ChiLLon 2026-03-03 kl. 00:07.
Citera
2026-03-03, 19:47
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Hur pass exakt är en sänksåg gällande anpassning av djup? Det är 5st garderobsdörrar jag behöver anpassa, 16mm tjocklek. Kan jag lägga ut dem två och två direkt på golvet med 5:e ovanpå och kapa mellan? Det skulle ge 32mm marginal under skivan jag försöker kapa.

edit: dock blir det då i princip omöjligt att tvinna fast skenorna, vilket kanske är en dålig idé

Har du inte någon sak att lägga under, kortlekar, hockeypuckar eller vad som helst som är fasta och lika höga. Lägg fyra klossar under varje halva så den inte viker sig när du är nästan färdig.
Skulle inte lita på att sägen är exakt i djupet för risken finns att du får en ränna i golvet.
Citera
2026-03-04, 20:27
Medlem
Citat:
Har du inte någon sak att lägga under, kortlekar, hockeypuckar eller vad som helst som är fasta och lika höga. Lägg fyra klossar under varje halva så den inte viker sig när du är nästan färdig.
Skulle inte lita på att sägen är exakt i djupet för risken finns att du får en ränna i golvet.
Problemet var att jag ritat och markerat på undersidan, tog en jävla tid då det inte bara var raka linjer tvärs över utan vissa hade varierande djup för att komma runt en fönsterbräda. Kan tänka mig att det kan bli en del flisor om det är tomrum under och det är undersidan som ska synas.

Men jag kom på att jag hade överblivet Pax hyllplan som jag kunde offra. Det var tillräckligt tjockt för att jag skulle kunna såga rakt ner utan risk för golv. Sen insåg jag dock rätt snabbt att det definitivt inte räckte med att koppla dammsugare till sågen, fick gå ut på balkongen.

Tack för hjälp och tips.
Citera
2026-03-04, 21:56
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Problemet var att jag ritat och markerat på undersidan, tog en jävla tid då det inte bara var raka linjer tvärs över utan vissa hade varierande djup för att komma runt en fönsterbräda. Kan tänka mig att det kan bli en del flisor om det är tomrum under och det är undersidan som ska synas.

Men jag kom på att jag hade överblivet Pax hyllplan som jag kunde offra. Det var tillräckligt tjockt för att jag skulle kunna såga rakt ner utan risk för golv. Sen insåg jag dock rätt snabbt att det definitivt inte räckte med att koppla dammsugare till sågen, fick gå ut på balkongen.

Tack för hjälp och tips.

Bra att det löste sig👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in