2026-03-02, 17:11
Medlem
Ja varför?
Jag trodde att iran skulle ha moderna vapen men deras raketer/missiler verkar väldigt ofta missa sina mål, vad beror detta på?
Citera
2026-03-02, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Ja varför?
Jag trodde att iran skulle ha moderna vapen men deras raketer/missiler verkar väldigt ofta missa sina mål, vad beror detta på?

Gör de? Israel har ett bra försvar mot raketer/missiler det har däremot inte de andra länderna och där träffar de rätt bra!
Citera
2026-03-02, 17:42
Medlem
JustTrollings avatar
Dom har en CEP på flera hundra meter, ofta över en kilometer. Så självklart kan Iran lobba dessa mot tätbebyggt område och hoppas att man träffar något. Men dom har svårt att träffa exakta mål.
Senast redigerad av JustTrolling 2026-03-02 kl. 17:54.
Citera
2026-03-02, 17:51
Medlem
Klas-Vegass avatar
Är det så då? såg en film om hur deras hemma-byggda drönare slår ut en anläggning i qatar. ryssarna har ju haft glädje av irans dönare.

Media är inte tillförlitlig alls.
Citera
2026-03-02, 18:30
Medlem
Det beror på vad man menar med dåligt.
Träffade man inte Mossads högkavrter eller något liknande i Israel?
Alla bilder som fanns på detta försvann och ingen fick ta nya bilder över denna pinsamma händelse.
Israel har ett ganska välutvecklad försvar mot drönare och missiler.
Iran är satta under sanktioner och har varit så under lång tid men de har blivit ganska duktiga på att skjuta saker långt bort.

Det är svårt att skicka iväg något långt bort och tillräckligt fort för att andra inte skall kunna skjuta ner det innan det kommer fram.
Man har ganska lång tid på sig att förbereda bekämpningen på uppskjutningar från Iran.
Citera
2026-03-02, 18:30
Medlem
Citat:
Ja varför?
Kan du visa vad du baserar detta på?
Citera
2026-03-02, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minfagel
Kan du visa vad du baserar detta på?

Det som man kunnat läsa sig till genom media, det har ju inte varit några större förluster vad jag förstår det som, och då antar jag att iran öser på med det dom har?
Citera
2026-03-02, 19:17
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ja varför?

Deras CEP är skit, i nivå med Nazitysklands V2 dvs användbara som terrorvapen mot storstäder men inte mycket annat.
Citera
2026-03-02, 19:20
Medlem
Citat:
Det som man kunnat läsa sig till genom media, det har ju inte varit några större förluster vad jag förstår det som, och då antar jag att iran öser på med det dom har?

Vilken media läser du?
Alla hundratals videoklipp och rapporter från utländsk media visar något annat.

Inga höga förluster, (officiellt) nej. Men för att vara ett arabfolk har de gjort bättre ifrån sig än vad jag trodde.

Västerländska och amerikansk-ägda baser och dylikt brinner i Dubai, Bahrain, Cypern, Kuwait, UAE, Quatar, Jordan och Irak.

Och många av dessa amerikanska baser har fått rejäla smällar, det finns det både videos och satellitbilder som visar och det kommer in mer bokstavligen oavbrutet.

Alla Murican patriots satt och skröt om att USAs hangarfartyg och stridsplan skulle smula sönder Iran på ett ögonblick. Nu snackar Trump istället om att gå in med marktrupper.

Gick nog inte riktigt som planerat va
Citera
2026-03-02, 19:45
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Varför träffar irans missiler så dåligt för?
Ja varför?

Dåliga vapensystem och bra luftförsvar hos motståndaren.
Citera
2026-03-02, 20:04
Medlem
Dålig teknik, gammalt sovjetiskt och ryskt skrot samtidigt som iranska regimen är värdelösa utförare och dessutom slåss de mot skickliga och väl utrustade fiender. Det kan bara gå fel.

Men ryss- och irantrollen är väldigt aktiva för maximal damage control.
Citera
2026-03-02, 20:10
Medlem
Paponims avatar
Om man anser sig ha tillräcklig uthållighet så tröttar man först ut motsidans luftvärn med äldre mindre precisa robotar. Först därefter tar man till sina bättre vapensystem och får då maximal effekt.

Men, skulle det sen visa sig att motsidan då redan lyckats oskadliggöra ens mer moderna vapen redan på marken så ligger man förstås pyrt till. Dock, Irans naturförhållanden gör säkert att det är relativt svårt att slå ut deras offensiva vapensystem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in