2026-03-02, 13:43
Medlem
Har en platta längst ned i badrummet som har blivit påpangad nån gång. I hörnet på plattan saknas alltså en flisa, tänk en triangel som mäter 3x2cm ungefär. Jag har ju såklart inte biten kvar men finns det något annat sätt att ”fylla i” plattan så den blir komplett? Jag stör mig lite lätt varje gång jag sitter på muggen och ser den chippade plattan rakt framför mig.

Skulle man kunna bygga upp tomrummet med våtrumssilikon i matchande färg? Bara en tanke som slog mig, men det kanske är bökigt som fan. Någon annan idé?

Jag tänker inte ge mig på att riva ned kaklet och byta hela plattor. Så antingen får det vara, eller så finns det någon smart fullösning.

Se BILD.
Citera
2026-03-02, 13:54
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Få tag på en likadan bit eller ring hyresvärden. Du verkar ju ändå vara idiot
Citera
2026-03-02, 14:01
Medlem
Fylla med spackel, och måla med lämplig färg?
Citera
2026-03-02, 14:12
Medlem
Det finns emaljlack för skadade plattor.
Citera
2026-03-02, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Fylla med spackel, och måla med lämplig färg?
Jag tänker att spackel kanske inte funkar i våtrumsmiljö?

Jag har inte så bra koll som ni säkert hör, jag bara bollar mina tankar. Det behöver inte bli skitbra heller, allt är bättre än en urslagen flisa som verkligen sticker ut.

Får fundera några varv till.
Citera
2026-03-02, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R1D3
Jag tänker att spackel kanske inte funkar i våtrumsmiljö?

Jag har inte så bra koll som ni säkert hör, jag bara bollar mina tankar. Det behöver inte bli skitbra heller, allt är bättre än en urslagen flisa som verkligen sticker ut.

Får fundera några varv till.
Du ska använda våtrumsspackel i så fall, vanligt väggspackel blir inte bra som du säger. Bryr man sig inte om hur det ser ut så är det inte så bökigt med silikon som du tänkte på.
Själv skulle jag dock ha bytt plattan, eftersom det är den nedersta så är det inte mycket svårare än att hålla på med fullösningar, den är ju vit också och inte någon färg som är utgången eller svår att få tag på möjligen kan måttet på den skilja på den mot vad som går att få tag på idag beroende på hur gammal den är.
Men som sagt spackel och lite färg på kommer att fungera om man inte bryr sig om att det fortfarande kommer att se lite fult ut där, förr fanns dekorations klisterlappar man kunde klistra på kakelplattan, vet inte om de fortfarande finns men skulle kunna vara ett alternativ att täcka över med efter man spacklat. En tub plastic padding skulle också kunna funka.
Citera
2026-03-02, 16:07
Medlem
Knivur-273s avatar
Prova med polyester i den rätta färgen, men avfetta först. Om du inte tror att det duger, använd epoxy för båtar.
Citera
2026-03-02, 16:11
Medlem
Citat:
Har en platta längst ned i badrummet som har blivit påpangad nån gång. I hörnet på plattan saknas alltså en flisa, tänk en triangel som mäter 3x2cm ungefär. Jag har ju såklart inte biten kvar men finns det något annat sätt att ”fylla i” plattan så den blir komplett? Jag stör mig lite lätt varje gång jag sitter på muggen och ser den chippade plattan rakt framför mig.

Skulle man kunna bygga upp tomrummet med våtrumssilikon i matchande färg? Bara en tanke som slog mig, men det kanske är bökigt som fan. Någon annan idé?

Jag tänker inte ge mig på att riva ned kaklet och byta hela plattor. Så antingen får det vara, eller så finns det någon smart fullösning.

Se BILD.

Knacka ut just den plattan och sätt dit en ny.
Citera
2026-03-02, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Knacka ut just den plattan och sätt dit en ny.
Mm, det är ju egentligen det man borde göra. Men jag vill verkligen inte det.
Citera
2026-03-02, 16:15
Medlem
Citat:
Mm, det är ju egentligen det man borde göra. Men jag vill verkligen inte det.

Det är enklaste jobbet. Allt annat blir omständligt.

En ny platta och en tub sättlim (kanske ett par öl) - klart.
Citera
2026-03-02, 16:17
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Är det i närheten av duschen?
Citera
2026-03-02, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Är det i närheten av duschen?
Nära och nära, den är väl tre meter bort cirkus.

Plattan kommer aldrig få vatten sprutat på sig. Den sitter i andra ändan av badrummet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in