2026-03-06, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Varför försvarar socialdemokraterna här inne resenärerna? Får inte ihop det riktigt.

Socialdemokraterna agerar som de gör för att de vinner politiskt på det.

Vid en större kris så är det lätt att kritisera motståndarna - "Titta - de skiter i er!!!! De bryr sig inte." och det kommer bli värre och värre.

Jämför med t ex Tsunami-katastrofen då S hade regeringsmakten där det också kastades skit.

Med värre och värre menar jag att olyckor och kriser kommer dela samhället väldigt mycket och allt kommer politiseras.

Istället för att faktiskt försöka lösa det kommer det istället bli politiskt krig och runt 50% av folket kommer tycka att sittande regering skiter i sina medborgare medans runt 50% av folket kommer hävda att de som "minsann reste till yyy och nu fastnat i en kris är idioter och borde skylla sig själva". Skulle inte heller förvåna mig om anhöriga till personer på plats som uttalar sig och berättar hur dåligt de har det kommer få hat och hot om hur idiotiska deras anhöriga är och att de hoppas att de dör osv.
Citera
2026-03-06, 11:27
Medlem
Citat:
Det är väl resenärerna som själva ansvarar för sina egna val och att de väljer att resa till eller i närheten av konflikthärjade områden? Det går ju snabbt se mentaliteten hos många i tråden. Resenärerna själva har inget ansvar. Det är alltid någon annans fel.
Du har höga tankar om folk haha
Senester innebär avkoppling ingen som sitter o analyserar världslöget
Citera
2026-03-06, 11:51
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
P.S. Frågan är varför ljudet i SVT ofta strular. Något borde man få för skattepengarna.
Så är det alltid när man ringer "long distance", även i en tidsålder där kopparkablar inte längre används.
Citera
2026-03-06, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebus

Är du fast i Thailand flyg via USA eller Kanada åt andra hållet. Jorden är rund. Folk är fan tappade.

Ska vi skattebetalare agera charterbolag hoppas jag att det blir till självkostnadspris. De får fan betala för planen.

Inga problem att flyga från Thailand. Går som vanligt på tidtabell.
Dom flyger inte över Gulfen eller Iran. Går längre norrut.
Citera
2026-03-06, 12:10
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll

Ja, det är väl där problemet ligger. Folk ska göra som de vill men de kan inte ta ansvar för sina handlingar. Det är andra som ska rycka in, arbeta och betala.
Citera
2026-03-06, 12:16
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Frågan är om det inte är talande för vilka som sitter i Dubai? Min fördom säger hel- och halvkriminella.

Lyssnar man på polisen ska de ner och hjälpa folk att förnya sina pass i första hand. Låter inte som att de ska plocka skurkar.

Känns ändå jävligt tramsigt. Vem fan sitter i Dubai med ett utgånget pass liksom? Två pers?

Charta ett gäng bussar och kör svenskarna till det närmsta grannlandet som har flygtrafiken öppen.
Citera
2026-03-06, 12:16
Medlem
heliotrops avatar
Fattar inte varför man vill åka till de där vidriga shariaställena med vidrig helt ny arkitektur som byggts av filippinska och indiska slavar
Det värsta i en smäll: sharia och hänsynslös kapitalism 🤢🤮🤢
Citera
2026-03-06, 12:24
Medlem
Såg inslag från Quatar (?) igår Rapport
Alla skyskrapor var upplysta med diverse färger och neonljus
Osmakligt
Dessutom borde de spara el
Citera
2026-03-06, 12:25
Medlem
Citat:
Varför försvarar socialdemokraterna här inne resenärerna? Får inte ihop det riktigt.
Ja
Det var otippat
Citera
2026-03-06, 12:27
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Vad menar du? Det är väl klart som fan att man överväger säkerhetsläget innan man väljer att resa nånstans? Jag har (eller hade åtminstone tills jag fick familjeåtaganden) väldigt låg riskaversion, men du skulle aldrig se mig sitta å böla i riksmedia om att svenska folket borde betala för att flyga hem mig för att jag flugit till (eller valt att mellanlanda i) en krigszon.

Fucking lågpris-charter har gjort att även dom mest infantila av svenskar helt plötsligt kan resa utanför Europa. Det var ett stort misstag.
Senast redigerad av brukstjack 2026-03-06 kl. 12:39.
Citera
2026-03-06, 12:33
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Såg inslag från Quatar (?) igår Rapport
Alla skyskrapor var upplysta med diverse färger och neonljus
Osmakligt
Dessutom borde de spara el

Varför borde de spara på el?
Gör det att svenska resenärer kommer hem snabbare?
Citera
2026-03-06, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Är det du som triumferande tippar matcherna efter att de spelats, ett klassiskt gubbfån. Om inte Trump-administrationen var bortom hjälp skulle man kunna tro att det var för att sätta press i förhandlingarna.

Ingen klok människa hade trott att galningarna skulle starta ett storkrig och destabilisera världen.

Väljer man att chansa på att åka trots oroligheter i närliggande område så bör man ta med det i riskanalysen.
Ska UD lösa det så får det bli till självkostnadspris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in